La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva
Problematic: Competitiveness in the market follows a growing trend due to global phenomena that have implications for the organizational scenario. In this context, organizational communication comes into play as a tool for adapting to these changes. Although there are important studies on the subjec...
- Autores:
-
Zevallos Oscco, Yosselin
Collado Vargas, Juan Alberto
Tito Huamani, Pedro Leonardo
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad de los Llanos
- Repositorio:
- Repositorio Digital Universidad de los LLanos
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unillanos.edu.co:001/1937
- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.22579/23463910.757
- Palabra clave:
- M14 Cultura corporativa; diversidad; responsabilidad social; M31 Marketing; L25 Rendimiento de la empresa: tamaño, diversificación y alcance
competitividad
comunicación
diferenciación
empresa
estrategia
gestión
stakeholders
M14 Corporate Culture; Diversity; Social Responsibility; M31 Marketing; L25 Firm Performance: Size, Diversification, and Scope
communication
company
competitiveness
diferentiation
management
stakeholders
strategy
- Rights
- openAccess
- License
- Yosselin Zevallos Oscco, Juan Alberto Collado Vargas, Pedro Leonardo Tito Huamani - 2022
id |
Unillanos2_3f6bab2e752fd40935aee5734598af3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unillanos.edu.co:001/1937 |
network_acronym_str |
Unillanos2 |
network_name_str |
Repositorio Digital Universidad de los LLanos |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Communication as a strategy for competitive differentiation |
title |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva |
spellingShingle |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva M14 Cultura corporativa; diversidad; responsabilidad social; M31 Marketing; L25 Rendimiento de la empresa: tamaño, diversificación y alcance competitividad comunicación diferenciación empresa estrategia gestión stakeholders M14 Corporate Culture; Diversity; Social Responsibility; M31 Marketing; L25 Firm Performance: Size, Diversification, and Scope communication company competitiveness diferentiation management stakeholders strategy |
title_short |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva |
title_full |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva |
title_fullStr |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva |
title_full_unstemmed |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva |
title_sort |
La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva |
dc.creator.fl_str_mv |
Zevallos Oscco, Yosselin Collado Vargas, Juan Alberto Tito Huamani, Pedro Leonardo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Zevallos Oscco, Yosselin Collado Vargas, Juan Alberto Tito Huamani, Pedro Leonardo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
M14 Cultura corporativa; diversidad; responsabilidad social; M31 Marketing; L25 Rendimiento de la empresa: tamaño, diversificación y alcance competitividad comunicación diferenciación empresa estrategia gestión stakeholders |
topic |
M14 Cultura corporativa; diversidad; responsabilidad social; M31 Marketing; L25 Rendimiento de la empresa: tamaño, diversificación y alcance competitividad comunicación diferenciación empresa estrategia gestión stakeholders M14 Corporate Culture; Diversity; Social Responsibility; M31 Marketing; L25 Firm Performance: Size, Diversification, and Scope communication company competitiveness diferentiation management stakeholders strategy |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
M14 Corporate Culture; Diversity; Social Responsibility; M31 Marketing; L25 Firm Performance: Size, Diversification, and Scope communication company competitiveness diferentiation management stakeholders strategy |
description |
Problematic: Competitiveness in the market follows a growing trend due to global phenomena that have implications for the organizational scenario. In this context, organizational communication comes into play as a tool for adapting to these changes. Although there are important studies on the subject, the favorable impact of organizational communication is still not fully recognized in many countries. In that way, it’s necessary to continue to deepen and delimit the field of study. Objectives: Analyse the importance of both internal and external communication to identify strategies that can be used as a competitive differentiator for the company. Materials and methods: This is exploratory research with a qualitative approach through a structured and rigorous review of high-impact articles, academic repositories, among others. Results: The results show that there is little research on the subject carried out in our region, mainly from European and Asian