Adición de fracciones
Despite the fact that fractions are related to multiple situations of everyday life, in many contexts teaching overemphasizes the processes of memorization and manipulation of algorithms (Cramer et al. 1997). In most cases, students acquire procedural knowledge to work with fractions without knowing...
- Autores:
-
Ramírez Vanegas, Valentina
Mejía Mejía, Jaison
Patiño Pinzón, Dora Marcela
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50926
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/50926
- Palabra clave:
- Fracciones
Aplicaciones (Matemáticas)
Análisis de error (Matemáticas)
Educación / Licenciaturas
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_8c103a9ed55c995299f4d0487ba9fc5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50926 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Adición de fracciones |
title |
Adición de fracciones |
spellingShingle |
Adición de fracciones Fracciones Aplicaciones (Matemáticas) Análisis de error (Matemáticas) Educación / Licenciaturas |
title_short |
Adición de fracciones |
title_full |
Adición de fracciones |
title_fullStr |
Adición de fracciones |
title_full_unstemmed |
Adición de fracciones |
title_sort |
Adición de fracciones |
dc.creator.fl_str_mv |
Ramírez Vanegas, Valentina Mejía Mejía, Jaison Patiño Pinzón, Dora Marcela |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Gómez Guzmán, Pedro |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Ramírez Vanegas, Valentina Mejía Mejía, Jaison Patiño Pinzón, Dora Marcela |
dc.subject.armarc.none.fl_str_mv |
Fracciones Aplicaciones (Matemáticas) Análisis de error (Matemáticas) |
topic |
Fracciones Aplicaciones (Matemáticas) Análisis de error (Matemáticas) Educación / Licenciaturas |
dc.subject.themes.none.fl_str_mv |
Educación / Licenciaturas |
description |
Despite the fact that fractions are related to multiple situations of everyday life, in many contexts teaching overemphasizes the processes of memorization and manipulation of algorithms (Cramer et al. 1997). In most cases, students acquire procedural knowledge to work with fractions without knowing how to explain their mathematical foundations (Freudenthal, 1983). Additionally, research has shown that students present multiple difficulties during the learning of the subject (Carpenter Coburn, Reys, & Wilson, 1976; Carpenter, Corbitt, Kepner, Lindquist, & Reys, 1980). For example, studies show that most students-aged 13 to 17 years- can add fractions with equal denominators, but only one-third of 13-year-old students can add fractions with different denominators (Behr, Lesh, Post, & Silver, 1983). Accordingly, this paper proposes a didactic unit for teaching addition of fractions. At the same time, the didactic unit promotes the learning of the topic, first, through the development of sequences of tasks that promotes the identification of concepts and procedures and the establishment of relationships between these for the use of the addition algorithm. Secondly, the didactic unit approaches the elements necessary to solve the difficulties that high school students may experience when solving situations involving the addition of fractions.--Taken from the Degree Document Format. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:13Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:13Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/50926 |
dc.identifier.pdf.none.fl_str_mv |
23337.pdf |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
url |
http://hdl.handle.net/1992/50926 |
identifier_str_mv |
23337.pdf instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
58 hojas |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Maestría en Educación Matemática |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b087204a-019d-42ef-b148-323283252dca/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/8651c351-2e3a-4ba6-a999-4d683097aa8a/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ef2c4194-2091-4edf-b863-549cfdf15675/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
