Metodología analítica para incrementar el engagement de una cuenta de instagram
The following work presents an analytical methodology to determine elements through which the engagement of an Instagram account can be increased. This was done by extracting entities from publications of accounts followed by followers of a recognized Colombian celebrity, clustering them to find top...
- Autores:
-
González García, Jorge Enrique
Sanabria Guerrero, Daniela Carolina
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/51033
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/51033
- Palabra clave:
- Redes sociales en línea
Redes sociales
Medios de comunicación de masas
Clusters (Sistemas computacionales)
Aprendizaje automático (Inteligencia artificial)
Ingeniería
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- openAccess
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The following work presents an analytical methodology to determine elements through which the engagement of an Instagram account can be increased. This was done by extracting entities from publications of accounts followed by followers of a recognized Colombian celebrity, clustering them to find topics, and predicting the resulting engagement with the topics founded with machine learning models. It was found that the number of followers, the fact that the publication is video, and the sentiment it conveys are key elements that are related to engagement. Additionally, the topics that help most to increase the engagement among celebrity followers are kpop, music and Colombia, while those that affect it are external content, showbiz and news. On the other hand, it was found that it is more favourable to publish content on Sundays and late at night during the week. Finally, this document is expected to be an input for making decisions about the effective management of the celebrity's Instagram account. |
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Al consultar y hacer uso de este recurso, está aceptando las condiciones de uso establecidas por los autores.https://repositorio.uniandes.edu.co/static/pdf/aceptacion_uso_es.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Montes Jiménez, Felipevirtual::17225-1González García, Jorge Enrique8c97c746-36e2-4d95-a280-dfb51c1622b3500Sanabria Guerrero, Daniela Carolina8aa235a4-b53a-459e-8ae3-6b07adb413f9500Castillo Hernández, MarioCaro Rincón, Carlos Andrés2021-08-10T18:06:40Z2021-08-10T18:06:40Z2020http://hdl.handle.net/1992/5103322636.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/The following work presents an analytical methodology to determine elements through which the engagement of an Instagram account can be increased. This was done by extracting entities from publications of accounts followed by followers of a recognized Colombian celebrity, clustering them to find topics, and predicting the resulting engagement with the topics founded with machine learning models. It was found that the number of followers, the fact that the publication is video, and the sentiment it conveys are key elements that are related to engagement. Additionally, the topics that help most to increase the engagement among celebrity followers are kpop, music and Colombia, while those that affect it are external content, showbiz and news. On the other hand, it was found that it is more favourable to publish content on Sundays and late at night during the week. Finally, this document is expected to be an input for making decisions about the effective management of the celebrity's Instagram account.En el siguiente trabajo se expone una metodología analítica para determinar elementos por medio de los cuales se puede aumentar el engagement de una cuenta de Instagram. Esto se hizo por medio de la extracción de entidades de publicaciones de seguidos por seguidores de una reconocida celebridad colombiana, una clusterización de ellos para encontrar temas comunes y unos modelos que permitan predecir el engagement con respecto a los diferentes temas por medio de aprendizaje de máquinas. Se encontró que la cantidad de seguidores, el hecho de que la publicación sea de video y el sentimiento que transmite, son elementos claves que se relacionan con el engagement. A su vez, los temas que más favorecen el engagement entre los seguidores de la celebridad son el kpop, música y Colombia, mientras que aquellos que lo afectan son contenido externo, farándula y noticias. Por su parte, se halló que es más favorable publicar contenido los domingos y las horas tarde en la noche entre semana. Finalmente, se espera que este documento sea un insumo para tomar decisiones sobre el manejo efectivo de la cuenta de Instagram de la celebridad.Magíster en Inteligencia Analítica para la Toma de DecisionesMaestría40 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en Inteligencia Analítica para la Toma de DecisionesFacultad de IngenieríaDepartamento de Ingeniería IndustrialMetodología analítica para incrementar el engagement de una cuenta de instagramTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMRedes sociales en líneaRedes socialesMedios de comunicación de masasClusters (Sistemas computacionales)Aprendizaje automático (Inteligencia artificial)Ingeniería201920233Publication68bc76e3-56f4-4749-ad9c-44183b982dc1virtual::17225-168bc76e3-56f4-4749-ad9c-44183b982dc1virtual::17225-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001422815virtual::17225-1THUMBNAIL22636.pdf.jpg22636.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg21311https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b90be9dd-6f57-4b9a-b14c-f3327a4926c5/download8de37d42984a4c33a343bc4d59e99be3MD55ORIGINAL22636.pdfapplication/pdf1654068https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/1c8d147e-e893-405e-a73b-004198c9953b/downloaded675cbd81f069edd7b185dc3a245fafMD51TEXT22636.pdf.txt22636.pdf.txtExtracted texttext/plain73563https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/c15be95d-d981-4b79-bcd3-c40be608c3b6/download83180169721377933c94b5e15fb48109MD541992/51033oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/510332024-08-15 08:36:02.415https://repositorio.uniandes.edu.co/static/pdf/aceptacion_uso_es.pdfopen.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |