A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study

Femininity (and masculinity) patterns are learnt from childhood. The role of education, mass media, games and family environment are crucial in determining the child’s future conception of gender. Within this framework, the stories that children read (or are read to by their parents) also help them...

Full description

Autores:
Maíz Arévalo, Carmen
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/55213
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/55213
http://bdigital.unal.edu.co/50532/
Palabra clave:
3 Ciencias sociales / Social sciences
Gender construction
Children stories
Multimodality
Construcción de género
Cuentos de niños
Multimodalidad
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_0c7e7ac4edac5b59dff7a2a4c55a34a5
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/55213
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Maíz Arévalo, Carmenf50b3dec-cfa9-4c32-a7ff-a899287945003002019-07-02T11:16:03Z2019-07-02T11:16:03Z2008-01ISSN: 15797902https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/55213http://bdigital.unal.edu.co/50532/Femininity (and masculinity) patterns are learnt from childhood. The role of education, mass media, games and family environment are crucial in determining the child’s future conception of gender. Within this framework, the stories that children read (or are read to by their parents) also help them form their concept of what boys and girls are like and how they are expected to act. In these tales, ideology is not only linguistically encoded but also by visual means, which makes a multimodal approach to these texts a welcome analytical tool. The present paper is aimed at analysing two editions of the same fairy tales within a time span of twenty years from a multimodal perspective. The analysis will show that there has been a significant (and positive) change in gender construction regarding female characters.Resumen: Los modelos de femineidad y masculinidad se aprenden en la infancia. El papel de la educación, los medios de comunicación, los juegos y el ambiente familiar es crucial a la hora de determinar su futura concepción del género. En este entorno, los cuentos que leen (o que escuchan de sus padres) también contribuyen a formar su concepto de cómo son los niños y las niñas y cómo se espera que actúen. En estos cuentos, la ideología se codifica no sólo lingüísticamente sino también por medios visuales, que convierte la perspectiva de la multimodalidad en una bienvenida herramienta en el análisis de estos textos. El presente artículo tiene como objetivo analizar dos ediciones de los mismos cuentos en un periodo de veinte años desde una perspectiva multimodal. El análisis muestra que ha habido un significativo (a la par que positivo) cambio en la construcción del género respecto a los personajes femeninos, incluso si el argumento tradicional sigue siendo el mismo.application/pdfspaUniversidad de La Lagunahttp://publica.webs.ull.es/publicaciones/lista-volumenes/clepsydra-estudios-de-genero-y-teoria-feminista/http://www.ull.es/view/institutos/mujeres/Clepsydra/eshttp://publica.webs.ull.es/Universidad Nacional de Colombia Proyectos Temáticos Biblioteca Digital Feminista Ofelia Uribe de Acosta BDF Cultura, representaciones y comunicaciónCultura, representaciones y comunicaciónUniversidad Nacional de Colombia Proyectos Temáticos Biblioteca Digital Feminista Ofelia Uribe de Acosta BDF Subjetividades e identidadesSubjetividades e identidadesMaíz Arévalo, Carmen (2008) A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study. Revista Clepsydra: revista de estudios de género y teoría feminista, 7 . pp. 157-168. ISSN 157979023 Ciencias sociales / Social sciencesGender constructionChildren storiesMultimodalityConstrucción de géneroCuentos de niñosMultimodalidadA multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case studyArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTORIGINALamultimodalapproach.pdfapplication/pdf1442344https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/55213/1/amultimodalapproach.pdf6cbabc0857458c2ff5d5ff164ee63f58MD51THUMBNAILamultimodalapproach.pdf.jpgamultimodalapproach.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5924https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/55213/2/amultimodalapproach.pdf.jpg6e8560a27aee0dbf1860bcb2e0c82c07MD52unal/55213oai:repositorio.unal.edu.co:unal/552132024-03-16 23:08:05.321Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
title A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
spellingShingle A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
3 Ciencias sociales / Social sciences
Gender construction
Children stories
Multimodality
Construcción de género
Cuentos de niños
Multimodalidad
title_short A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
title_full A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
title_fullStr A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
title_full_unstemmed A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
title_sort A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
dc.creator.fl_str_mv Maíz Arévalo, Carmen
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Maíz Arévalo, Carmen
dc.subject.ddc.spa.fl_str_mv 3 Ciencias sociales / Social sciences
topic 3 Ciencias sociales / Social sciences
Gender construction
Children stories
Multimodality
Construcción de género
Cuentos de niños
Multimodalidad
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Gender construction
Children stories
Multimodality
Construcción de género
Cuentos de niños
Multimodalidad
description Femininity (and masculinity) patterns are learnt from childhood. The role of education, mass media, games and family environment are crucial in determining the child’s future conception of gender. Within this framework, the stories that children read (or are read to by their parents) also help them form their concept of what boys and girls are like and how they are expected to act. In these tales, ideology is not only linguistically encoded but also by visual means, which makes a multimodal approach to these texts a welcome analytical tool. The present paper is aimed at analysing two editions of the same fairy tales within a time span of twenty years from a multimodal perspective. The analysis will show that there has been a significant (and positive) change in gender construction regarding female characters.
publishDate 2008
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2008-01
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-07-02T11:16:03Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-07-02T11:16:03Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv ISSN: 15797902
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/55213
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/50532/
identifier_str_mv ISSN: 15797902
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/55213
http://bdigital.unal.edu.co/50532/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://publica.webs.ull.es/publicaciones/lista-volumenes/clepsydra-estudios-de-genero-y-teoria-feminista/
http://www.ull.es/view/institutos/mujeres/Clepsydra/es
http://publica.webs.ull.es/
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Proyectos Temáticos Biblioteca Digital Feminista Ofelia Uribe de Acosta BDF Cultura, representaciones y comunicación
Cultura, representaciones y comunicación
Universidad Nacional de Colombia Proyectos Temáticos Biblioteca Digital Feminista Ofelia Uribe de Acosta BDF Subjetividades e identidades
Subjetividades e identidades
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Maíz Arévalo, Carmen (2008) A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study. Revista Clepsydra: revista de estudios de género y teoría feminista, 7 . pp. 157-168. ISSN 15797902
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de La Laguna
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/55213/1/amultimodalapproach.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/55213/2/amultimodalapproach.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6cbabc0857458c2ff5d5ff164ee63f58
6e8560a27aee0dbf1860bcb2e0c82c07
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814090131952369664