38f2636d45cd79660cea86467ad4c3c1 6b858893e99ff2bc399b67fefc5c1910 45f15820d5196c93ff45b78329a2afdc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812133835007066112 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Gómez Guzmán, Pedrovirtual::2651-1Ramírez Vanegas, Valentina5a91441f-d62c-4de8-bc12-ab5bf4f733ea500Mejía Mejía, Jaison028b65df-9cc6-41e3-aea3-ca8cf51bec00500Patiño Pinzón, Dora Marcela9155ad91-8cf6-41fa-87ee-240dcd2d422b5002021-08-10T18:04:13Z2021-08-10T18:04:13Z2019http://hdl.handle.net/1992/5092623337.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/Despite the fact that fractions are related to multiple situations of everyday life, in many contexts teaching overemphasizes the processes of memorization and manipulation of algorithms (Cramer et al. 1997). In most cases, students acquire procedural knowledge to work with fractions without knowing how to explain their mathematical foundations (Freudenthal, 1983). Additionally, research has shown that students present multiple difficulties during the learning of the subject (Carpenter Coburn, Reys, & Wilson, 1976; Carpenter, Corbitt, Kepner, Lindquist, & Reys, 1980). For example, studies show that most students-aged 13 to 17 years- can add fractions with equal denominators, but only one-third of 13-year-old students can add fractions with different denominators (Behr, Lesh, Post, & Silver, 1983). Accordingly, this paper proposes a didactic unit for teaching addition of fractions. At the same time, the didactic unit promotes the learning of the topic, first, through the development of sequences of tasks that promotes the identification of concepts and procedures and the establishment of relationships between these for the use of the addition algorithm. Secondly, the didactic unit approaches the elements necessary to solve the difficulties that high school students may experience when solving situations involving the addition of fractions.--Taken from the Degree Document Format.Pese a que las fracciones están relacionadas con múltiples situaciones de la vida cotidiana, en muchos contextos la enseñanza hace énfasis excesivo en los procesos de memorización y manipulación de algoritmos (Cramer et al. 1997). En la mayoría de los casos, los estudiantes adquieren conocimientos procedimentales para trabajar con fracciones sin saber explicar sus fundamentos matemáticos (Freudenthal, 1983). Adicionalmente, las investigaciones han mostrado que los estudiantes presentan múltiples dificultades durante el aprendizaje del tema (Carpenter Coburn, Reys, & Wilson, 1976; Carpenter, Corbitt, Kepner, Lindquist, & Reys, 1980). Por ejemplo, estudios muestran que la mayoría de estudiantes con edades entre los 13 y 17 años pueden sumar fracciones con igual denominador, pero solo un tercio de los estudiantes de 13 años puede hacerlo con distinto denominador (Behr, Lesh, Post, & Silver, 1983). De acuerdo con lo anterior, en este documento se propone una unidad didáctica para la enseñanza de la adición de fracciones. A su vez, la unidad didáctica promueve el aprendizaje del tema, en primer lugar, mediante el desarrollo de secuencias de tareas que favorecen la identificación de conceptos y procedimientos y el establecimiento de relaciones entre estos para el uso del algorítmo de la suma. En segundo lugar, la unidad didáctica aborda los elementos necesarios para la solución de las dificultades que los estudiantes de secundaria pueden encontrar al resolver situaciones que involucran la adición de fracciones.Magíster en Educación MatemáticaMaestría58 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en Educación MatemáticaFacultad de EducaciónAdición de fraccionesTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMFraccionesAplicaciones (Matemáticas)Análisis de error (Matemáticas)Educación / Licenciaturas201817910Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=wrqnJOsAAAAJ&hlvirtual::2651-10000-0001-9929-4675virtual::2651-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001358115virtual::2651-14a4065d8-7dd1-4a1c-946e-a7730f780716virtual::2651-14a4065d8-7dd1-4a1c-946e-a7730f780716virtual::2651-1ORIGINAL23337.pdfapplication/pdf1357567https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b087204a-019d-42ef-b148-323283252dca/download38f2636d45cd79660cea86467ad4c3c1MD51TEXT23337.pdf.txt23337.pdf.txtExtracted texttext/plain121947https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/8651c351-2e3a-4ba6-a999-4d683097aa8a/download6b858893e99ff2bc399b67fefc5c1910MD54THUMBNAIL23337.pdf.jpg23337.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4711https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ef2c4194-2091-4edf-b863-549cfdf15675/download45f15820d5196c93ff45b78329a2afdcMD551992/50926oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/509262024-03-13 12:15:07.702http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |