Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers

This article presents a multi-theoretical model to address processes of authorship development in the English as a foreign language teaching profession. Working within a sociocultural perspective of second-language teacher education, the authors examined six experienced nonnative English-speaking te...

Full description

Autores:
Trujeque Moreno, Eva Estefania
Encinas Prudencio, Fátima
Thomas-Ruzic, Maria
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/66944
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/66944
http://bdigital.unal.edu.co/67972/
Palabra clave:
37 Educación / Education
8 Literatura y retórica / Literature
Authoring
authorship development
self-authorship
sociocultural perspective in second-language teacher education
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_202c550457c57202c84477b063ac776d
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/66944
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Trujeque Moreno, Eva Estefania95df31e8-464e-49f3-a516-415d4ffa90f5300Encinas Prudencio, Fátima0ee8c528-4441-47f6-b8a4-842ca47dae4e300Thomas-Ruzic, Mariabe624a69-ad8e-4917-a355-7c13ba6611053002019-07-03T03:11:11Z2019-07-03T03:11:11Z2015-07-01ISSN: 2256-5760https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/66944http://bdigital.unal.edu.co/67972/This article presents a multi-theoretical model to address processes of authorship development in the English as a foreign language teaching profession. Working within a sociocultural perspective of second-language teacher education, the authors examined six experienced nonnative English-speaking teacher-researchers. Perceptions of their key moments in the profession were analyzed using a mixed-method approach that combined document analysis with personal narratives. The findings indicated that both authoring (products and activities in their profession) and self-authorship (transformational processes throughout their careers) contributed to constructing these English as a foreign language professionals as scholars.En este artículo se presenta un modelo multiteórico y multinivel para identificar el proceso en el que los autores se desarrollan en el área de la enseñanza del inglés como lengua extranjera, proceso identificado como desarrollo de la autoría. Este modelo se desarrolló bajo una perspectiva sociocultural de la formación de profesores que presenta una muestra de las percepciones de seis profesores investigadores mexicanos en el área de inglés como lengua extranjera. Se utilizó un método mixto que combinó el análisis de documentos con narrativas personales. Los resultados de esta investigación indicaron la presencia de momentos significativos de su autoría (productos y actividades) y su auto-autoría (procesos de transformación), que contribuyeron a la construcción del desarrollo de la autoría de estos profesores-investigadores.application/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Ciencias Humanas - Departamento de Lenguas Extranjeras - Grupo de Investigación PROFILEhttps://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/44441Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentTrujeque Moreno, Eva Estefania and Encinas Prudencio, Fátima and Thomas-Ruzic, Maria (2015) Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers. Profile: Issues in Teachers´ Professional Development, 17 (2). pp. 43-62. ISSN 2256-576037 Educación / Education8 Literatura y retórica / LiteratureAuthoringauthorship developmentself-authorshipsociocultural perspective in second-language teacher educationExploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-ResearchersArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTORIGINAL44441-250870-1-PB.pdfapplication/pdf614998https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/66944/1/44441-250870-1-PB.pdfdbbb8192052557fcbe895e4d40fc274dMD51THUMBNAIL44441-250870-1-PB.pdf.jpg44441-250870-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7495https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/66944/2/44441-250870-1-PB.pdf.jpg43b753d8f1cd37b61f7f21c8c4ea91f9MD52unal/66944oai:repositorio.unal.edu.co:unal/669442024-05-18 23:08:57.658Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
title Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
spellingShingle Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
37 Educación / Education
8 Literatura y retórica / Literature
Authoring
authorship development
self-authorship
sociocultural perspective in second-language teacher education
title_short Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
title_full Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
title_fullStr Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
title_full_unstemmed Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
title_sort Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers
dc.creator.fl_str_mv Trujeque Moreno, Eva Estefania
Encinas Prudencio, Fátima
Thomas-Ruzic, Maria
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Trujeque Moreno, Eva Estefania
Encinas Prudencio, Fátima
Thomas-Ruzic, Maria
dc.subject.ddc.spa.fl_str_mv 37 Educación / Education
8 Literatura y retórica / Literature
topic 37 Educación / Education
8 Literatura y retórica / Literature
Authoring
authorship development
self-authorship
sociocultural perspective in second-language teacher education
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Authoring
authorship development
self-authorship
sociocultural perspective in second-language teacher education
description This article presents a multi-theoretical model to address processes of authorship development in the English as a foreign language teaching profession. Working within a sociocultural perspective of second-language teacher education, the authors examined six experienced nonnative English-speaking teacher-researchers. Perceptions of their key moments in the profession were analyzed using a mixed-method approach that combined document analysis with personal narratives. The findings indicated that both authoring (products and activities in their profession) and self-authorship (transformational processes throughout their careers) contributed to constructing these English as a foreign language professionals as scholars.En este artículo se presenta un modelo multiteórico y multinivel para identificar el proceso en el que los autores se desarrollan en el área de la enseñanza del inglés como lengua extranjera, proceso identificado como desarrollo de la autoría. Este modelo se desarrolló bajo una perspectiva sociocultural de la formación de profesores que presenta una muestra de las percepciones de seis profesores investigadores mexicanos en el área de inglés como lengua extranjera. Se utilizó un método mixto que combinó el análisis de documentos con narrativas personales. Los resultados de esta investigación indicaron la presencia de momentos significativos de su autoría (productos y actividades) y su auto-autoría (procesos de transformación), que contribuyeron a la construcción del desarrollo de la autoría de estos profesores-investigadores.
publishDate 2015
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2015-07-01
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-07-03T03:11:11Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-07-03T03:11:11Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv ISSN: 2256-5760
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/66944
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/67972/
identifier_str_mv ISSN: 2256-5760
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/66944
http://bdigital.unal.edu.co/67972/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv https://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/44441
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Trujeque Moreno, Eva Estefania and Encinas Prudencio, Fátima and Thomas-Ruzic, Maria (2015) Exploring Authorship Development Among Mexican EFL Teacher-Researchers. Profile: Issues in Teachers´ Professional Development, 17 (2). pp. 43-62. ISSN 2256-5760
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Ciencias Humanas - Departamento de Lenguas Extranjeras - Grupo de Investigación PROFILE
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/66944/1/44441-250870-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/66944/2/44441-250870-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv dbbb8192052557fcbe895e4d40fc274d
43b753d8f1cd37b61f7f21c8c4ea91f9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814090233834110976