Currículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de Colombia

In recent decades there has been an interest in claiming Afro identity in different social, political and educational settings, thus opening ways for the inclusion of their cultural and pedagogical knowledge in the construction of curricula and curricula for teacher training and professionalization....

Full description

Autores:
Andrade Amaya, Eva Sandry
Vence Ricardo, María Camila
Duarte Orozco, Mario Alejandro
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Institución Universitaria Antonio Jose Camacho
Repositorio:
Repositorio Uniajc
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniajc.edu.co:uniajc/111
Acceso en línea:
https://repositorio.uniajc.edu.co/handle/uniajc/111
Palabra clave:
Currículo
Formación
Afrodescendientes
Diversidad cultural
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Afro-descendants
cultural diversity
Curriculum
Rights
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description In recent decades there has been an interest in claiming Afro identity in different social, political and educational settings, thus opening ways for the inclusion of their cultural and pedagogical knowledge in the construction of curricula and curricula for teacher training and professionalization. In this sense, this article proposes to analyze the curriculum of the university regarding the pedagogical formation of students of ethnoeducation in Afro-Colombian society, taking as referents the Educational Projects of the Program of Ethnoeducation of the Universities of La Guajira and Tecnológica of Pereira. For this purpose, a documentary design was used that consisted of the approach of different secondary sources of information (books, research projects, theses, monographs) and other forms of textual production of knowledge. Among the main results, we can highlight the foundation of the curriculum of the Universities of La Guajira and Pereira, where the first indicates that the curriculum is based on the socio-cultural reality of the region and the department, and the second exposes that the curriculum proposal is oriented in the affirmation of ethnic and cultural identity, and the valuation between ancestral knowledge and science, between the philosophy and the ethnic thought of the communities.
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For this purpose, a documentary design was used that consisted of the approach of different secondary sources of information (books, research projects, theses, monographs) and other forms of textual production of knowledge. Among the main results, we can highlight the foundation of the curriculum of the Universities of La Guajira and Pereira, where the first indicates that the curriculum is based on the socio-cultural reality of the region and the department, and the second exposes that the curriculum proposal is oriented in the affirmation of ethnic and cultural identity, and the valuation between ancestral knowledge and science, between the philosophy and the ethnic thought of the communities.En las últimas décadas se ha generado un interés por reivindicar la identidad afro en distintos escenarios sociales, políticos y educativos, abriendo así caminos para la inclusión de sus saberes culturales y pedagógicos en la construcción de currículos y planes de estudios para la formación y profesionalización docente. En este sentido, el presente artículo propone analizar el currículo de la universidad en cuanto a la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en la afrocolombianidad, tomando como referentes los Proyectos Educativos del Programa de Etnoeducación de las Universidades de La Guajira y Tecnológica de Pereira. Para ello se utilizó un diseño documental que consistió en el abordaje de distintas fuentes de información secundarias (libros, proyectos de investigación, tesis, monografías) y otras formas de producción textual de conocimientos. Entre los principales resultados se puede destacar la fundamentación del currículo del programa de las Universidades de La Guajira y de Pereira, en donde la primera indica que el currículo se basa en la realidad sociocultural de la región y del departamento, y la segunda expone que la propuesta curricular está orientada en la afirmación de la identidad étnica y cultural, y la valoración entre el conocimiento ancestral y la ciencia, entre la filosofía y el pensamiento étnico de las comunidades.In recent decades there has been an interest in claiming Afro identity in different social, political and educational settings, thus opening ways for the inclusion of their cultural and pedagogical knowledge in the construction of curricula and curricula for teacher training and professionalization. In this sense, this article proposes to analyze the curriculum of the university regarding the pedagogical formation of students of ethnoeducation in Afro-Colombian society, taking as referents the Educational Projects of the Program of Ethnoeducation of the Universities of La Guajira and Tecnológica of Pereira. For this purpose, a documentary design was used that consisted of the approach of different secondary sources of information (books, research projects, theses, monographs) and other forms of textual production of knowledge. Among the main results, we can highlight the foundation of the curriculum of the Universities of La Guajira and Pereira, where the first indicates that the curriculum is based on the socio-cultural reality of the region and the department, and the second exposes that the curriculum proposal is oriented in the affirmation of ethnic and cultural identity, and the valuation between ancestral knowledge and science, between the philosophy and the ethnic thought of the communities.Revista Sapientía Vol.12. No. 23, junio de 2020application/pdfspaInstitución Universitaria Antonio José CamachoCali, Valle del Cauca, Colombiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista SapientíaCurrículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de ColombiaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a852346233212Andrade Maya, E.S., Vence Ricardo, M.C. y Duarte Orozco, M.A. (2020). Currículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de Colombia. Revista Sapientía, 12(23), 32-46.Currículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de ColombiaCurrículoFormaciónAfrodescendientesDiversidad culturalTrainingAfro-descendantscultural diversityCurriculumAreiza, T. (2015). Descolonizar el saber un reto curricular en américa latina (Tesis Maestría). Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/1647/1/TANIA%20SOFIA%20AREIZA%20GONZALEZ%20_versi%C3%B3n%20aprobada.pdfAristizábal, M. (2012). La irrupción de la teoría curricular a partir de 1960 y su influencia en las reformas educativas en Colombia. Acción Pedagógica 21(1), 28-37. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6223446.pdfCongreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 Por la cual se expide la Ley General de Educación. Bogotá D.C.: Congreso de la República. 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Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/396/39600404.pdfPublicationORIGINALArt 3-23-2020.pdfArt 3-23-2020.pdfTexto del artículoapplication/pdf21875140https://repositorio.uniajc.edu.co/bitstreams/2cd4d4c0-7800-44dc-bd7b-95de32ad4ba0/downloadbdfe48e1c241f6fe328407bc0284dcf3MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-814828https://repositorio.uniajc.edu.co/bitstreams/e337824e-3f67-4470-a6f0-5e3f0ebbf392/download2f9959eaf5b71fae44bbf9ec84150c7aMD52TEXTArt 3-23-2020.pdf.txtArt 3-23-2020.pdf.txtExtracted texttext/plain15https://repositorio.uniajc.edu.co/bitstreams/9d0f7336-9472-42b0-ab0d-e938952c6b3c/download429079e52f342c49301a02e207bfde06MD53THUMBNAILArt 3-23-2020.pdf.jpgArt 3-23-2020.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg13042https://repositorio.uniajc.edu.co/bitstreams/d614bc6d-0865-44f7-9791-0fd98d58cd94/download12738e3fd15341eb38db903e52c34887MD54uniajc/111oai:repositorio.uniajc.edu.co:uniajc/1112024-04-10 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