Desarrollo de conceptos básicos de probabilidad en un aula compartida por estudiantes sordos y oyentes de grado séptimo
This paper presents the design and implementation of a didactic sequence to develop the concepts of probability in 7th grade students of a classroom shared between deaf and hearing children, and which has the support of a Colombian Sign Language Interpreter (LSC). For its design, the concept of visu...
- Autores:
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Vidal García, Lilibeth
- Tipo de recurso:
- Work document
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/77867
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/77867
- Palabra clave:
- 570 - Ciencias de la vida
371 - Administración escolar; educación especial
370 - Educación
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This paper presents the design and implementation of a didactic sequence to develop the concepts of probability in 7th grade students of a classroom shared between deaf and hearing children, and which has the support of a Colombian Sign Language Interpreter (LSC). For its design, the concept of visual learning, the use of concrete material, graphic representations, experimentation and recreational activities is privileged, in order to overcome communication barriers and encourage students to build the basic concepts of probability, such as: random experiment, sample space, tree diagram, probability assignment using the classical approach and basic axioms; which correspond to the basic competence standards defined by the Ministry of National Education for seventh grade students. Initially a diagnostic test is carried out that indicates that neither deaf nor hearing students have any notion of probability. Subsequently, the execution and results obtained from each of the activities of the sequence between both populations are compared: deaf and hearing. The results obtained when applying and evaluating the didactic sequence show that deaf children assimilated the concepts in the same way as the listeners, needing a minimal intervention from the LSC interpreter for the understanding and development of the activities. |
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For its design, the concept of visual learning, the use of concrete material, graphic representations, experimentation and recreational activities is privileged, in order to overcome communication barriers and encourage students to build the basic concepts of probability, such as: random experiment, sample space, tree diagram, probability assignment using the classical approach and basic axioms; which correspond to the basic competence standards defined by the Ministry of National Education for seventh grade students. Initially a diagnostic test is carried out that indicates that neither deaf nor hearing students have any notion of probability. Subsequently, the execution and results obtained from each of the activities of the sequence between both populations are compared: deaf and hearing. The results obtained when applying and evaluating the didactic sequence show that deaf children assimilated the concepts in the same way as the listeners, needing a minimal intervention from the LSC interpreter for the understanding and development of the activities.Este trabajo presenta el diseño y la implementación de una secuencia didáctica para desarrollar los conceptos de probabilidad en estudiantes de 7° grado de un aula compartida entre niños sordos y oyentes, y que cuenta con el apoyo de un intérprete de Lengua de Señas Colombiana (LSC). Para su diseño se privilegia el concepto de aprendizaje visual, el uso de material concreto, representaciones gráficas, experimentación y actividades lúdicas, con el fin de superar las barreras de comunicación y propiciar en los estudiantes la construcción de los conceptos básicos de probabilidad, tales como: experimento aleatorio, espacio muestral, diagrama de árbol, asignación de probabilidades usando el enfoque clásico y los axiomas básicos; los cuales corresponden a los estándares básicos de competencia definidos por el Ministerio de Educación Nacional para estudiantes de séptimo grado. Inicialmente se lleva a cabo una prueba diagnóstica que indica que ni estudiantes sordos ni oyentes, tienen noción alguna de probabilidad. Posteriormente, se compara la ejecución y resultados obtenidos de cada una de las actividades de la secuencia entre ambas poblaciones: sordos y oyentes. Los resultados obtenidos al aplicar y evaluar la secuencia didáctica muestran que los niños sordos asimilaron los conceptos de la misma forma que los oyentes, necesitando una mínima intervención del intérprete de LSC para la comprensión y el desarrollo de las actividades.Magíster en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales .Maestría122application/pdfspa570 - Ciencias de la vida371 - Administración escolar; educación especial370 - Educaciónenseñanza de la probabilidadestudiantes sordos y oyentesconceptos básicos de probabilidadprobability teachingdeaf and hearing studentsbasic concepts of probabilityDesarrollo de conceptos básicos de probabilidad en un aula compartida por estudiantes sordos y oyentes de grado séptimoDocumento de trabajoinfo:eu-repo/semantics/workingPaperinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/WPBogotá - Ciencias - Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y NaturalesUniversidad Nacional de Colombia - Sede BogotáAsencio, M. (1989) Los procesos de lectura de los deficientes auditivos. Universidad Autónoma de Madrid.Ayala, P. y Ojeda, A. (2011) Comprensión de ideas fundamentales de estocásticos. Una experiencia con estudiantes sordos: edades 17-26 años. Instituto Politécnico Nacional. México.Azcárate, P. (2006) “¿Por qué nos gusta enseñar estadística y probabilidad?”, en Flores, P. y Roa, R. (Thales y departamento de didáctica de la U. de G. (eds.) Investigación en el aula de matemáticas: Estadística y azar. Granada, España., pp. 45–72.Batanero, Carmen; J.Chernoff, E. y otros. (2016) Research on Teaching and Learning Probability. Springer.Batanero, C. (2001) Didáctica de la estadística. Grupo de Investigación en Educación Estadística. Granada, España.Batanero, C. (2016) “Posibilidades y retos de la enseñanza de la probabilidad en la educación primaria”, Curem 6, pp. 24–31. Disponible en: https://semur.edu.uy/curem6/actas/pdf/48.pdf.Betancur, I. (2011) Perfil cognitivo del niño sordo a nivel de atención, memoria y función ejecutiva en estudiantes que se encuentran en proceso de adquisición de una segunda lengua. Universidad de San Buenaventura Medellín.Blanco, L. (2004) Probabilidad. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias.Bruni, J. V y Silverman, H. J. (1986) “Developing Concepts in Probability and Statistics—and Much More”, The Arithmetic Teacher, 33(6), pp. 34–37. Disponible en: http://www.jstor.org.ezproxy.lib.monash.edu.au/stable/41192839?seq=1#page_scan_tab_contents.Busch, S. (2012) Students who are deaf/hard of hearing with learning challenges: Strategies for classroom instruction. Washington University School of Medicine.Calderón, D., León, O. y Orjuela, M. (2011). Desarrollo del lenguaje y la discursividad en la formación inicial en matemáticas en estudiantes sordos. Enunciación 16 (1) pp. 100-115.Canavos, G. (1998) “Probabilidad y Estadística Aplicaciones y Metodos”. 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(1984) “An experimental evaluation of the effects of five styles of teacher conversation of the language of hearing impaired children”, Journal of Child Psychology and Psychiatry, V, XXV, pp. 25–42.ORIGINALtrabajo final lilibeth vidal.pdftrabajo final lilibeth vidal.pdfapplication/pdf2739692https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/77867/1/trabajo%20final%20lilibeth%20vidal.pdfcc24017eba574a14e141a581b1602047MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/77867/3/license_rdf217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06MD53LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83991https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/77867/2/license.txt6f3f13b02594d02ad110b3ad534cd5dfMD52THUMBNAILtrabajo final lilibeth vidal.pdf.jpgtrabajo final lilibeth vidal.pdf.jpgGenerated 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