Análisis exploratorio de los elementos semiótico-cognitivos vinculados a la enseñanza de los números irracionales

The purpose of this study was to identify, analyze and describe the articulation processes of different semiotic representation registers in a teaching proposal around the rational approximation a algebraic irrational numbers. The methodological design took as reference elements of didactic engineer...

Full description

Autores:
Lourido Guerrero, Diana Marcela
Tipo de recurso:
Informe
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/78934
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78934
Palabra clave:
370 - Educación
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description The purpose of this study was to identify, analyze and describe the articulation processes of different semiotic representation registers in a teaching proposal around the rational approximation a algebraic irrational numbers. The methodological design took as reference elements of didactic engineering in the conception and analysis of the teaching proposal. Through the constant comparison offered by Grounded Theory, in particular, open, axial and selective coding processes are used. The didactic variables that defined the design arise from the meticulous review of research in the field of Mathematics Education around irrationals, as well as from the analysis of the elements of the semiotic-cognitive perspective. It was found that the coordination in a teaching proposal of the numeric and symbolic registers with the one-dimensional and cartesian registers allows students to construct reasoning against the difference between the exact value and the rounded value of a number, the latter being a necessary condition to discriminate the difference between rational and irrational numbers.
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The methodological design took as reference elements of didactic engineering in the conception and analysis of the teaching proposal. Through the constant comparison offered by Grounded Theory, in particular, open, axial and selective coding processes are used. The didactic variables that defined the design arise from the meticulous review of research in the field of Mathematics Education around irrationals, as well as from the analysis of the elements of the semiotic-cognitive perspective. It was found that the coordination in a teaching proposal of the numeric and symbolic registers with the one-dimensional and cartesian registers allows students to construct reasoning against the difference between the exact value and the rounded value of a number, the latter being a necessary condition to discriminate the difference between rational and irrational numbers.Este estudio tuvo como propósito identificar, analizar y describir los procesos de articulación de distintos registros de representación semiótica en una propuesta de enseñanza alrededor de la aproximación racional a números irracionales algebraicos. El diseño metodológico tomó como referencia elementos de la Ingeniería Didáctica en la concepción y análisis de la propuesta de enseñanza. Se analiza lo ocurrido durante la implementación por medio de la comparación constante que ofrece la Teoría Fundamentada, en particular se recurre a los procesos de codificación abierta, axial y selectiva. Las variables didácticas que definieron el diseño, surgen de la revisión minuciosa de investigaciones en el campo de la Educación Matemática alrededor de los irracionales, así como del análisis de los elementos de la perspectiva semiótico-cognitiva. Se encontró que la coordinación en una propuesta de enseñanza de los registros numéricos y simbólicos con los registros unidimensional y cartesiano permite a los estudiantes construir razonamientos frente a la diferencia entre el valor exacto y el valor redondeado de un número, siendo esto último, condición necesaria para discriminar la diferencia entre números racionales e irracionales.Maestría160application/pdfspa370 - EducaciónPensamiento numéricoNúmeros irracionalesSistema de numeración decimalRegistros de representación semióticaNumber thinkingIrrational numbersDecimal number systemSemiotic representation registersAnálisis exploratorio de los elementos semiótico-cognitivos vinculados a la enseñanza de los números irracionalesDocumento de trabajoinfo:eu-repo/semantics/workingPaperinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fchttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/WPPalmira - Ingeniería y Administración - Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y NaturalesMaestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y NaturalesUniversidad Nacional de Colombia - Sede PalmiraAdjiage, R. (1999). L’ expression des nombres rationnels et leur enseignement initial (Tesis Docotoral). Université Louis Pasteur. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00012146Ángel, M. P., & Rojas, A. H. (2014). El caso de los procesos infinitos presentes en la construcción de los números reales en algunos libros de texto de matemáticas de 8° vistos desde la teoría APOE. Facultad de Ciencia y Tecnología, Universidad Pedagógica Nacional.Artigue, M., Douady, R., Moreno, L. y Gómez, P. (1995). Ingeniería didáctica en educación matemática. Un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Grupo Editorial Iberoamérica, (SA Editor: Pedro Gómez. Mèxico DF, 5).Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas (1a ed.; D. Fregona, Ed.). (Vol. 7) Libros Zorzal.Calderón R., N. O. (2014). Diferentes construcciones del número real (Tesis de Maestría). 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