Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell
This document contains the chassis design for an autonomous electric vehicle. First, a fatigue failure analysis should be done to the underside of the chassis under fluctuating loads. Subsequently, the methodology of the shell technique or plate technique is applied to make the structural analysis b...
- Autores:
-
García Barón, Andrés Eloy
Castro, A.
Rios, Y. Yuliana
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Tecnológica de Bolívar
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UTB
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.utb.edu.co:20.500.12585/9968
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/20.500.12585/9968
https://ieeexplore.ieee.org/document/9290309
- Palabra clave:
- Three-dimensional displays
Mechatronics
Failure analysis
Media
Fatigue
Electric vehicles
Finite element analysis
- Rights
- closedAccess
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
id |
UTB2_6af9584aa6a279fc2e82db588a4be45e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.utb.edu.co:20.500.12585/9968 |
network_acronym_str |
UTB2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UTB |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell |
title |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell |
spellingShingle |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell Three-dimensional displays Mechatronics Failure analysis Media Fatigue Electric vehicles Finite element analysis |
title_short |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell |
title_full |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell |
title_fullStr |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell |
title_full_unstemmed |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell |
title_sort |
Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell |
dc.creator.fl_str_mv |
García Barón, Andrés Eloy Castro, A. Rios, Y. Yuliana |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
García Barón, Andrés Eloy Castro, A. Rios, Y. Yuliana |
dc.subject.keywords.spa.fl_str_mv |
Three-dimensional displays Mechatronics Failure analysis Media Fatigue Electric vehicles Finite element analysis |
topic |
Three-dimensional displays Mechatronics Failure analysis Media Fatigue Electric vehicles Finite element analysis |
description |
This document contains the chassis design for an autonomous electric vehicle. First, a fatigue failure analysis should be done to the underside of the chassis under fluctuating loads. Subsequently, the methodology of the shell technique or plate technique is applied to make the structural analysis by finite elements of the complete structure. The results show a satisfactory design that meets all the criteria used. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-12-24 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-02-09T21:51:22Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-02-09T21:51:22Z |
dc.date.submitted.none.fl_str_mv |
2021-02-09 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/lecture |
dc.type.hasVersion.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.spa.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_8544 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
A. Eloy García Barón, A. Castro and Y. Yuliana Rios, "Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell," 2020 IX International Congress of Mechatronics Engineering and Automation (CIIMA), Cartagena de Indias, Colombia, 2020, pp. 1-6, doi: 10.1109/CIIMA50553.2020.9290309. |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12585/9968 |
dc.identifier.url.none.fl_str_mv |
https://ieeexplore.ieee.org/document/9290309 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1109/CIIMA50553.2020.9290309 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
Universidad Tecnológica de Bolívar |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Tecnológica de Bolívar |
identifier_str_mv |
A. Eloy García Barón, A. Castro and Y. Yuliana Rios, "Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell," 2020 IX International Congress of Mechatronics Engineering and Automation (CIIMA), Cartagena de Indias, Colombia, 2020, pp. 1-6, doi: 10.1109/CIIMA50553.2020.9290309. 10.1109/CIIMA50553.2020.9290309 Universidad Tecnológica de Bolívar Repositorio Universidad Tecnológica de Bolívar |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12585/9968 https://ieeexplore.ieee.org/document/9290309 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
dc.rights.accessRights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
eu_rights_str_mv |
closedAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
6 páginas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv |
Cartagena de Indias |
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv |
Cartagena de Indias |
dc.source.spa.fl_str_mv |
2020 IX International Congress of Mechatronics Engineering and Automation (CIIMA) |
institution |