countries; furthermore, most of the scientific articles taken as primary sources are of the Q1 and Q2 category. On the other hand, the number of articles on the subject has increased after COVID-19 confinement. Discussion: It became evident that communication is indeed a strategic management tool that influences brand positioning through competitive differentiation, thus contributing to the co-creation of values in all contexts and with the different stakeholders. Conclusions: Communication in its various dimensions is a priority for optimal organizational development and, due to the pandemic, is taking on the challenge and responsibility to redefine itself. Contribution/originality: It is hoped to continue contributing to the field of study and to generate proposals aimed at improving organizational communication in any type and size of the company. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-17T00:00:00Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-17T00:00:00Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-01-17 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.local.eng.fl_str_mv |
Journal article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bc |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ARTREV |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22579/23463910.757 |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
2346-3910 |
dc.identifier.url.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.22579/23463910.757 |
identifier_str_mv |
10.22579/23463910.757 2346-3910 |
url |
https://doi.org/10.22579/23463910.757 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Aced-Toledano, C. & Miquel-Segarra, S. (2021). La comunicación interna de las empresas españolas en clave estratégica. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2), 245–261. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.18692 Aggrawal, N., Ahluwalia, A., Khurana, P., & Arora, A. (2017). Brand analysis framework for online marketing: ranking web pages and analyzing popularity of brands on social media. Social Network Analysis and Mining, 7(1). https://doi.org/10.1007/s13278-017-0442-5 Ahmed, A. (2018, 2 de noviembre). Types of External Communication. Bizfluent. https://bit.ly/3t68JFT Altamirano, V., Puertas, R. & Yaguache, J. (2021). Innovación en la comunicación estratégica. Fonseca, Journal of Communication, 22, 1–3. https://doi.org/10.14201/fjc v22-26275 Antezana, M. (2020, 29 de octubre). Comunicación interna: Nada volverá a ser como antes. Conexión ESAN. https://bit.ly/3MO71AP Arribas, A. (2018). Intranet para la Gestión del Conocimiento y la Comunicación Interna. Razón Y Palabra, 22(1_100), 406–413. Recuperado a partir de https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1163 Ballina, F. (2015). Ventajas competitivas de la flexibilidad numérica en micro, pequeñas y medianas empresas del Distrito Federal. Problemas Del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 46(183), 165–188. https://doi.org/10.1016/j.rpd.2015.10.008 Berceruelo, B. & Equipo de Comunicación. (2016). Capítulo II. Comunicación al servicio de la gestión (consultoría estratégica). En Comunicación Empresarial. Estudio de Comunicación. https://bit.ly/35YU6uJ Braun, M., Latham, S. & Cannatelli, B. (2019). Strategy and business models: why winning companies need both. Journal of Business Strategy, 40(5), 39–45. https://doi.org/10.1108/JBS-01-2019-0005 Burgos Romero, C. (2018). La Responsabilidad Social o sostenibilidad: un enfoque desde el entorno y la Comunicación. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(16), 47-60. https://doi.org/10.17163/ret.n16.2018.04 Cock, I. (6 de mayo de 2019). Mira cómo llevar una sana comunicación organizacional. El Comercio. https://bit.ly/365MJlf Conexión ESAN. (2018, 18 de enero). Comunicación interna y externa: ¿en qué se diferencian? Conexión ESAN. https://bit.ly/3vTiI2Q Fifka, M. S., Kühn, A-L. & Stiglbauer, M. (2018). “One size fits all”? Convergence in international corporate social responsibility communication-A comparative study of CSR mission statements in the United States and India. J Public Affairs, 18, e1670. https://doi.org/10.1002/pa.1670 Freyre Valladolid, F. M. (2019). Tecnologías de la comunicación e información y su impacto en las estrategias competitivas de las micro y pequeñas empresas [tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://bit.ly/39Ygq6g Fu, F. Q., Phillips, J. J. & Phillips, P. P. (2018). ROI Marketing: Measuring, Demonstrating, and Improving Value. Perf. Improv., 57, 6-13. https://doi.org/10.1002/pfi.21771 Gonzaga de Albuquerque, A., Melo, F., Xavier, L & Medeiros, D. (2022). Analyzing the profile of the manager from the perspective of the employees: a case study. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 19. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2021.032 González-Morales, A., Mitrovic, J., & Ceballos-García, R. (2020). Ecological consumer neuroscience for competitive advantage and business or organizational differentiation. European Research on Management and Business Economics, 26(3), 174–180. https://doi.org/10.1016/J.IEDEEN.2020.05.001 Grimmer, L., Miles, M. P., Byrom, J. & Grimmer, M. (2017). The Impact of Resources and Strategic Orientation on Small Retail Firm Performance. Journal of Small Business Management, 55, 7–26. https://doi.org/10.1111/JSBM.12368 Herrera-Peco, I., Núñez, C. R., Jiménez-Gómez, B., Romero-Magdalena, C. S. & Gracia, E. B. D. (2021). Covid-19 y vacunación: Análisis del papel de las instituciones públicas En la difusión de información a través de twitter. Revista Española de Salud Pública, 95. https://bit.ly/3FwEr3a Jahanshahi, A. A. & Bhattacharjee, A. (2020). Competitiveness improvement in public sector organizations: What they need? J Public Affairs, 20, e2011. https://doi.org/10.1002/pa.2011 Kang, B. & Jindal, R. P. (2018). The Dual Role of Communication in Franchise Relationships: A Franchisee Perspective. Journal of Small Business Management, 56, 197-214. https://doi.org/10.1111/JSBM.12404 Kaya, B., Abubakar, A. M., Behravesh, E., Yildiz, H. & Mert, I. S. (2020). Antecedents of innovative performance: Findings from PLS-SEM and fuzzy sets (fsQCA). Journal of Business Research, 114, 278-289. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2020.04.016 Kryscynski, D., Coff, R. & Campbell, B. (2021). Charting a path between firm-specific incentives and human capital-based competitive advantage. Strat Mgmt J, 42, 386-412. https://doi.org/10.1002/SMJ.3226 Kumar, V. & Reinartz, W. (2016). Creating Enduring Customer Value. Journal of Marketing, 80(6), 36–68. https://doi.org/10.1509/jm.15.0414 Lee, D., Hosanagar, K. & Nair, H. S. (2018). Advertising Content and Consumer Engagement on Social Media: Evidence from Facebook. Management Science, 64(11), 5105–5131. https://doi.org/10.1287/MNSC.2017.2902 Loza Chonillo, J. E. (2018). Estudio de la comunicación institucional y la aplicación de un modelo de comunicación externa en la facultad de Comunicación Social de la Universidad de Guayaquil, 2018 [tesis de licenciatura, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional UG. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/32611 Malmelin, N. (2007). "Communication capital: Modelling corporate communications as an organizational asset". Corporate Communications: An International Journal, 12(3), 298-310. https://doi.org/10.1108/13563280710776888 Manochehri, N., Al-Esmail R. A. & Ashrafi, R. (2012) Examining the Impact of Information and Communication Technologies (ICT) on Enterprise Practices: A Preliminary Perspective from Qatar. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 51, 1-16. https://doi.org/10.1002/j.1681-4835.2012.tb00360.x Martin, S. L., Javalgi, R. G. & Ciravegna, L. (2020). Marketing capabilities and international new venture performance: The mediation role of marketing communication and the moderation effect of technological turbulence. Journal of Business Research, 107, 25–37. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2019.09.044 Monjarás Ávila , A. J., Bazán Suárez, A. K., Pacheco-Martínez, Z. K., Rivera Gonzaga, J. A., Zamarripa Calderón, J. E. & Cuevas Suárez, C. E. (2019). Diseños de Investigación. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 8(15), 119-122. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i15.4908 Monllau T. & Rodríguez N. (2015). Importancia de la utilización de las TIC como garantes de la agilidad, eficiencia y comunicación entre empresa, universidad y estudiante: Experiencia de la facultad de ciencias económicas y empresariales de la Universidad Pompeu Fabra. Intangible Capital, 11(4), 577-588. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5337598 Neeley, T. B. & Leonardi, P. M. (2018). Enacting knowledge strategy through social media: Passable trust and the paradox of nonwork interactions. Strat Mgmt J, 39, 922–946. https://doi.org/10.1002/SMJ.2739 Niño, T. D. P. & Cortés, M. I. (2018). Comunicación estratégica y responsabilidad social empresarial, escenarios y potencialidades en creación de capital social: una revisión de la literatura. Revista Prisma Social, (22), 127-158. https://revistaprismasocial.es/article/view/2570 Notorius Comunicación. Tendencias de comunicación interna y organizacional para 2019. (s.f.). Notorius Comunicación. https://bit.ly/3J2z25k Ocasio, W., Laamanen, T. & Vaara, E. (2018). Communication and attention dynamics: An attention-based view of strategic change. Strat Mgmt J, 39, 155–167. https://doi.org/10.1002/SMJ.2702 Olea-Miranda, J., Contreras, O. F. & Barcelo-Valenzuela, M. (2016). Capacity of knowledge absorption as a competitive advantage for SME insertion into global value chains. Estudios Gerenciales, 32(139), 127-136. https://doi.org/10.1016/J.ESTGER.2016.04.002 Patton, B. (2017). You can’t win by avoiding difficult conversations. