Adición de fracciones

Despite the fact that fractions are related to multiple situations of everyday life, in many contexts teaching overemphasizes the processes of memorization and manipulation of algorithms (Cramer et al. 1997). In most cases, students acquire procedural knowledge to work with fractions without knowing...

Full description

Autores:
Ramírez Vanegas, Valentina
Mejía Mejía, Jaison
Patiño Pinzón, Dora Marcela
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50926
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/50926
Palabra clave:
Fracciones
Aplicaciones (Matemáticas)
Análisis de error (Matemáticas)
Educación / Licenciaturas
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id UNIANDES2_8c103a9ed55c995299f4d0487ba9fc5e
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50926
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Adición de fracciones
title Adición de fracciones
spellingShingle Adición de fracciones
Fracciones
Aplicaciones (Matemáticas)
Análisis de error (Matemáticas)
Educación / Licenciaturas
title_short Adición de fracciones
title_full Adición de fracciones
title_fullStr Adición de fracciones
title_full_unstemmed Adición de fracciones
title_sort Adición de fracciones
dc.creator.fl_str_mv Ramírez Vanegas, Valentina
Mejía Mejía, Jaison
Patiño Pinzón, Dora Marcela
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Gómez Guzmán, Pedro
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ramírez Vanegas, Valentina
Mejía Mejía, Jaison
Patiño Pinzón, Dora Marcela
dc.subject.armarc.none.fl_str_mv Fracciones
Aplicaciones (Matemáticas)
Análisis de error (Matemáticas)
topic Fracciones
Aplicaciones (Matemáticas)
Análisis de error (Matemáticas)
Educación / Licenciaturas
dc.subject.themes.none.fl_str_mv Educación / Licenciaturas
description Despite the fact that fractions are related to multiple situations of everyday life, in many contexts teaching overemphasizes the processes of memorization and manipulation of algorithms (Cramer et al. 1997). In most cases, students acquire procedural knowledge to work with fractions without knowing how to explain their mathematical foundations (Freudenthal, 1983). Additionally, research has shown that students present multiple difficulties during the learning of the subject (Carpenter Coburn, Reys, & Wilson, 1976; Carpenter, Corbitt, Kepner, Lindquist, & Reys, 1980). For example, studies show that most students-aged 13 to 17 years- can add fractions with equal denominators, but only one-third of 13-year-old students can add fractions with different denominators (Behr, Lesh, Post, & Silver, 1983). Accordingly, this paper proposes a didactic unit for teaching addition of fractions. At the same time, the didactic unit promotes the learning of the topic, first, through the development of sequences of tasks that promotes the identification of concepts and procedures and the establishment of relationships between these for the use of the addition algorithm. Secondly, the didactic unit approaches the elements necessary to solve the difficulties that high school students may experience when solving situations involving the addition of fractions.--Taken from the Degree Document Format.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-08-10T18:04:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-08-10T18:04:13Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Maestría
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TM
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/50926
dc.identifier.pdf.none.fl_str_mv 23337.pdf
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
url http://hdl.handle.net/1992/50926
identifier_str_mv 23337.pdf
instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.none.fl_str_mv 58 hojas
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de los Andes
dc.publisher.program.none.fl_str_mv Maestría en Educación Matemática
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Facultad de Educación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de los Andes
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b087204a-019d-42ef-b148-323283252dca/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/8651c351-2e3a-4ba6-a999-4d683097aa8a/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ef2c4194-2091-4edf-b863-549cfdf15675/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 38f2636d45cd79660cea86467ad4c3c1
6b858893e99ff2bc399b67fefc5c1910
45f15820d5196c93ff45b78329a2afdc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812133835007066112