Universidad Tecnológica de Bolívar |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/2/license.txt https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/1/131.pdf https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/3/131.pdf.txt https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/4/131.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e20ad307a1c5f3f25af9304a7a7c86b6 ef3fc479c767657d36aa22811ad4fc9f 816639a62c6bf6177fb0ee8885ac174e b0c4e6b6672f43514c7c694d9eac1cd8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UTB |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorioutb@utb.edu.co |
_version_ |
1814021760858718208 |
spelling |
García Barón, Andrés Eloy28d67226-7b51-400c-b244-20819df7ec23Castro, A.d091d345-4183-4d1f-97b3-6ca7269f2095Rios, Y. Yuliana2e5d244a-ee96-4d51-8441-17659df20a44Cartagena de Indias2021-02-09T21:51:22Z2021-02-09T21:51:22Z2020-12-242021-02-09A. Eloy García Barón, A. Castro and Y. Yuliana Rios, "Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shell," 2020 IX International Congress of Mechatronics Engineering and Automation (CIIMA), Cartagena de Indias, Colombia, 2020, pp. 1-6, doi: 10.1109/CIIMA50553.2020.9290309.https://hdl.handle.net/20.500.12585/9968https://ieeexplore.ieee.org/document/929030910.1109/CIIMA50553.2020.9290309Universidad Tecnológica de BolívarRepositorio Universidad Tecnológica de BolívarThis document contains the chassis design for an autonomous electric vehicle. First, a fatigue failure analysis should be done to the underside of the chassis under fluctuating loads. Subsequently, the methodology of the shell technique or plate technique is applied to make the structural analysis by finite elements of the complete structure. The results show a satisfactory design that meets all the criteria used.6 páginasapplication/pdfspa2020 IX International Congress of Mechatronics Engineering and Automation (CIIMA)Diseño del chasis de un vehículo eléctrico autónomo para la ciudad de Cartagena de Indias (SETA-tren del Caribe) usando elementos finitos y la técnica de Shellinfo:eu-repo/semantics/lectureinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8544http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Three-dimensional displaysMechatronicsFailure analysisMediaFatigueElectric vehiclesFinite element analysisinfo:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbCartagena de IndiasInvestigadoresDONDE CO, "Los numeros del turismo en cartagena", por El Universal.E. Universal, "Cartagena el segundo destino preferido por visitantes extranjeros en colombia", por El Universal, Febrero 2019.P. T. Vergel, "Dane certific6 una poblacion de 1 ‘028.736 para cartagena", el universal, Febrero 2020.R. radio, Deficiencia de buses en transcaribe causa caos en el transporte publico de cartagena, Noviembre 2017.C. radio, En cartagena circulan mas de 109 mil vehiculos y en temporada alta aumenta en 4 mil, Julio 2016.A. Dazne, "Podcars: el futuro del transporte publico", IS-ARQuitectura, septiembre 2010.R. L. Mott, Diseno de elementos de maquinas, 2006.j. K. N. Richard and G. Budynas, Diseno en ingenieria Mecanica de Shigley, McGraw-Hill.Norma basica de la edificacion NBE-EA-95: Estructuras de acero en edificacion, Ministerio de obras publicas, 1996.C. R. Mischke, "Prediction of stochastic endurance strength", Trans. ASME Journal of Vibration Acoustics Stress and Reliability in Design, vol. 109, no. 1, pp. 113-122*, 1987.R. L. Norton, Diseno de maquinas un enfoque integrado, 2011.Distribucion lognormal en el analisis de fiabilidad, [online] Available: https://support.minitab.com/es-mx/minitab/18/help-and-how-to/modeling-statistics/reliability/supporting-topics/distribution-models/lognormal-distribution/.A. G. Julio Massa and Guan Gir, "Compendio de calculo estructural para ingenieria mecanica y aeronautica", Marzo, 2017.J. A. J. Seminario, "analisis estructural y rediseno de un chasis tubular de un vehiculo buggy", Tesis de grado Escuela superior Politecnica del Litoral Ecuador, 2018.J. Ontiveros, "E1 avion: Diseno fabricacion y mantenimiento", his-paviacion.http://purl.org/coar/resource_type/c_c94fLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83182https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/2/license.txte20ad307a1c5f3f25af9304a7a7c86b6MD52ORIGINAL131.pdf131.pdfAbstractapplication/pdf59862https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/1/131.pdfef3fc479c767657d36aa22811ad4fc9fMD51TEXT131.pdf.txt131.pdf.txtExtracted texttext/plain605https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/3/131.pdf.txt816639a62c6bf6177fb0ee8885ac174eMD53THUMBNAIL131.pdf.jpg131.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg37704https://repositorio.utb.edu.co/bitstream/20.500.12585/9968/4/131.pdf.jpgb0c4e6b6672f43514c7c694d9eac1cd8MD5420.500.12585/9968oai:repositorio.utb.edu.co:20.500.12585/99682021-02-15 12:46:06.982Repositorio Institucional UTBrepositorioutb@utb.edu.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 |