The accented efl teacher: classroom implications

This article reports the findings of a research study on how significant having a foreign accent is for non-native English as a foreign language teachers and learners at university level. It points out the perceptions that teachers and students have about the most relevant issues in the teaching and...

Full description

Autores:
Arboleda Arboleda, Argemiro
Castro Garcés, Ángela Yicely
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/43931
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/43931
http://bdigital.unal.edu.co/34029/
http://bdigital.unal.edu.co/34029/2/
Palabra clave:
TESOL
EFL
Accent
EFL
native
non-native
pronunciation.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Description
Summary:This article reports the findings of a research study on how significant having a foreign accent is for non-native English as a foreign language teachers and learners at university level. It points out the perceptions that teachers and students have about the most relevant issues in the teaching and learning processes. Data were collected by means of a questionnaire answered by thirty-two participants: eight Colombian teachers, eight foreign teachers, eight Colombian students, and eight foreign students. The findings show that although both teachers and students recognize the importance of having a native or native-like accent, they do not see this as the most relevant qualification to teach a language, nor the sole criterion positively affecting learning.En este artículo se reportan los resultados de un estudio acerca de la importancia que tiene, para profesores no nativos y estudiantes de inglés como lengua extranjera, poseer un acento extranjero en un contexto universitario. Se presentan las percepciones de profesores y estudiantes sobre los aspectos más relevantes en los procesos de enseñanza-aprendizaje. La información se recogió mediante un cuestionario aplicado a treinta y dos participantes: ocho profesores colombianos, ocho profesores extranjeros, ocho estudiantes colombianos y ocho estudiantes extranjeros. Los resultados muestran que aunque todos reconocen la importancia de un acento nativo o casi nativo, no lo perciben como el aspecto más relevante para enseñar una lengua ni como el único criterio que incide positivamente en el aprendizaje.