Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template

This article focuses on the description of a methodological innovation implemented in a beginner’s English class at university level in Bogotá, Colombia which had two aims: First, to explore the role of reading aloud activities in the teaching of English, and second, to describe the narrative templa...

Full description

Autores:
Álvarez Valencia, José Aldemar
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2004
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25294
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294
http://bdigital.unal.edu.co/16331/
Palabra clave:
ESP
Applied Linguistics
Literacy
Reading Aloud
Storytelling
Narrative Template
English Innovation
Foreign Language-Innovation
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_0562e35c0c1b13a1ff6f1e71b4466c2a
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25294
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
title Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
spellingShingle Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
ESP
Applied Linguistics
Literacy
Reading Aloud
Storytelling
Narrative Template
English Innovation
Foreign Language-Innovation
title_short Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
title_full Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
title_fullStr Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
title_full_unstemmed Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
title_sort Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
dc.creator.fl_str_mv Álvarez Valencia, José Aldemar
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Álvarez Valencia, José Aldemar
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv ESP
Applied Linguistics
Literacy
Reading Aloud
Storytelling
Narrative Template
English Innovation
Foreign Language-Innovation
topic ESP
Applied Linguistics
Literacy
Reading Aloud
Storytelling
Narrative Template
English Innovation
Foreign Language-Innovation
description This article focuses on the description of a methodological innovation implemented in a beginner’s English class at university level in Bogotá, Colombia which had two aims: First, to explore the role of reading aloud activities in the teaching of English, and second, to describe the narrative template students use when retelling a story in writing. Data collection sources for this smallscale project incorporated class observation during the reading aloud activity, students’ written samples as the means for them to retell the story, and interviews that were held at the end of the research process. This experience allowed both the teacher and the learners to approach English and see themselves playing a different role in the classroom. Moreover, it helped students foster their communicative competence as well as their motivation toward English language learning. Thus, this study promotes pedagogical debate about literacy processes in English in adults and the applicability of this kind of innovation in an EFL context. Key words: Literacy, Reading Aloud, Storytelling, Narrative Template, English Innovation, Foreign Language-Innovation El objetivo de este artículo es describir una innovación que se implementó en un curso de inglés básico a nivel universitario en Bogotá, Colombia y el cual tuvo dos objetivos: primero, explorar el rol de de las actividades de lectura en voz alta para el aprendizaje del Inglés y segundo describir el modelo narrativo que usan los estudiantes cuando narran una historia. Los métodos de recolección de datos para este proyecto a menor escala incorporaron observación de clases durante las actividades de lectura en voz alta, producción escrita de los estudiantes como un medio para que ellos narraran las historias y entrevistas al final del proceso de investigación. Esta experiencia permitió al profesor y a los estudiantes acercase al inglés de una manera diferente y verse a sí mismos asumiendo otro rol en el aula de clase. Además, incentivó el desarrollo de la competencia comunicativa así como la motivación hacia el aprendizaje de la lengua. En consecuencia, este estudio promueve la discusión pedagógica acerca del proceso de desarrollo de lectura y escritura en inglés en adultos y la aplicación de este tipo de innovación en un contexto de enseñanza del inglés como lengua extranjera. Palabras claves: Proceso Lecto-escritor, Lectura en voz alta, Narración- Historias, Modelo Narrativo, Inglés-Innovaciones, Innovación- Lengua Extranjera
publishDate 2004
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2004
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:37Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:37Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/16331/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294
http://bdigital.unal.edu.co/16331/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11216
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Álvarez Valencia, José Aldemar (2004) Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development; 83-97 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teach .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/1/11216-27007-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/2/11216-27007-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 82e3ac773ed4f5c8cf02b53d4982798d
824f287566e1caae293e87ea8892a665
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089760405192704
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Álvarez Valencia, José Aldemar894bb5ef-f4c3-4db2-a786-9acbe9c481c83002019-06-25T23:13:37Z2019-06-25T23:13:37Z2004https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294http://bdigital.unal.edu.co/16331/This article focuses on the description of a methodological innovation implemented in a beginner’s English class at university level in Bogotá, Colombia which had two aims: First, to explore the role of reading aloud activities in the teaching of English, and second, to describe the narrative template students use when retelling a story in writing. Data collection sources for this smallscale project incorporated class observation during the reading aloud activity, students’ written samples as the means for them to retell the story, and interviews that were held at the end of the research process. This experience allowed both the teacher and the learners to approach English and see themselves playing a different role in the classroom. Moreover, it helped students foster their communicative competence as well as their motivation toward English language learning. Thus, this study promotes pedagogical debate about literacy processes in English in adults and the applicability of this kind of innovation in an EFL context. Key words: Literacy, Reading Aloud, Storytelling, Narrative Template, English Innovation, Foreign Language-Innovation El objetivo de este artículo es describir una innovación que se implementó en un curso de inglés básico a nivel universitario en Bogotá, Colombia y el cual tuvo dos objetivos: primero, explorar el rol de de las actividades de lectura en voz alta para el aprendizaje del Inglés y segundo describir el modelo narrativo que usan los estudiantes cuando narran una historia. Los métodos de recolección de datos para este proyecto a menor escala incorporaron observación de clases durante las actividades de lectura en voz alta, producción escrita de los estudiantes como un medio para que ellos narraran las historias y entrevistas al final del proceso de investigación. Esta experiencia permitió al profesor y a los estudiantes acercase al inglés de una manera diferente y verse a sí mismos asumiendo otro rol en el aula de clase. Además, incentivó el desarrollo de la competencia comunicativa así como la motivación hacia el aprendizaje de la lengua. En consecuencia, este estudio promueve la discusión pedagógica acerca del proceso de desarrollo de lectura y escritura en inglés en adultos y la aplicación de este tipo de innovación en un contexto de enseñanza del inglés como lengua extranjera. Palabras claves: Proceso Lecto-escritor, Lectura en voz alta, Narración- Historias, Modelo Narrativo, Inglés-Innovaciones, Innovación- Lengua Extranjeraapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11216Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentÁlvarez Valencia, José Aldemar (2004) Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development; 83-97 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teach .Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative templateArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTESPApplied LinguisticsLiteracyReading AloudStorytellingNarrative TemplateEnglish InnovationForeign Language-InnovationORIGINAL11216-27007-1-PB.pdfapplication/pdf89938https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/1/11216-27007-1-PB.pdf82e3ac773ed4f5c8cf02b53d4982798dMD51THUMBNAIL11216-27007-1-PB.pdf.jpg11216-27007-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7665https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/2/11216-27007-1-PB.pdf.jpg824f287566e1caae293e87ea8892a665MD52unal/25294oai:repositorio.unal.edu.co:unal/252942022-10-29 23:02:22.881Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co