Etnografía escolar del celular como un recurso para la construcción de espacios de fuga.
This paper socializes the results of an ethnographic research that approach the cellphone use as a lens to analyze the teenager’s socialization dynamics in a private School of Bogotá. To this end, interactions within and outside the classroom were considered, encompassing both regulated and informal...
- Autores:
-
Hernández Silva, Daniela
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/1295
- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2018.1/a11
http://hdl.handle.net/11232/1295
- Palabra clave:
- Tecnología educativa
Teléfonos celulares en la educación
Teléfonos celulares - Uso pedagógico
Educational technology
Cellphones in education
Cellphones - Pedagogical use
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regulación
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This paper socializes the results of an ethnographic research that approach the cellphone use as a lens to analyze the teenager’s socialization dynamics in a private School of Bogotá. To this end, interactions within and outside the classroom were considered, encompassing both regulated and informal spaces. The analysis of these scenarios showed that the use of the mobile phone has a high social attractiveness for adolescents, giving to it a place even in spaces where it is prohibited and inscribing its use in what is called here escape spaces. |
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To this end, interactions within and outside the classroom were considered, encompassing both regulated and informal spaces. The analysis of these scenarios showed that the use of the mobile phone has a high social attractiveness for adolescents, giving to it a place even in spaces where it is prohibited and inscribing its use in what is called here escape spaces.Este artículo socializa los resultados de una investigación etnográfica que abordó el uso del teléfono celular como un foco para analizar las dinámicas de socialización de los adolescentes en un colegio privado de la ciudad de Bogotá. Para ello se tuvieron en cuenta las interacciones dentro y fuera del aula de clases, abarcando tanto espacios regulados como informales. El análisis de dichos escenarios evidenció que el uso del móvil tiene un alto atractivo social para los adolescentes, dándole cabida aún en espacios donde está prohibido e inscribiendo su uso en lo que se denominó espacios de fuga.12Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales; vol. 18, núm. 34 (2018)Abeele, V. (2014). Mobile lifestyles: Conceptualizing heterogeneity in mobile youth culture. New Media y Society, 1 (9), 1-19. Recuperado de http://nms.sagepub.com/content/early/2014/09/16/1461444814551349.fullCampbell, S. y Jin, Y. (2008). Social Implications of Mobile Telephony: The Rise of Personal Communication Society. Sociology Compass, 2 (2), 371–387.Goggin, G. (2012). The iPhone and communication. En L. Hjorth, J. Burguess e I. Richardson, Studying mobile media: Cultural technologies, mobilecommunication, and the iPhone. UK: Routledge.Horst, H., Hjorth, L. y J. Tacchi (2012). Rethinking ethnography: An introduction. 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