Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2
The role of the teacher and the student within the educational context can be visualized as a harmonious and enthusiastic panorama regarding the pedagogical processes of teaching-learning, but there may equally be a dissonant, cold and apathetic scenario. For this reason it is necessary to know and...
- Autores:
-
Paiba Páez, William Hernando
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61921
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/61921
- Palabra clave:
- Aprendizaje
Física
Métodos de enseñanza
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_df1bf0a9782d60711965c4af93fe9cb9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61921 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Hernández Hernández, Carolavirtual::1670-1Paiba Páez, William Hernando395313da-da0b-4d06-8225-c5d738b83080500Montoya Vargas, JunyVergel Guerrero, John Alexander2022-09-26T22:45:22Z2022-09-26T22:45:22Z2017http://hdl.handle.net/1992/61921instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795692-1001The role of the teacher and the student within the educational context can be visualized as a harmonious and enthusiastic panorama regarding the pedagogical processes of teaching-learning, but there may equally be a dissonant, cold and apathetic scenario. For this reason it is necessary to know and identify how the learning scenarios are experienced and perceived in each case. The goal of this research was to identify and understand the perceptions of the students of the University of the Andes who take basic Physics courses for engineering, by studying the teaching processes in the courses "Physics 1" and "Physics 2". For this qualitative research, information was collected through an open questionnaire that was answered by 183 students from different engineering and science programs in different semesters (first to tenth). In order to carry out the analysis, we used the foundational theory...El rol del docente y del estudiante dentro del contexto educativo puede visualizar un panorama armonioso y entusiasta en lo que refiere los procesos pedagógicos de enseñanza-aprendizaje, pero de la misma manera puede existir un panorama disonante, frío y apático. Motivo por el cual se hace necesario conocer e identificar cómo se experimentan y perciben los escenarios de aprendizaje. Par este caso, con la investigación se quiso identificar y conocer cuáles son las percepciones de los estudiantes de la Universidad de los Andes que toman cursos de Física básica para ingeniería frente a los procesos de enseñanza en cursos de Física 1 y Física 2. Para esta investigación de corte cualitativo se recolectó información a través de un cuestionario abierto que fue contestado por 183 estudiantes de diferentes programas de ingeniería y ciencias en proceso de formación de diferentes semestres (primero a décimo). Para realizar el análisis se utilizó la teoría fundamentada...Magíster en EducaciónMaestría80 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónPercepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2Trabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMAprendizajeFísicaMétodos de enseñanza201517764Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=gDqIU0EAAAAJ&hlvirtual::1670-10000-0002-4062-9140virtual::1670-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000162850virtual::1670-1e5125e49-ea30-4a08-a3ac-fd60fb7168fdvirtual::1670-1e5125e49-ea30-4a08-a3ac-fd60fb7168fdvirtual::1670-1TEXT13132.pdf.txt13132.pdf.txtExtracted texttext/plain151169https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/783c0180-781f-4295-9fb6-7fb8bbcd96d6/download99dbb76b9f54f0bc985f45001e037f20MD52ORIGINAL13132.pdfapplication/pdf1466230https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/7ab275f4-744e-48f0-98a0-f2dc891cadba/download4503ca35babe2d058f674a8b5699307eMD51THUMBNAIL13132.pdf.jpg13132.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7488https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/795aec1b-ffbb-44e0-a978-ba666bd32656/download9da228932bec7d5f0b358179e4a08e25MD531992/61921oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/619212024-03-13 12:01:06.417http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 |
title |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 |
spellingShingle |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 Aprendizaje Física Métodos de enseñanza |
title_short |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 |
title_full |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 |
title_fullStr |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 |
title_full_unstemmed |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 |
title_sort |
Percepciones de los estudiantes uniandinos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en cursos de física 1 y 2 |
dc.creator.fl_str_mv |
Paiba Páez, William Hernando |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Hernández Hernández, Carola |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Paiba Páez, William Hernando |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Montoya Vargas, Juny Vergel Guerrero, John Alexander |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Aprendizaje Física Métodos de enseñanza |
topic |
Aprendizaje Física Métodos de enseñanza |
description |
The role of the teacher and the student within the educational context can be visualized as a harmonious and enthusiastic panorama regarding the pedagogical processes of teaching-learning, but there may equally be a dissonant, cold and apathetic scenario. For this reason it is necessary to know and identify how the learning scenarios are experienced and perceived in each case. The goal of this research was to identify and understand the perceptions of the students of the University of the Andes who take basic Physics courses for engineering, by studying the teaching processes in the courses "Physics 1" and "Physics 2". For this qualitative research, information was collected through an open questionnaire that was answered by 183 students from different engineering and science programs in different semesters (first to tenth). In order to carry out the analysis, we used the foundational theory... |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:45:22Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:45:22Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/61921 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
795692-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/61921 |
identifier_str_mv |
instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 795692-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
80 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/783c0180-781f-4295-9fb6-7fb8bbcd96d6/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/7ab275f4-744e-48f0-98a0-f2dc891cadba/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/795aec1b-ffbb-44e0-a978-ba666bd32656/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
99dbb76b9f54f0bc985f45001e037f20 4503ca35babe2d058f674a8b5699307e 9da228932bec7d5f0b358179e4a08e25 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1831927563676549120 |