Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria

This work arose from the difficulties observed in the teaching-learning process in one-room rural schools and the need to train competent young people who may develop skills for the twenty-first century. Thus, an integrative proposal STEM-EpC is presented. In this, both the STEM areas, as well as th...

Full description

Autores:
Rodríguez Barrera, Blanca Celmira
Lozano Peña, Dora Angela
Sarmiento Escobar, Josmary
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61379
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/61379
Palabra clave:
Ciencia
Ingeniería
Investigación cualitativa
Matemáticas
primaria
Método de proyectos
Tecnología
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id UNIANDES2_80383c8602f95f5f782556b86f9d8fd8
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61379
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
title Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
spellingShingle Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
Ciencia
Ingeniería
Investigación cualitativa
Matemáticas
primaria
Método de proyectos
Tecnología
title_short Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
title_full Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
title_fullStr Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
title_full_unstemmed Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
title_sort Propuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitaria
dc.creator.fl_str_mv Rodríguez Barrera, Blanca Celmira
Lozano Peña, Dora Angela
Sarmiento Escobar, Josmary
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Tafur Arciniégas, Mariana
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Rodríguez Barrera, Blanca Celmira
Lozano Peña, Dora Angela
Sarmiento Escobar, Josmary
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv Hernández Hernández, Carola
Restrepo Santamaría, Angela María
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Ciencia
Ingeniería
Investigación cualitativa
Matemáticas
primaria
Método de proyectos
Tecnología
topic Ciencia
Ingeniería
Investigación cualitativa
Matemáticas
primaria
Método de proyectos
Tecnología
description This work arose from the difficulties observed in the teaching-learning process in one-room rural schools and the need to train competent young people who may develop skills for the twenty-first century. Thus, an integrative proposal STEM-EpC is presented. In this, both the STEM areas, as well as the grades from first to fifth ones in elementary, even kindergarten, are integrated through a module of two units about the collection, exploitation, and maintenance of rainwater. For the design of this module was taken into account: the integrating principles of the STEM pedagogy (Science, Mathematics, Technology and Engineering), the parameters of the Teaching for Understanding, EpC, in relation to the use of conducting wires and phases in the planning, and national curriculum guidelines for elementary primary for the STEM areas. The research was performed using a qualitative approach, that is the phenomenography. The results were obtained through individual and group interviews, class observations and student performances. These results were analyzed in an inductive way and a outcome space was obtained, consisting of 24 descriptive codes corresponding to the different ways in which the knowledge was presented, these were reorganized into four main categories. To these categories we call them "Activators" since they were ways of knowledge that activated the understanding, these "Activators" are: application in context, basic concepts, description of processes and understanding of concepts, being the Application in context the one which generated the rest ones. Thus, through the STEM-EpC integrator module, an understanding of the cross-sectional concepts of the STEM areas was demonstrated in an applicable and innovative way, through a practical, striking theme and in the school context. In addition, important skills were developed for this century and the needs and technological advances of nowadays.
publishDate 2017
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:17:29Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:17:29Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Maestría
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TM
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/61379
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv 795070-1001
url http://hdl.handle.net/1992/61379
identifier_str_mv instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
795070-1001
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 85 hojas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de los Andes
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Maestría en Educación
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Educación
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d81cbe6e-af36-4d73-b235-c24e76f55f08/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/72158b8c-5524-4988-ab51-6da0c58c52cb/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/f0e168e6-16f4-4409-b4f1-f2309a1ef62a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 3ddb43fc3d9a665eeca0d01bbd0102f8
87021dea343a7160e7bb669ad59da4f6
f1103982ae3b709cf30a99f8ce694cf0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812133803456462848