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(4), 553–557. https://doi.org/10.1108/JBIM-08-2016-0174 Pérez Gómez, L. M., Villa Borrero, C. P., & Montenegro Pertúz, M. J. (2020). Identificación de habilidades blandas en directivos Pymes de Barranquilla. Dictamen Libre, 13(26), 153–168. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.26.6193 Pineda Henao, A. E. (2020). La comunicación organizacional en la gestión empresarial: retos y oportunidades en el escenario digital. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(1), 9-25. https://doi.org/10.22579/23463910.182 Piza Burgos, N. D., Amaiquema Marquez, F. A. & Beltrán Baquerizo, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, 15(70), 455-459. Recuperado de http://conrado.ucf. edu.cu/index.php/conrado Porcu, L., del Barrio-García, S., Kitchen, P. J. & Tourky, M. (2020). The antecedent role of a collaborative vs. a controlling corporate culture on firm-wide integrated marketing communication and brand performance. Journal of Business Research, 119, 435–443. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2019.10.049 Porter M. E. & Kramer M. R. (2006). Estrategia y Sociedad. Harvard Business Review América Latina. https://bit.ly/3tI7XxB Porter, M. E. (2002). Ventaja Competitiva: Creación y sostenimiento de un desempeño superior (2.a ed.). Grupo Patria Cultural. Rahimnia, F. & Molavi, H. (2021). A model for examining the effects of communication on innovation performance: emphasis on the intermediary role of strategic decision-making speed. European Journal of Innovation Management, 24(3), 1035-1056. https://doi.org/10.1108/EJIM-10-2019-0293 Ramezani Nia, M. & Shokouhyar, S. (2020). Analyzing the effects of visual aesthetic of Web pages on users’ responses in online retailing using the VisAWI method. Journal of Research in Interactive Marketing, 14(4), 357–389. https://doi.org/10.1108/JRIM-11-2018-0147 Ramírez-Marín, J., Olekalns, M., & Adair, W. (2019). Normatively Speaking: Do Cultural Norms Influence Negotiation, Conflict Management, and Communication? Negotiation and Conflict Management Research, 12(2), 146–160. https://doi.org/10.1111/NCMR.12155 Ramos Reyes, W. D., Paredes Sandoval, M., Terán Andrade, P. E., Lema Lliguicota, L. F. (2017). Comunicación Organizacional. Ediciones Grupo Compás. https://bit.ly/37hQ5lP Rashidirad, M., Salimian, H., Soltani, E. & Fazeli, Z. (2017). Competitive strategy, dynamic capability, and value creation: Some empirical evidence from UK telecommunications firms. Strategic Change, 26, 333–342. https://doi.org/10.1002/JSC.2135 Ruck, K., Welch, M. & Menara, B. (2017). Employee voice: An antecedent to organisational engagement? Public Relations Review, 43(5), 904–914. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.04.008 Ruizalba, J. L., Vallespín, M. & Pérez-Aranda, J. (2015). Gestión del conocimiento y orientación al marketing interno en el desarrollo de ventajas competitivas en el sector hotelero. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(2), 84–92. https://doi.org/10.1016/J.IEDEE.2014.03.001 Taljaard, A. & de Beer, E. (2019). Integrative communication for organisational sustainability—An integrative communication relationship model as communication management tool. J Public Affairs, 19, e1957. https://doi.org/10.1002/PA.1957 Tesařová, M., Krmela, A. & Šimberová, I. (2020). Digital support to external sustainability communication in self-adhesive labelling industry. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 7(3), 2109–2125. https://doi.org/10.9770/jesi.2020.7.3(44) Tessi, M. (2019). Comunicación interna en la práctica. Siete premisas para la comunicación en el trabajo. Granica. https://bit.ly/34sDhI8 Thelen, P. D. (2020). Internal communicators’ understanding of the definition and importance of employee advocacy. Public Relations Review, 46(4), 101946. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2020.101946 Tornikoski, E. T., Rannikko, H. & Heimonen, T. P. (2017). Technology-Based Competitive Advantages of Young Entrepreneurial Firms: Conceptual Development and Empirical Exploration. Journal of Small Business Management, 55(2), 200–215. https://doi.org/10.1111/JSBM.12315 Varadarajan, R. (2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/J.INDMARMAN.2020.03.003 |
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv |
https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/download/757/879 https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/download/757/880 |
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv |
Núm. 1 , Año 2022 : Revista Geon Vol 9 No 1 enero junio 2022 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