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Gómez Guzmán, Pedrovirtual::2651-1Ramírez Vanegas, Valentina5a91441f-d62c-4de8-bc12-ab5bf4f733ea500Mejía Mejía, Jaison028b65df-9cc6-41e3-aea3-ca8cf51bec00500Patiño Pinzón, Dora Marcela9155ad91-8cf6-41fa-87ee-240dcd2d422b5002021-08-10T18:04:13Z2021-08-10T18:04:13Z2019http://hdl.handle.net/1992/5092623337.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/Despite the fact that fractions are related to multiple situations of everyday life, in many contexts teaching overemphasizes the processes of memorization and manipulation of algorithms (Cramer et al. 1997). In most cases, students acquire procedural knowledge to work with fractions without knowing how to explain their mathematical foundations (Freudenthal, 1983). Additionally, research has shown that students present multiple difficulties during the learning of the subject (Carpenter Coburn, Reys, & Wilson, 1976; Carpenter, Corbitt, Kepner, Lindquist, & Reys, 1980). For example, studies show that most students-aged 13 to 17 years- can add fractions with equal denominators, but only one-third of 13-year-old students can add fractions with different denominators (Behr, Lesh, Post, & Silver, 1983). Accordingly, this paper proposes a didactic unit for teaching addition of fractions. At the same time, the didactic unit promotes the learning of the topic, first, through the development of sequences of tasks that promotes the identification of concepts and procedures and the establishment of relationships between these for the use of the addition algorithm. Secondly, the didactic unit approaches the elements necessary to solve the difficulties that high school students may experience when solving situations involving the addition of fractions.--Taken from the Degree Document Format.Pese a que las fracciones están relacionadas con múltiples situaciones de la vida cotidiana, en muchos contextos la enseñanza hace énfasis excesivo en los procesos de memorización y manipulación de algoritmos (Cramer et al. 1997). En la mayoría de los casos, los estudiantes adquieren conocimientos procedimentales para trabajar con fracciones sin saber explicar sus fundamentos matemáticos (Freudenthal, 1983). Adicionalmente, las investigaciones han mostrado que los estudiantes presentan múltiples dificultades durante el aprendizaje del tema (Carpenter Coburn, Reys, & Wilson, 1976; Carpenter, Corbitt, Kepner, Lindquist, & Reys, 1980). Por ejemplo, estudios muestran que la mayoría de estudiantes con edades entre los 13 y 17 años pueden sumar fracciones con igual denominador, pero solo un tercio de los estudiantes de 13 años puede hacerlo con distinto denominador (Behr, Lesh, Post, & Silver, 1983). De acuerdo con lo anterior, en este documento se propone una unidad didáctica para la enseñanza de la adición de fracciones. A su vez, la unidad didáctica promueve el aprendizaje del tema, en primer lugar, mediante el desarrollo de secuencias de tareas que favorecen la identificación de conceptos y procedimientos y el establecimiento de relaciones entre estos para el uso del algorítmo de la suma. En segundo lugar, la unidad didáctica aborda los elementos necesarios para la solución de las dificultades que los estudiantes de secundaria pueden encontrar al resolver situaciones que involucran la adición de fracciones.Magíster en Educación MatemáticaMaestría58 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en Educación MatemáticaFacultad de EducaciónAdición de fraccionesTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMFraccionesAplicaciones (Matemáticas)Análisis de error (Matemáticas)Educación / Licenciaturas201817910Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=wrqnJOsAAAAJ&hlvirtual::2651-10000-0001-9929-4675virtual::2651-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001358115virtual::2651-14a4065d8-7dd1-4a1c-946e-a7730f780716virtual::2651-14a4065d8-7dd1-4a1c-946e-a7730f780716virtual::2651-1ORIGINAL23337.pdfapplication/pdf1357567https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b087204a-019d-42ef-b148-323283252dca/download38f2636d45cd79660cea86467ad4c3c1MD51TEXT23337.pdf.txt23337.pdf.txtExtracted texttext/plain121947https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/8651c351-2e3a-4ba6-a999-4d683097aa8a/download6b858893e99ff2bc399b67fefc5c1910MD54THUMBNAIL23337.pdf.jpg23337.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4711https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ef2c4194-2091-4edf-b863-549cfdf15675/download45f15820d5196c93ff45b78329a2afdcMD551992/50926oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/509262024-03-13 12:15:07.702http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co