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Tafur Arciniégas, Marianad323e188-5eff-489b-8309-96a50f78fe40500Rodríguez Barrera, Blanca Celmiraaba36bbb-5e13-47bd-868c-99b91dcce777500Lozano Peña, Dora Angelaaef6cd2d-4e04-4d97-a433-49f2179dc370500Sarmiento Escobar, Josmaryee1a8af8-8a54-4182-a22a-a7a7482c8801500Hernández Hernández, CarolaRestrepo Santamaría, Angela María2022-09-26T22:17:29Z2022-09-26T22:17:29Z2017http://hdl.handle.net/1992/61379instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795070-1001This work arose from the difficulties observed in the teaching-learning process in one-room rural schools and the need to train competent young people who may develop skills for the twenty-first century. Thus, an integrative proposal STEM-EpC is presented. In this, both the STEM areas, as well as the grades from first to fifth ones in elementary, even kindergarten, are integrated through a module of two units about the collection, exploitation, and maintenance of rainwater. For the design of this module was taken into account: the integrating principles of the STEM pedagogy (Science, Mathematics, Technology and Engineering), the parameters of the Teaching for Understanding, EpC, in relation to the use of conducting wires and phases in the planning, and national curriculum guidelines for elementary primary for the STEM areas. The research was performed using a qualitative approach, that is the phenomenography. The results were obtained through individual and group interviews, class observations and student performances. These results were analyzed in an inductive way and a outcome space was obtained, consisting of 24 descriptive codes corresponding to the different ways in which the knowledge was presented, these were reorganized into four main categories. To these categories we call them "Activators" since they were ways of knowledge that activated the understanding, these "Activators" are: application in context, basic concepts, description of processes and understanding of concepts, being the Application in context the one which generated the rest ones. Thus, through the STEM-EpC integrator module, an understanding of the cross-sectional concepts of the STEM areas was demonstrated in an applicable and innovative way, through a practical, striking theme and in the school context. In addition, important skills were developed for this century and the needs and technological advances of nowadays.Este trabajo surgió de las dificultades observadas en el proceso enseñanza aprendizaje en las escuelas rurales unitarias multigrado y de las necesidades de formar jóvenes competentes y con habilidades para el siglo XXI. Así, se presenta una propuesta integradora STEM-EpC. En ésta, se integran tanto las áreas STEM, como los grados primero a quinto de básica primaria, incluso pre-escolar, mediante un módulo de dos unidades en torno al tema de recolección, aprovechamiento y mantenimiento de agua lluvia. Para el diseño de este módulo se tuvo en cuenta: los principios integradores de la pedagogía STEM (Ciencias, Matemática, Tecnología e Ingeniería), los parámetros de la Enseñanza para la Comprensión, EpC, en cuanto al uso de hilos conductores y fases para la planeación, y los lineamientos curriculares nacionales de básica primaria para las áreas STEM. La investigación se realizó utilizando un enfoque cualitativo, la fenomenografía. Los resultados se obtuvieron mediante entrevistas individuales y grupales, observaciones de clase y los desempeños de los estudiantes. Estos resultados se analizaron de forma inductiva y se obtuvo un espacio de resultados conformado por 24 códigos descriptivos que corresponden a las distintas formas en que se presentó el conocimiento, éstos, se reorganizaron en cuatro categorías principales. A estas categorías las denominamos "Activadores" ya que fueron formas de conocimiento que activaron la comprensión, estos "Activadores" son: aplicación en contexto, conceptos básicos, descripción de procesos y comprensión de conceptos, siendo la Aplicación en contexto el factor generador de las demás. Así, mediante el módulo integrador STEM-EpC, se evidenció la comprensión de los conceptos transversales de las áreas STEM de una forma aplicable e innovadora, a través de un tema práctico, llamativo y del contexto escolar. Además, se desarrollaron habilidades importantes para este siglo y las necesidades y avances tecnológicos del día de hoy.Magíster en EducaciónMaestría85 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónPropuesta de un módulo integrador STEM-EpC sobre el aprovechamiento de agua lluvia para una escuela rural multigrado unitariaTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMCienciaIngenieríaInvestigación cualitativaMatemáticasprimariaMétodo de proyectosTecnología201534779PublicationTEXT12227.pdf.txt12227.pdf.txtExtracted texttext/plain146587https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d81cbe6e-af36-4d73-b235-c24e76f55f08/download3ddb43fc3d9a665eeca0d01bbd0102f8MD52ORIGINAL12227.pdfapplication/pdf1807133https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/72158b8c-5524-4988-ab51-6da0c58c52cb/download87021dea343a7160e7bb669ad59da4f6MD51THUMBNAIL12227.pdf.jpg12227.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7596https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/f0e168e6-16f4-4409-b4f1-f2309a1ef62a/downloadf1103982ae3b709cf30a99f8ce694cf0MD531992/61379oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/613792023-10-10 15:15:36.994http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co