757 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
1 |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
9 |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios) |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Yosselin Zevallos Oscco, Juan Alberto Collado Vargas, Pedro Leonardo Tito Huamani - 2022 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Yosselin Zevallos Oscco, Juan Alberto Collado Vargas, Pedro Leonardo Tito Huamani - 2022 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Llanos |
dc.source.spa.fl_str_mv |
https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/view/757 |
institution |
Universidad de los Llanos |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unillanos.edu.co/bitstreams/535231ca-26c9-410b-9000-883e7a654144/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
25459f975b8ddeb295e807cd179ed6df |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad de Los Llanos |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@unillanos.edu.co |
_version_ |
1818111626564337664 |
spelling |
Zevallos Oscco, YosselinCollado Vargas, Juan AlbertoTito Huamani, Pedro Leonardo2022-01-17T00:00:00Z2022-01-17T00:00:00Z2022-01-17Problematic: Competitiveness in the market follows a growing trend due to global phenomena that have implications for the organizational scenario. In this context, organizational communication comes into play as a tool for adapting to these changes. Although there are important studies on the subject, the favorable impact of organizational communication is still not fully recognized in many countries. In that way, it’s necessary to continue to deepen and delimit the field of study. Objectives: Analyse the importance of both internal and external communication to identify strategies that can be used as a competitive differentiator for the company. Materials and methods: This is exploratory research with a qualitative approach through a structured and rigorous review of high-impact articles, academic repositories, among others. Results: The results show that there is little research on the subject carried out in our region, mainly from European and Asian countries; furthermore, most of the scientific articles taken as primary sources are of the Q1 and Q2 category. On the other hand, the number of articles on the subject has increased after COVID-19 confinement. Discussion: It became evident that communication is indeed a strategic management tool that influences brand positioning through competitive differentiation, thus contributing to the co-creation of values in all contexts and with the different stakeholders. Conclusions: Communication in its various dimensions is a priority for optimal organizational development and, due to the pandemic, is taking on the challenge and responsibility to redefine itself. Contribution/originality: It is hoped to continue contributing to the field of study and to generate proposals aimed at improving organizational communication in any type and size of the company.Problemática: La competitividad en el mercado sigue una tendencia de crecimiento constante debido a fenómenos globales que tienen implicaciones en el escenario organizacional. En este contexto, entra en escena la comunicación organizacional como una herramienta de adaptación. Si bien existen importantes estudios sobre el tema, en muchos países aún no se logra reconocer por completo su gran impacto. Por ello, es necesario seguir profundizando y delimitar el campo de estudio. Objetivos: analizar la importancia de la comunicación, tanto interna como externa, para identificar estrategias que puedan ser usadas como diferenciación competitiva para la empresa. Materiales y métodos: esta investigación es de tipo exploratorio, con un enfoque cualitativo mediante una revisión estructurada y rigurosa con artículos de alto impacto, repositorios académicos, entre otros. Resultados: las investigaciones encontradas sobre el tema provienen principalmente de países europeos y asiáticos; además, la mayor parte de los artículos científicos tomados como fuente primaria son de categoría Q1 y Q2. Por otro lado, ha aumentado la cantidad de artículos en relación con el tema tras el confinamiento por la COVID-19. Discusión: se evidenció que, efectivamente, la comunicación es una herramienta de gestión estratégica que influye en el posicionamiento de la marca mediante la diferenciación competitiva, aportando así a la cocreación de valores en todos los contextos y con los stakeholders (distintos grupos de interés). Conclusiones: la comunicación, en sus distintas dimensiones, es una prioridad para el desarrollo óptimo en el ámbito organizacional y, debido a la pandemia, asume el reto y la responsabilidad de redefinirse. Contribución / originalidad: se espera seguir aportando al campo de estudio y generar propuestas encaminadas a mejorar la comunicación organizacional en empresas de cualquier tipo y tamaño.application/pdftext/htmlspaUniversidad de los LlanosYosselin Zevallos Oscco, Juan Alberto Collado Vargas, Pedro Leonardo Tito Huamani - 2022http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEsta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/view/757M14 Cultura corporativa; diversidad; responsabilidad social; M31 Marketing; L25 Rendimiento de la empresa: tamaño, diversificación y alcancecompetitividadcomunicacióndiferenciaciónempresaestrategiagestiónstakeholdersM14 Corporate Culture; Diversity; Social Responsibility; M31 Marketing; L25 Firm Performance: Size, Diversification, and ScopecommunicationcompanycompetitivenessdiferentiationmanagementstakeholdersstrategyLa comunicación como estrategia de diferenciación competitivaCommunication as a strategy for competitive differentiationArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleJournal articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bchttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTREVhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8510.22579/23463910.7572346-3910https://doi.org/10.22579/23463910.757Aced-Toledano, C. & Miquel-Segarra, S. (2021). La comunicación interna de las empresas españolas en clave estratégica. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2), 245–261. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.18692Aggrawal, N., Ahluwalia, A., Khurana, P., & Arora, A. (2017). Brand analysis framework for online marketing: ranking web pages and analyzing popularity of brands on social media. Social Network Analysis and Mining, 7(1). https://doi.org/10.1007/s13278-017-0442-5Ahmed, A. (2018, 2 de noviembre). Types of External Communication. Bizfluent. https://bit.ly/3t68JFTAltamirano, V., Puertas, R. & Yaguache, J. (2021). Innovación en la comunicación estratégica. Fonseca, Journal of Communication, 22, 1–3. https://doi.org/10.14201/fjc v22-26275Antezana, M. (2020, 29 de octubre). Comunicación interna: Nada volverá a ser como antes. Conexión ESAN. https://bit.ly/3MO71APArribas, A. (2018). Intranet para la Gestión del Conocimiento y la Comunicación Interna. Razón Y Palabra, 22(1_100), 406–413. Recuperado a partir de https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1163Ballina, F. (2015). Ventajas competitivas de la flexibilidad numérica en micro, pequeñas y medianas empresas del Distrito Federal. Problemas Del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 46(183), 165–188. https://doi.org/10.1016/j.rpd.2015.10.008Berceruelo, B. & Equipo de Comunicación. (2016). Capítulo II. Comunicación al servicio de la gestión (consultoría estratégica). En Comunicación Empresarial. Estudio de Comunicación. https://bit.ly/35YU6uJBraun, M., Latham, S. & Cannatelli, B. (2019). Strategy and business models: why winning companies need both. Journal of Business Strategy, 40(5), 39–45. https://doi.org/10.1108/JBS-01-2019-0005Burgos Romero, C. (2018). La Responsabilidad Social o sostenibilidad: un enfoque desde el entorno y la Comunicación. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(16), 47-60. https://doi.org/10.17163/ret.n16.2018.04Cock, I. (6 de mayo de 2019). Mira cómo llevar una sana comunicación organizacional. El Comercio. https://bit.ly/365MJlfConexión ESAN. (2018, 18 de enero). Comunicación interna y externa: ¿en qué se diferencian? Conexión ESAN. https://bit.ly/3vTiI2QFifka, M. S., Kühn, A-L. & Stiglbauer, M. (2018). “One size fits all”? Convergence in international corporate social responsibility communication-A comparative study of CSR mission statements in the United States and India. J Public Affairs, 18, e1670. https://doi.org/10.1002/pa.1670Freyre Valladolid, F. M. (2019). Tecnologías de la comunicación e información y su impacto en las estrategias competitivas de las micro y pequeñas empresas [tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://bit.ly/39Ygq6gFu, F. Q., Phillips, J. J. & Phillips, P. P. (2018). ROI Marketing: Measuring, Demonstrating, and Improving Value. Perf. Improv., 57, 6-13. https://doi.org/10.1002/pfi.21771Gonzaga de Albuquerque, A., Melo, F., Xavier, L & Medeiros, D. (2022). Analyzing the profile of the manager from the perspective of the employees: a case study. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 19. