Competencias TIC de los docentes de matemáticas en el marco del modelo TPACK: valoración desde la perspectiva de los estudiantes.
The TPACK model intends to group the types of knowledge that teachers need to master in order to integrate ICT into the classroom appropriately. The article aimed to know the students' perception of the ICT competencies of mathematics teachers in the context of the TPACK framework. The study us...
- Autores:
-
Arévalo Duarte, Mayra Alejandra
García García, Miguel Ángel
Hernández Suárez, César Augusto
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Sergio Arboleda
- Repositorio:
- Repositorio U. Sergio Arboleda
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/1361
- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.1/a07
http://hdl.handle.net/11232/1361
- Palabra clave:
- Profesores de matemáticas - Pruebas de aptitud
Tecnología educativa - Pruebas de aptitud
Matemáticas - Enseñanza con ayuda de computadores
Mathematics teachers - Ability - Testing
Educational technology - Ability - Testing
Mathematics - Teaching with the help of computers
technological pedagogical content knowledge - TPACK
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ICT
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The TPACK model intends to group the types of knowledge that teachers need to master in order to integrate ICT into the classroom appropriately. The article aimed to know the students' perception of the ICT competencies of mathematics teachers in the context of the TPACK framework. The study used the quantitative approach with a descriptive-comparative analysis, which allowed to assess the dimensions of knowledge according to the TPACK model. Regarding results, the description of relationships established according to the TPACK knowledge domains enable the comprehension of the level of competencies of the mathematics teacher concerning the integration of ICT in their educational practice. Emphasis was placed on the importance of technological knowledge and its articulation in the classroom within the process of teaching and learning mathematics |
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Angeli, C., y Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advanc-es in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers y Education, 52(1), 154-168. doi: 10.1016/j.com-pedu.2008.07.006 Ball, D. L., y McDiarmid, W. (1990). The Subject-Matter Preparation of Teachers. En W. R. Houston (Ed.), Handbook for Research on Teacher Education. New York, United States: Macmillan. Cabero, J. (Dir.) (2014). La formación del profesorado en TIC: Modelo TPACK (Conocimiento Tecnológico, Pedagógico y de Contenido). Sevilla: Secretariado de Re-cursos Audiovisuales de la Universidad de Sevilla - Publidisa S.A. Cox, S., y Graham, C. R. (2009). Diagramming TPACK in practice: Using an elaborated model of the TPACK framework to analyze and depict teacher knowledge. TechTrends: Linking Research y Practice to Improve Learning, 53(5), 60-69. doi: 10.1007/s11528-009-0327-1 Gardner, H. (2000). 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Emphasis was placed on the importance of technological knowledge and its articulation in the classroom within the process of teaching and learning mathematicsEl modelo TPACK pretende agrupar los tipos de conocimientos que los docentes necesitan dominar para integrar de una manera adecuada las TIC en el aula de clase. El objetivo del artículo fue conocer la percepción de los estudiantes frente a las competencias TIC de los docentes de matemáticas en el contexto del marco TPACK. Se aborda desde el enfoque cuantitativo con un nivel de análisis descriptivo-comparativo que permitió valorar las dimensiones de conocimiento según el modelo TPACK. Como resultados, se describen las relaciones que se establecen de acuerdo a los dominios de conocimiento TPACK las cuales facultan la comprensión del nivel de competencias del docente de matemáticas en relación con la integración de las TIC en su práctica educativa. Se enfatiza en la importancia del conocimiento tecnológico y su articulación en el contexto del aula para su uso y aplicación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas18Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 19, núm. 36 (2019).Angeli, C., y Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advanc-es in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers y Education, 52(1), 154-168. doi: 10.1016/j.com-pedu.2008.07.006Ball, D. L., y McDiarmid, W. (1990). The Subject-Matter Preparation of Teachers. En W. R. Houston (Ed.), Handbook for Research on Teacher Education. New York, United States: Macmillan.Cabero, J. (Dir.) (2014). La formación del profesorado en TIC: Modelo TPACK (Conocimiento Tecnológico, Pedagógico y de Contenido). 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