Responsabilidad social empresarial de la industria de tabacalera en Colombia: ¿Es una estrategia?

This research focuses on Corporate Social Responsibility (CSR) by tobacco companies in order to answer whether these companies used CSR initiatives in Colombia as a strategy to enhance the corporate image and counter their bad reputation, as part of its strategy to prevent further advances in regula...

Full description

Autores:
Niño Muñoz, Diana
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Sergio Arboleda
Repositorio:
Repositorio U. Sergio Arboleda
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usergioarboleda.edu.co:11232/582
Acceso en línea:
https://doi.org/10.22518/16578953.478
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Palabra clave:
Responsabilidad social de los negocios - Colombia
Industria tabacalera - Colombia
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tobacco control
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RSC
control de tabaco
monitoreo
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License
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description This research focuses on Corporate Social Responsibility (CSR) by tobacco companies in order to answer whether these companies used CSR initiatives in Colombia as a strategy to enhance the corporate image and counter their bad reputation, as part of its strategy to prevent further advances in regulation. I used a qualitative data analysis to process the documents available on its official internet pages and major national media between 2008 and 2011. The most important conclusion is that the tobacco companies appear as a strategic partner in efforts for development of the country, with two possible objectives: to improve their image and gain influence in political processes. It is necessary to consider these strategies especially in light of the scope of the ban to sponsorship and promotion that the industry has.
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spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia (CC BY-NC-ND 2.5 CO)https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/id/e237c841-9ec6-46f2-abcb-274b0a9ba93d/license.txthttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/Abierto (Texto Completo)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Niño Muñoz, Diana20152016-02-22T18:52:18Z2016-05-11T14:36:14Z2017-05-16T17:07:38Z2016-02-22T18:52:18Z2016-05-11T14:36:14Z2017-05-16T17:07:38Z2015-07-01Niño Muñoz, D. (2015). Responsabilidad social empresarial de la industria de tabacalera en Colombia: ¿Es una estrategia?. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 15(29), 113-134.1657-8953https://doi.org/10.22518/16578953.478instname:Universidad Sergio Arboledareponame:Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboledarepourl:https://repository.usergioarboleda.edu.co/http://hdl.handle.net/11232/582This research focuses on Corporate Social Responsibility (CSR) by tobacco companies in order to answer whether these companies used CSR initiatives in Colombia as a strategy to enhance the corporate image and counter their bad reputation, as part of its strategy to prevent further advances in regulation. I used a qualitative data analysis to process the documents available on its official internet pages and major national media between 2008 and 2011. The most important conclusion is that the tobacco companies appear as a strategic partner in efforts for development of the country, with two possible objectives: to improve their image and gain influence in political processes. It is necessary to consider these strategies especially in light of the scope of the ban to sponsorship and promotion that the industry has.Esta investigación se centra en la Responsabilidad Social Corporativa (RSC) de las compañías tabacaleras con el objetivo de responder si estas compañías usaron las iniciativas de RSC en Colombia como una estrategia para mejorar la imagen corporativa y contrarrestar su mala reputación, como parte de su estrategia para evitar mayores avances en la regulación. Utilicé un análisis de datos cualitativos para procesar los documentos disponibles en sus páginas de internet oficiales y en los principales medios de comunicación nacionales entre el 2008 y el 2011. La conclusión más importante es que las compañías tabacaleras aparecen como un socio estratégico dentro de los esfuerzos de desarrollo del país, con dos posibles objetivos: mejorar su imagen y ganar influencia en procesos políticos. Se hace necesario considerar de manera especial estas estrategias a la luz del alcance de la prohibición al patrocinio y promoción que tiene la industria.22Digitalapplication/pdfdocumentosspaUniversidad Sergio ArboledaRevista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas; vol. 15, núm. 29 (2015)Aguilar, I. (2011). Algunas consideraciones sobre la responsabilidad social empresarial. Revista Civilizar de Empresa y Economía, 2(4), 133–137.Alianza de BAT Colombia con un techo para mi país. (03 de abril de 2010). EL Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-3905221Ambientes laborales sanos. (24 de marzo de 2010). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-7471469Argandoña, A. (2007a). La Responsabilidad Social de la empresa a la luz de la ética. IESE Business School (Documento de investigación No.708). (Universidad de Navarra), Recuperado de http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0708.pdfArgandoña, A. (2007b). 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