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2021.032González-Morales, A., Mitrovic, J., & Ceballos-García, R. (2020). Ecological consumer neuroscience for competitive advantage and business or organizational differentiation. European Research on Management and Business Economics, 26(3), 174–180. https://doi.org/10.1016/J.IEDEEN.2020.05.001Grimmer, L., Miles, M. P., Byrom, J. & Grimmer, M. (2017). The Impact of Resources and Strategic Orientation on Small Retail Firm Performance. Journal of Small Business Management, 55, 7–26. https://doi.org/10.1111/JSBM.12368Herrera-Peco, I., Núñez, C. R., Jiménez-Gómez, B., Romero-Magdalena, C. S. & Gracia, E. B. D. (2021). Covid-19 y vacunación: Análisis del papel de las instituciones públicas En la difusión de información a través de twitter. Revista Española de Salud Pública, 95. https://bit.ly/3FwEr3aJahanshahi, A. A. & Bhattacharjee, A. (2020). Competitiveness improvement in public sector organizations: What they need? J Public Affairs, 20, e2011. https://doi.org/10.1002/pa.2011Kang, B. & Jindal, R. P. (2018). The Dual Role of Communication in Franchise Relationships: A Franchisee Perspective. Journal of Small Business Management, 56, 197-214. https://doi.org/10.1111/JSBM.12404Kaya, B., Abubakar, A. M., Behravesh, E., Yildiz, H. & Mert, I. S. (2020). Antecedents of innovative performance: Findings from PLS-SEM and fuzzy sets (fsQCA). Journal of Business Research, 114, 278-289. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2020.04.016Kryscynski, D., Coff, R. & Campbell, B. (2021). Charting a path between firm-specific incentives and human capital-based competitive advantage. Strat Mgmt J, 42, 386-412. https://doi.org/10.1002/SMJ.3226Kumar, V. & Reinartz, W. (2016). Creating Enduring Customer Value. Journal of Marketing, 80(6), 36–68. https://doi.org/10.1509/jm.15.0414Lee, D., Hosanagar, K. & Nair, H. S. (2018). Advertising Content and Consumer Engagement on Social Media: Evidence from Facebook. Management Science, 64(11), 5105–5131. https://doi.org/10.1287/MNSC.2017.2902Loza Chonillo, J. E. (2018). Estudio de la comunicación institucional y la aplicación de un modelo de comunicación externa en la facultad de Comunicación Social de la Universidad de Guayaquil, 2018 [tesis de licenciatura, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional UG. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/32611Malmelin, N. (2007). "Communication capital: Modelling corporate communications as an organizational asset". Corporate Communications: An International Journal, 12(3), 298-310. https://doi.org/10.1108/13563280710776888Manochehri, N., Al-Esmail R. A. & Ashrafi, R. (2012) Examining the Impact of Information and Communication Technologies (ICT) on Enterprise Practices: A Preliminary Perspective from Qatar. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 51, 1-16. https://doi.org/10.1002/j.1681-4835.2012.tb00360.xMartin, S. L., Javalgi, R. G. & Ciravegna, L. (2020). Marketing capabilities and international new venture performance: The mediation role of marketing communication and the moderation effect of technological turbulence. Journal of Business Research, 107, 25–37. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2019.09.044Monjarás Ávila , A. J., Bazán Suárez, A. K., Pacheco-Martínez, Z. K., Rivera Gonzaga, J. A., Zamarripa Calderón, J. E. & Cuevas Suárez, C. E. (2019). Diseños de Investigación. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 8(15), 119-122. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i15.4908Monllau T. & Rodríguez N. (2015). Importancia de la utilización de las TIC como garantes de la agilidad, eficiencia y comunicación entre empresa, universidad y estudiante: Experiencia de la facultad de ciencias económicas y empresariales de la Universidad Pompeu Fabra. Intangible Capital, 11(4), 577-588. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5337598Neeley, T. B. & Leonardi, P. M. (2018). Enacting knowledge strategy through social media: Passable trust and the paradox of nonwork interactions. Strat Mgmt J, 39, 922–946. https://doi.org/10.1002/SMJ.2739Niño, T. D. P. & Cortés, M. I. (2018). Comunicación estratégica y responsabilidad social empresarial, escenarios y potencialidades en creación de capital social: una revisión de la literatura. Revista Prisma Social, (22), 127-158. https://revistaprismasocial.es/article/view/2570Notorius Comunicación. Tendencias de comunicación interna y organizacional para 2019. (s.f.). Notorius Comunicación. https://bit.ly/3J2z25kOcasio, W., Laamanen, T. & Vaara, E. (2018). Communication and attention dynamics: An attention-based view of strategic change. Strat Mgmt J, 39, 155–167. https://doi.org/10.1002/SMJ.2702Olea-Miranda, J., Contreras, O. F. & Barcelo-Valenzuela, M. (2016). Capacity of knowledge absorption as a competitive advantage for SME insertion into global value chains. Estudios Gerenciales, 32(139), 127-136. https://doi.org/10.1016/J.ESTGER.2016.04.002Patton, B. (2017). You can’t win by avoiding difficult conversations. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(4), 553–557. https://doi.org/10.1108/JBIM-08-2016-0174Pérez Gómez, L. M., Villa Borrero, C. P., & Montenegro Pertúz, M. J. (2020). Identificación de habilidades blandas en directivos Pymes de Barranquilla. Dictamen Libre, 13(26), 153–168. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.26.6193Pineda Henao, A. E. (2020). La comunicación organizacional en la gestión empresarial: retos y oportunidades en el escenario digital. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(1), 9-25. https://doi.org/10.22579/23463910.182Piza Burgos, N. D., Amaiquema Marquez, F. A. & Beltrán Baquerizo, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, 15(70), 455-459. Recuperado de http://conrado.ucf. edu.cu/index.php/conradoPorcu, L., del Barrio-García, S., Kitchen, P. J. & Tourky, M. (2020). The antecedent role of a collaborative vs. a controlling corporate culture on firm-wide integrated marketing communication and brand performance. Journal of Business Research, 119, 435–443. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2019.10.049Porter M. E. & Kramer M. R. (2006). Estrategia y Sociedad. Harvard Business Review América Latina. https://bit.ly/3tI7XxBPorter, M. E. (2002). Ventaja Competitiva: Creación y sostenimiento de un desempeño superior (2.a ed.). Grupo Patria Cultural.Rahimnia, F. & Molavi, H. (2021). A model for examining the effects of communication on innovation performance: emphasis on the intermediary role of strategic decision-making speed. European Journal of Innovation Management, 24(3), 1035-1056. https://doi.org/10.1108/EJIM-10-2019-0293Ramezani Nia, M. & Shokouhyar, S. (2020). Analyzing the effects of visual aesthetic of Web pages on users’ responses in online retailing using the VisAWI method. Journal of Research in Interactive Marketing, 14(4), 357–389. https://doi.org/10.1108/JRIM-11-2018-0147Ramírez-Marín, J., Olekalns, M., & Adair, W. (2019). Normatively Speaking: Do Cultural Norms Influence Negotiation, Conflict Management, and Communication? Negotiation and Conflict Management Research, 12(2), 146–160. https://doi.org/10.1111/NCMR.12155Ramos Reyes, W. D., Paredes Sandoval, M., Terán Andrade, P. E., Lema Lliguicota, L. F. (2017). Comunicación Organizacional. Ediciones Grupo Compás. https://bit.ly/37hQ5lPRashidirad, M., Salimian, H., Soltani, E. & Fazeli, Z. (2017). Competitive strategy, dynamic capability, and value creation: Some empirical evidence from UK telecommunications firms. Strategic Change, 26, 333–342. https://doi.org/10.1002/JSC.2135Ruck, K., Welch, M. & Menara, B. (2017). Employee voice: An antecedent to organisational engagement? Public Relations Review, 43(5), 904–914. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.04.008Ruizalba, J. L., Vallespín, M. & Pérez-Aranda, J. (2015). Gestión del conocimiento y orientación al marketing interno en el desarrollo de ventajas competitivas en el sector hotelero. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(2), 84–92. https://doi.org/10.1016/J.IEDEE.2014.03.001Taljaard, A. & de Beer, E. (2019). Integrative communication for organisational sustainability—An integrative communication relationship model as communication management tool. J Public Affairs, 19, e1957. https://doi.org/10.1002/PA.1957Tesařová, M., Krmela, A. & Šimberová, I. (2020). Digital support to external sustainability communication in self-adhesive labelling industry. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 7(3), 2109–2125. https://doi.org/10.9770/jesi.2020.7.3(44)Tessi, M. (2019). Comunicación interna en la práctica. Siete premisas para la comunicación en el trabajo. Granica. https://bit.ly/34sDhI8Thelen, P. D. (2020). Internal communicators’ understanding of the definition and importance of employee advocacy. Public Relations Review, 46(4), 101946. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2020.101946Tornikoski, E. T., Rannikko, H. & Heimonen, T. P. (2017). Technology-Based Competitive Advantages of Young Entrepreneurial Firms: Conceptual Development and Empirical Exploration. Journal of Small Business Management, 55(2), 200–215. https://doi.org/10.1111/JSBM.12315Varadarajan, R. (2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/J.INDMARMAN.2020.03.003https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/download/757/879https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/download/757/880Núm. 1 , Año 2022 : Revista Geon Vol 9 No 1 enero junio 202275719Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios)PublicationOREORE.xmltext/xml2609https://repositorio.unillanos.edu.co/bitstreams/535231ca-26c9-410b-9000-883e7a654144/download25459f975b8ddeb295e807cd179ed6dfMD51001/1937oai:repositorio.unillanos.edu.co:001/19372024-07-25 13:07:10.096http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Yosselin Zevallos Oscco, Juan Alberto Collado Vargas, Pedro Leonardo Tito Huamani - 2022metadata.onlyhttps://repositorio.unillanos.edu.coRepositorio Universidad de Los Llanosrepositorio@unillanos.edu.co |