The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain
The purpose of this article is to offer an interpretation of the images of Colombian English teachers constructed in official discourse, particularly (but not exclusively) in the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. Thi...
- Autores:
-
Guerrero, Carmen Helena
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2010
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/31247
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247
http://bdigital.unal.edu.co/21325/
http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/
- Palabra clave:
- TESOL
EFL
Teach er education
EFL teach ers
critical discourse analysis
symbolic power
meaning as representation.
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_6c354cd0ea6cf2722c92af10c64f5113 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/31247 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Guerrero, Carmen Helena82b62a03-af50-4f23-8908-327ba6fa09523002019-06-26T14:25:51Z2019-06-26T14:25:51Z2010https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247http://bdigital.unal.edu.co/21325/http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/The purpose of this article is to offer an interpretation of the images of Colombian English teachers constructed in official discourse, particularly (but not exclusively) in the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. This is part of a larger critical discourse analysis research study whose main data source is the aforementioned document. The analysis was conducted following a Hallidayan “clause as representation” approach combined with Fairclough’s methodology for a critical discourse analysis. Three main images were found: teachers are invisible; teachers as clerks; and teachers as technicians/marketers. The conclusions show that official discourse plays into folk concepts of Colombian teachers and feeds into them to validate official unilateral decisions. El propósito de este artículo es ofrecer una interpretación sobre las imágenes, que se han construido en el discurso oficial, de los maestros colombianos de inglés. Se examinará particularmente (pero no exclusivamente) el documento “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. El presente análisis es parte de un estudio de investigación más amplio que usa la metodología de análisis crítico del discurso y cuyos datos primarios son los textos del citado documento. Se realizó el análisis siguiendo el enfoque propuesto por Halliday de “la cláusula como representación” en combinación con la metodología propuesta por Fairclough para hacer análisis crítico del discurso. Se identificaron tres imágenes: los profesores invisibles, los profesores como empleados y los profesores como técnicos/comercializadores. Las conclusiones muestran que los discursos oficiales no solo aprovechan, sino que además alimentan la imagen desfavorable que se tiene en Colombia sobre los maestros, para validar decisiones oficiales unilaterales.application/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/17669Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentGuerrero, Carmen Helena (2010) The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal Vol. 12 No. 2: Issues in Teachers’ Professional Development; 33-49 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal .The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdainArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTTESOLEFLTeach er educationEFL teach erscritical discourse analysissymbolic powermeaning as representation.ORIGINAL17669-56400-1-PB.pdfapplication/pdf266325https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/1/17669-56400-1-PB.pdf78ae9027a07e21460f4fa67d51e66badMD51THUMBNAIL17669-56400-1-PB.pdf.jpg17669-56400-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7290https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/2/17669-56400-1-PB.pdf.jpg39c13ddf837b214e278d7e473701e184MD52unal/31247oai:repositorio.unal.edu.co:unal/312472022-11-30 23:05:50.796Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain |
title |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain |
spellingShingle |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain TESOL EFL Teach er education EFL teach ers critical discourse analysis symbolic power meaning as representation. |
title_short |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain |
title_full |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain |
title_fullStr |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain |
title_full_unstemmed |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain |
title_sort |
The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain |
dc.creator.fl_str_mv |
Guerrero, Carmen Helena |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Guerrero, Carmen Helena |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
TESOL EFL Teach er education EFL teach ers critical discourse analysis symbolic power meaning as representation. |
topic |
TESOL EFL Teach er education EFL teach ers critical discourse analysis symbolic power meaning as representation. |
description |
The purpose of this article is to offer an interpretation of the images of Colombian English teachers constructed in official discourse, particularly (but not exclusively) in the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. This is part of a larger critical discourse analysis research study whose main data source is the aforementioned document. The analysis was conducted following a Hallidayan “clause as representation” approach combined with Fairclough’s methodology for a critical discourse analysis. Three main images were found: teachers are invisible; teachers as clerks; and teachers as technicians/marketers. The conclusions show that official discourse plays into folk concepts of Colombian teachers and feeds into them to validate official unilateral decisions. El propósito de este artículo es ofrecer una interpretación sobre las imágenes, que se han construido en el discurso oficial, de los maestros colombianos de inglés. Se examinará particularmente (pero no exclusivamente) el documento “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras, el reto”. El presente análisis es parte de un estudio de investigación más amplio que usa la metodología de análisis crítico del discurso y cuyos datos primarios son los textos del citado documento. Se realizó el análisis siguiendo el enfoque propuesto por Halliday de “la cláusula como representación” en combinación con la metodología propuesta por Fairclough para hacer análisis crítico del discurso. Se identificaron tres imágenes: los profesores invisibles, los profesores como empleados y los profesores como técnicos/comercializadores. Las conclusiones muestran que los discursos oficiales no solo aprovechan, sino que además alimentan la imagen desfavorable que se tiene en Colombia sobre los maestros, para validar decisiones oficiales unilaterales. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2010 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-26T14:25:51Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-26T14:25:51Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/21325/ http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31247 http://bdigital.unal.edu.co/21325/ http://bdigital.unal.edu.co/21325/2/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/17669 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Guerrero, Carmen Helena (2010) The portrayal of efl teachers in official discourse: the perpetuation of disdain. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal Vol. 12 No. 2: Issues in Teachers’ Professional Development; 33-49 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 2 (2010): PROFILE Journal . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/1/17669-56400-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/31247/2/17669-56400-1-PB.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
78ae9027a07e21460f4fa67d51e66bad 39c13ddf837b214e278d7e473701e184 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089715888947200 |