Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios
The present research indicates the axes of the processes of construction of the political subjectivity of the common teacher in the Escuela La Salle para la Paz y la Vida, through social cartography as a methodological instrument that makes visible the interdependent relationship between the popular...
- Autores:
-
Riveros Fajardo, Andrés
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61561
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/61561
- Palabra clave:
- Prácticas de la enseñanza
Sociología de la educación
Subjetividad
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_3c312f2df28292fa347d31d101a0ba94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61561 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios |
title |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios |
spellingShingle |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios Prácticas de la enseñanza Sociología de la educación Subjetividad |
title_short |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios |
title_full |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios |
title_fullStr |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios |
title_full_unstemmed |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios |
title_sort |
Peristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territorios |
dc.creator.fl_str_mv |
Riveros Fajardo, Andrés |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Flores Hinojos, Irma Alicia |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Riveros Fajardo, Andrés |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Prácticas de la enseñanza Sociología de la educación Subjetividad |
topic |
Prácticas de la enseñanza Sociología de la educación Subjetividad |
description |
The present research indicates the axes of the processes of construction of the political subjectivity of the common teacher in the Escuela La Salle para la Paz y la Vida, through social cartography as a methodological instrument that makes visible the interdependent relationship between the popular teacher and their pedagogical practices. The findings of the cartographic exercise made visible the relations between subjectivity and territory, using the metaphor of the peristaltic movement as a way to emerge the articulation between three basic components of a political subjectivity: the history-identity of the teacher, the inter-subjectivity or collective subject and the popular subject. This document presents the coordinates of the political map of the teachers of the Escuela La Salle para la Paz y la Vida -ELSPV- in terms of the effects that the school produces as a strategic territory in its processes of subjectivation, of the neighborhood as an opportunity for political intervention and emotionality and interaction as mobilizers of an inter-subjectivity and corporeity favorable to the school. It also establishes the conditions that allow accompanying / forming processes of political subjectification of the popular teacher from the principles of the appropriation of territories, acceptance of conflict, politicization of the body and social transformation.--Tomado del Formato de Documento de Grado. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:26:06Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:26:06Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/61561 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
795276-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/61561 |
identifier_str_mv |
instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 795276-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
90 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/fe0a1da8-d6fc-4e1f-b2f8-0a08bfd2d639/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/1751601e-8a72-4cb6-b29f-808893953d11/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/bb8a4743-36c7-48ac-9c5f-d4c30a8d82db/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6d105b1fd546cbb747ccac6a0dfe2efb e12112da86e920f6fd966d1b56bbcf28 04cf5db675f3ed124aebff06469dd068 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1818111811730276352 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Flores Hinojos, Irma Aliciavirtual::7087-1Riveros Fajardo, Andrésac3ca20d-2682-4021-87c3-c1f67a76f5fd5002022-09-26T22:26:06Z2022-09-26T22:26:06Z2017http://hdl.handle.net/1992/61561instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795276-1001The present research indicates the axes of the processes of construction of the political subjectivity of the common teacher in the Escuela La Salle para la Paz y la Vida, through social cartography as a methodological instrument that makes visible the interdependent relationship between the popular teacher and their pedagogical practices. The findings of the cartographic exercise made visible the relations between subjectivity and territory, using the metaphor of the peristaltic movement as a way to emerge the articulation between three basic components of a political subjectivity: the history-identity of the teacher, the inter-subjectivity or collective subject and the popular subject. This document presents the coordinates of the political map of the teachers of the Escuela La Salle para la Paz y la Vida -ELSPV- in terms of the effects that the school produces as a strategic territory in its processes of subjectivation, of the neighborhood as an opportunity for political intervention and emotionality and interaction as mobilizers of an inter-subjectivity and corporeity favorable to the school. It also establishes the conditions that allow accompanying / forming processes of political subjectification of the popular teacher from the principles of the appropriation of territories, acceptance of conflict, politicization of the body and social transformation.--Tomado del Formato de Documento de Grado.La presente investigación señala las coordenadas de los procesos de construcción de la subjetividad política del docente popular en la Escuela La Salle para la Paz y la Vida, a través de la cartografía social como un instrumento metodológico que visibiliza la relación interdependiente entre el docente popular y sus prácticas pedagógicas. Los hallazgos del ejercicio cartográfico visibilizaron las relaciones entre subjetividad y territorio, utilizando la metáfora del movimiento peristáltico como forma de emerger la articulación entre tres componentes básicos de una subjetividad política: la historia-identidad del docente, la inter-subjetividad o sujeto colectivo y el sujeto popular. Este documento presenta las coordenadas del mapa político de las docentes de la Escuela La Salle para la Paz y la Vida -ELSPV- en términos de los efectos que produce la escuela "como territorio estratégico" en sus procesos de subjetivación, del barrio como oportunidad de intervención política y de la emocionalidad e interacción como movilizadores de una inter-subjetividad y corporeidad favorable a la escuela. Además establece las condiciones que permitan acompañar/formar los procesos de subjetivación política del docente popular desde los principios de la apropiación de los territorios, la aceptación del conflicto, la politización del cuerpo y la transformación social.Magíster en EducaciónMaestría90 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónPeristálsis de la subjetividad política del docente popular : una práctica social en los territoriosTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMPrácticas de la enseñanzaSociología de la educaciónSubjetividad200910449Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=J4_KOjwAAAAJvirtual::7087-10000-0002-9034-4696virtual::7087-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001455461virtual::7087-183da59d1-6066-441f-a416-903ac5b6e525virtual::7087-183da59d1-6066-441f-a416-903ac5b6e525virtual::7087-1TEXT12830.pdf.txt12830.pdf.txtExtracted texttext/plain255192https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/fe0a1da8-d6fc-4e1f-b2f8-0a08bfd2d639/download6d105b1fd546cbb747ccac6a0dfe2efbMD52THUMBNAIL12830.pdf.jpg12830.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6771https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/1751601e-8a72-4cb6-b29f-808893953d11/downloade12112da86e920f6fd966d1b56bbcf28MD53ORIGINAL12830.pdfapplication/pdf35324272https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/bb8a4743-36c7-48ac-9c5f-d4c30a8d82db/download04cf5db675f3ed124aebff06469dd068MD511992/61561oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/615612024-03-13 13:20:43.422http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |