The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain

The purpose of this article is to offer an interpretation of the images of Colombian English teachers constructed in official discourse, particularly (but not exclusively) in the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. Thi...

Full description

Autores:
Guerrero, Carmen Helena
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/31247
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247
http://bdigital.unal.edu.co/21325/
http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/
Palabra clave:
TESOL
EFL
Teach er education
EFL teach ers
critical discourse analysis
symbolic power
meaning as representation.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_6c354cd0ea6cf2722c92af10c64f5113
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/31247
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Guerrero, Carmen Helena82b62a03-af50-4f23-8908-327ba6fa09523002019-06-26T14:25:51Z2019-06-26T14:25:51Z2010https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247http://bdigital.unal.edu.co/21325/http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/The purpose of this article is to offer an interpretation of the images of Colombian English teachers constructed in official discourse, particularly (but not exclusively) in the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. This is part of a larger critical discourse analysis research study whose main data source is the aforementioned document. The analysis was conducted following a Hallidayan “clause as representation” approach combined with Fairclough’s methodology for a critical discourse analysis. Three main images were found: teachers are invisible; teachers as clerks; and teachers as technicians/marketers. The conclusions show that official discourse plays into folk concepts of Colombian teachers and feeds into them to validate official unilateral decisions. El propósito de este artículo es ofrecer una interpretación sobre las imágenes, que se han construido en el discurso oficial, de los maestros colombianos de inglés. Se examinará particularmente (pero no exclusivamente) el documento “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. El presente análisis es parte de un estudio de investigación más amplio que usa la metodología de análisis crítico del discurso y cuyos datos primarios son los textos del citado documento. Se realizó el análisis siguiendo el enfoque propuesto por Halliday de “la cláusula como representación” en combinación con la metodología propuesta por Fairclough para hacer análisis crítico del discurso. Se identificaron tres imágenes: los profesores invisibles, los profesores como empleados y los profesores como técnicos/comercializadores. Las conclusiones muestran que los discursos oficiales no solo aprovechan, sino que además alimentan la imagen desfavorable que se tiene en Colombia sobre los maestros, para validar decisiones oficiales unilaterales.application/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/17669Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentGuerrero, Carmen Helena (2010) The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal Vol. 12 No. 2: Issues in Teachers’ Professional Development; 33-49 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal .The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdainArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTTESOLEFLTeach er educationEFL teach erscritical discourse analysissymbolic powermeaning as representation.ORIGINAL17669-56400-1-PB.pdfapplication/pdf266325https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/1/17669-56400-1-PB.pdf78ae9027a07e21460f4fa67d51e66badMD51THUMBNAIL17669-56400-1-PB.pdf.jpg17669-56400-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7290https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/2/17669-56400-1-PB.pdf.jpg39c13ddf837b214e278d7e473701e184MD52unal/31247oai:repositorio.unal.edu.co:unal/312472022-11-30 23:05:50.796Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
title The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
spellingShingle The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
TESOL
EFL
Teach er education
EFL teach ers
critical discourse analysis
symbolic power
meaning as representation.
title_short The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
title_full The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
title_fullStr The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
title_full_unstemmed The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
title_sort The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
dc.creator.fl_str_mv Guerrero, Carmen Helena
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Guerrero, Carmen Helena
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv TESOL
EFL
Teach er education
EFL teach ers
critical discourse analysis
symbolic power
meaning as representation.
topic TESOL
EFL
Teach er education
EFL teach ers
critical discourse analysis
symbolic power
meaning as representation.
description The purpose of this article is to offer an interpretation of the images of Colombian English teachers constructed in official discourse, particularly (but not exclusively) in the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. This is part of a larger critical discourse analysis research study whose main data source is the aforementioned document. The analysis was conducted following a Hallidayan “clause as representation” approach combined with Fairclough’s methodology for a critical discourse analysis. Three main images were found: teachers are invisible; teachers as clerks; and teachers as technicians/marketers. The conclusions show that official discourse plays into folk concepts of Colombian teachers and feeds into them to validate official unilateral decisions. El propósito de este artículo es ofrecer una interpretación sobre las imágenes, que se han construido en el discurso oficial, de los maestros colombianos de inglés. Se examinará particularmente (pero no exclusivamente) el documento “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. El presente análisis es parte de un estudio de investigación más amplio que usa la metodología de análisis crítico del discurso y cuyos datos primarios son los textos del citado documento. Se realizó el análisis siguiendo el enfoque propuesto por Halliday de “la cláusula como representación” en combinación con la metodología propuesta por Fairclough para hacer análisis crítico del discurso. Se identificaron tres imágenes: los profesores invisibles, los profesores como empleados y los profesores como técnicos/comercializadores. Las conclusiones muestran que los discursos oficiales no solo aprovechan, sino que además alimentan la imagen desfavorable que se tiene en Colombia sobre los maestros, para validar decisiones oficiales unilaterales.
publishDate 2010
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2010
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-26T14:25:51Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-26T14:25:51Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/21325/
http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247
http://bdigital.unal.edu.co/21325/
http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/17669
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Guerrero, Carmen Helena (2010) The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal Vol. 12 No. 2: Issues in Teachers’ Professional Development; 33-49 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/1/17669-56400-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/2/17669-56400-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 78ae9027a07e21460f4fa67d51e66bad
39c13ddf837b214e278d7e473701e184
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089715888947200