Maquinitas y juegos chimbos : consumo de piratería de videojuegos y construcción de ciudadanía en Colombia

In Colombia the consumer experiences associated with the world of video games have been deeply linked to the piracy and the access possibilities that this favored. The pirated products and services have had a great influence on the development of the consumption practices of Colombian gamers, as wel...

Full description

Autores:
Quintero Benítez, Juan José
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61511
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/61511
Palabra clave:
Cambio tecnológico
Innovaciones tecnológicas
videojuegos
videojugadores
Rights
openAccess
License
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description In Colombia the consumer experiences associated with the world of video games have been deeply linked to the piracy and the access possibilities that this favored. The pirated products and services have had a great influence on the development of the consumption practices of Colombian gamers, as well as in the imaginary that legitimized them. However, such practices are not approved by Colombian law and by many videogame developers, reflecting a set of tensions around redefining the rights and duties that gamers, as citizens, are subject to. Thus, the focus of the present work is to account for the relationship between consumption and citizenship construction through access to video game piracy, because it puts on the table what is socially relevant to certain sectors of civil society, as access to entertainment, as well as what is politically relevant to the State, such as the payment of taxes. The participants in this research were a group of video players from the city of Bogota who were born or raised in the nineties and early twenty-first century, and whose life histories account for the impact that technological changes, the design of the objects and the intensification of communications have had in the transformation of the desires and expectations of the new generations of the country, and, therefore, of their identities and ethical codes.--Tomado del Formato de Documento de Grado.
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However, such practices are not approved by Colombian law and by many videogame developers, reflecting a set of tensions around redefining the rights and duties that gamers, as citizens, are subject to. Thus, the focus of the present work is to account for the relationship between consumption and citizenship construction through access to video game piracy, because it puts on the table what is socially relevant to certain sectors of civil society, as access to entertainment, as well as what is politically relevant to the State, such as the payment of taxes. The participants in this research were a group of video players from the city of Bogota who were born or raised in the nineties and early twenty-first century, and whose life histories account for the impact that technological changes, the design of the objects and the intensification of communications have had in the transformation of the desires and expectations of the new generations of the country, and, therefore, of their identities and ethical codes.--Tomado del Formato de Documento de Grado.En Colombia las experiencias de consumo asociadas al mundo de los videojuegos han estado profundamente vinculadas a la piratería y las posibilidades de acceso que esta favorecía. Los productos y servicios piratas tuvieron una gran influencia en el desarrollo de las prácticas de consumo de los gamers colombianos, así como en los imaginarios que las legitimaban. Sin embargo, tales prácticas no son aprobadas por la legislación colombiana y por muchos desarrolladores de videojuegos, lo que refleja un conjunto de tensiones en torno a la redefinición de los derechos y deberes a los que los videojugadores, como ciudadanos, están sujetos. Con lo cual, el enfoque del presente trabajo es dar cuenta de la relación entre consumo y construcción de ciudadanía a través del acceso a la piratería de videojuegos, pues en ella se pone sobre la mesa lo que es socialmente relevante para ciertos sectores de la sociedad civil, como el acceso al entretenimiento, así como lo políticamente relevante para el Estado, como el pago de impuestos. Finalmente, los participantes de esta investigación fueron un grupo de video jugadores de la ciudad de Bogotá que nacieron o se criaron en la década de los noventa y comienzos del siglo XXI, y cuyas historias de vida dan cuenta del impacto que los cambios tecnológicos, el diseño de los objetos y la intensificación de las comunicaciones han tenido en la transformación de los deseos y expectativas de las nuevas generaciones del país, y, por ende, de sus identidades y códigos éticos.--Tomado del Formato de Documento de Grado.AntropólogoPregrado30 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesAntropologíaFacultad de Ciencias SocialesDepartamento de AntropologíaMaquinitas y juegos chimbos : consumo de piratería de videojuegos y construcción de ciudadanía en ColombiaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TPCambio tecnológicoInnovaciones tecnológicasvideojuegosvideojugadores201312726Publicationeebd2eb2-d47d-4f04-ac0e-8031c611e57fvirtual::9892-1eebd2eb2-d47d-4f04-ac0e-8031c611e57fvirtual::9892-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000217581virtual::9892-1TEXT12907.pdf.txt12907.pdf.txtExtracted texttext/plain72429https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/dd4f0905-82c6-420f-8d13-c6d8d7089e39/download7f6e82590ab4b4de72b42275be646e88MD52THUMBNAIL12907.pdf.jpg12907.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg18952https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/f3243169-05ef-4817-bcab-00fc519cf099/downloadeeae57825342935edd933033eec4f987MD53ORIGINAL12907.pdfapplication/pdf877817https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/6c85d65d-07f9-4c8c-ac8f-b3ea39c76c77/download872b13e6e3cf9a8148f373b6f85b263aMD511992/61511oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/615112024-03-13 14:02:58.083http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co