Gestión del Conocimiento de Social Media Marketing, para Aumentar las Ventas de las Micro-empresas de Servicios, Cuyos Clientes son Parte de una Comunidad Universitaria. Caso Ciudad de Puebla

Social networks offer important benefits marketing terms, among the most important is the detailed markets segmentation and low publicity costs. Despite this, SMEs, which represent a high index in Mexico, do not have the knowledge to fully exploit the benefits of social media marketing. The objectiv...

Full description

Autores:
Moreno Cortés, Karla Coré
Romano Cadena, María Martha del Socorro
García Alarcón, María del Refugio
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad de los Llanos
Repositorio:
Repositorio Digital Universidad de los LLanos
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
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Palabra clave:
SOCIAL MEDIA MARKETING
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description Social networks offer important benefits marketing terms, among the most important is the detailed markets segmentation and low publicity costs. Despite this, SMEs, which represent a high index in Mexico, do not have the knowledge to fully exploit the benefits of social media marketing. The objective of the article was to propose effective strategies for the implementation of social media marketing, to increase sales in service SMEs that have as potential clients, university communities. The present investigation used a simple descriptive correlational design, interviews were conducted with micro-business owners and a 7-question quizz applied to the university community (potential clients) Among the main results, it was found that the university community uses social networks little with purchase objectives, and in the cases in which they have bought, they have been tangible products but not services. Therefore, in the article conclussions, specific strategies applicable to service SMEs are presented, which in turn can be translated into increased sales.
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The objective of the article was to propose effective strategies for the implementation of social media marketing, to increase sales in service SMEs that have as potential clients, university communities. The present investigation used a simple descriptive correlational design, interviews were conducted with micro-business owners and a 7-question quizz applied to the university community (potential clients) Among the main results, it was found that the university community uses social networks little with purchase objectives, and in the cases in which they have bought, they have been tangible products but not services. Therefore, in the article conclussions, specific strategies applicable to service SMEs are presented, which in turn can be translated into increased sales.Las redes sociales ofrecen importantes beneficios en materia de marketing, entre los más importantes está la facilidad para segmentar a detalle los mercados y los bajos costos. A pesar de ello, las microempresas, las cuales representan un alto índice en México, no cuentan con los conocimientos para explotar en su totalidad las bondades del social media marketing. El objetivo del artículo es proponer estrategias de social media marketing, para aumentar las ventas en las microempresas de servicios que tienen como clientes potenciales a comunidades universitarias. La presente investigación utilizó un diseño descriptivo correlacional simple, se hicieron entrevistas a dueños de microempresas y un cuestionario de 7 preguntas aplicado a la comunidad universitaria (clientes potenciales) Entre los principales resultados, se encontraron que la comunidad universitaria utiliza poco las redes sociales con objetivos de compra, y en los casos en los que han comprado, han sido productos tangibles y no servicios. Por ello, en las conclusiones del artículo, se presentan estrategias específicas que sean aplicables a las microempresas de servicios y que a su vez puedan ser traducidas en un aumento de las ventasapplication/pdfspaRevista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios)Revista GEONVol;7No;1Adhiambo, Odhiambo, C. (2012) Social Media as a Tool of Marketing and Creating Brand awareness: Case study research Recuperado el 20 de marzo de 2019 de: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/44591/Christine.A.Odhiambo.pdf?sequence=1Abdul, S. R., & Nor, A. B. (2016). Factors That Influence The Usage of Social Media In Marketing. Journal of Research in Business and Management. Vol.4 No.2. Page 01-07.Álvares Rengifo, G. R., & Bendezú Sánchez, R. M. (2011). Tendencias de marketing digital 2018: Recuperado el 19 de abril de 2019, de https://www.kanlli.com/estrategia-marketing-digital/tendencias-de-marketing-digital-2018/Benemérita Universidad Autonóma de Puebla. (2017). 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Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 156-160.Kumalasari Alloq, D (2018). The role of social media as marketing tools for small and medium enterprises performance. Recuperado el 11 de abril de 2019 de: http://administrasibisnis.studentjournal.ub.ac.id/index.php/jab/article/view/2688/3082Ladkin, A., & Buhalis, D. (2016). Online and social media recruitment: Hospitality employer and prospective employee considerations. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(2), 327-345.Méndez, F y Mendoza, D. (14 de enero de 2018). UNAM global. Recuperado el 19 de abril de 2019, de http://www.unamglobal.unam.mx/?p=31030Mehta. (2017). Integrated Marketing Communications at Nike. Slideshare.net. Recuperado el 5 de septiembre de 2018, de https://www.slideshare.net/KaranMehta28/integrated-marketing-communications-at-nikeMiranda Zavala, Ana María, & Cruz Estrada, Isaac. (2016). Redes sociales: herramienta de marketing internacional en el sector hotelero. 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Barcelona: UOC.Valencia, J. R. (1999). Facultad de Administración de UAP. Gaceta Histórica de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla(10).Velazquez, K. (11 de 12 de 2015). Marketing 4ecommerce.mx. Obtenido de https://marketing4ecommerce.mx/que-es-social-media-marketing-definicion-y-tendencias/Zorraquino, D. (30 de 09 de 2019). Diccionario Zorraquino. Obtenido de https://www.zorraquino.com/diccionario/marketing-digital/que-es-social-media-marketing.htmlUniversidad de los Llanos, 2020https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_14cbhttps://doi.org/10.22579/23463910.186http://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/view/186Gestión del Conocimiento de Social Media Marketing, para Aumentar las Ventas de las Micro-empresas de Servicios, Cuyos Clientes son Parte de una Comunidad Universitaria. Caso Ciudad de PueblaManagement of social media marketing, to increase sales in service SMEs, whose clients are part of a university community. Puebla City case studyArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Collectionhttps://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85SOCIAL MEDIA MARKETINGVENTA DE SERVICIOSCOMUNIDAD UNIVERSITARIAMICROEMPRESARIOSRevista GEONGestiónPublicationORIGINAL08 GESTION DEL CONOCIMIENTO DE SOCIAL MEDIA MARKETING PARA AUMENTAR LAS VENTAS DE LAS MICRO-EMPRESAS DE SERVICIOS CUYOS CLIENTES REVISTA GEON.pdf08 GESTION DEL CONOCIMIENTO DE SOCIAL MEDIA MARKETING PARA AUMENTAR LAS VENTAS DE LAS MICRO-EMPRESAS DE SERVICIOS CUYOS CLIENTES REVISTA GEON.pdfPDFapplication/pdf1294572https://dspace7-unillanos.metacatalogo.org/bitstreams/ca5b6d7a-ff05-4112-aa0a-5974caeec1ae/downloadf77474b8d535e69115bdc967012a05dbMD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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