Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template
This article focuses on the description of a methodological innovation implemented in a beginner’s English class at university level in Bogotá, Colombia which had two aims: First, to explore the role of reading aloud activities in the teaching of English, and second, to describe the narrative templa...
- Autores:
-
Álvarez Valencia, José Aldemar
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2004
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25294
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294
http://bdigital.unal.edu.co/16331/
- Palabra clave:
- ESP
Applied Linguistics
Literacy
Reading Aloud
Storytelling
Narrative Template
English Innovation
Foreign Language-Innovation
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_0562e35c0c1b13a1ff6f1e71b4466c2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25294 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template |
title |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template |
spellingShingle |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template ESP Applied Linguistics Literacy Reading Aloud Storytelling Narrative Template English Innovation Foreign Language-Innovation |
title_short |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template |
title_full |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template |
title_fullStr |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template |
title_full_unstemmed |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template |
title_sort |
Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template |
dc.creator.fl_str_mv |
Álvarez Valencia, José Aldemar |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Álvarez Valencia, José Aldemar |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
ESP Applied Linguistics Literacy Reading Aloud Storytelling Narrative Template English Innovation Foreign Language-Innovation |
topic |
ESP Applied Linguistics Literacy Reading Aloud Storytelling Narrative Template English Innovation Foreign Language-Innovation |
description |
This article focuses on the description of a methodological innovation implemented in a beginner’s English class at university level in Bogotá, Colombia which had two aims: First, to explore the role of reading aloud activities in the teaching of English, and second, to describe the narrative template students use when retelling a story in writing. Data collection sources for this smallscale project incorporated class observation during the reading aloud activity, students’ written samples as the means for them to retell the story, and interviews that were held at the end of the research process. This experience allowed both the teacher and the learners to approach English and see themselves playing a different role in the classroom. Moreover, it helped students foster their communicative competence as well as their motivation toward English language learning. Thus, this study promotes pedagogical debate about literacy processes in English in adults and the applicability of this kind of innovation in an EFL context. Key words: Literacy, Reading Aloud, Storytelling, Narrative Template, English Innovation, Foreign Language-Innovation El objetivo de este artículo es describir una innovación que se implementó en un curso de inglés básico a nivel universitario en Bogotá, Colombia y el cual tuvo dos objetivos: primero, explorar el rol de de las actividades de lectura en voz alta para el aprendizaje del Inglés y segundo describir el modelo narrativo que usan los estudiantes cuando narran una historia. Los métodos de recolección de datos para este proyecto a menor escala incorporaron observación de clases durante las actividades de lectura en voz alta, producción escrita de los estudiantes como un medio para que ellos narraran las historias y entrevistas al final del proceso de investigación. Esta experiencia permitió al profesor y a los estudiantes acercase al inglés de una manera diferente y verse a sí mismos asumiendo otro rol en el aula de clase. Además, incentivó el desarrollo de la competencia comunicativa así como la motivación hacia el aprendizaje de la lengua. En consecuencia, este estudio promueve la discusión pedagógica acerca del proceso de desarrollo de lectura y escritura en inglés en adultos y la aplicación de este tipo de innovación en un contexto de enseñanza del inglés como lengua extranjera. Palabras claves: Proceso Lecto-escritor, Lectura en voz alta, Narración- Historias, Modelo Narrativo, Inglés-Innovaciones, Innovación- Lengua Extranjera |
publishDate |
2004 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2004 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-25T23:13:37Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-25T23:13:37Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/16331/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294 http://bdigital.unal.edu.co/16331/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11216 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Álvarez Valencia, José Aldemar (2004) Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development; 83-97 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teach . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/1/11216-27007-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/2/11216-27007-1-PB.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
82e3ac773ed4f5c8cf02b53d4982798d 824f287566e1caae293e87ea8892a665 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089760405192704 |
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Álvarez Valencia, José Aldemar894bb5ef-f4c3-4db2-a786-9acbe9c481c83002019-06-25T23:13:37Z2019-06-25T23:13:37Z2004https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25294http://bdigital.unal.edu.co/16331/This article focuses on the description of a methodological innovation implemented in a beginner’s English class at university level in Bogotá, Colombia which had two aims: First, to explore the role of reading aloud activities in the teaching of English, and second, to describe the narrative template students use when retelling a story in writing. Data collection sources for this smallscale project incorporated class observation during the reading aloud activity, students’ written samples as the means for them to retell the story, and interviews that were held at the end of the research process. This experience allowed both the teacher and the learners to approach English and see themselves playing a different role in the classroom. Moreover, it helped students foster their communicative competence as well as their motivation toward English language learning. Thus, this study promotes pedagogical debate about literacy processes in English in adults and the applicability of this kind of innovation in an EFL context. Key words: Literacy, Reading Aloud, Storytelling, Narrative Template, English Innovation, Foreign Language-Innovation El objetivo de este artículo es describir una innovación que se implementó en un curso de inglés básico a nivel universitario en Bogotá, Colombia y el cual tuvo dos objetivos: primero, explorar el rol de de las actividades de lectura en voz alta para el aprendizaje del Inglés y segundo describir el modelo narrativo que usan los estudiantes cuando narran una historia. Los métodos de recolección de datos para este proyecto a menor escala incorporaron observación de clases durante las actividades de lectura en voz alta, producción escrita de los estudiantes como un medio para que ellos narraran las historias y entrevistas al final del proceso de investigación. Esta experiencia permitió al profesor y a los estudiantes acercase al inglés de una manera diferente y verse a sí mismos asumiendo otro rol en el aula de clase. Además, incentivó el desarrollo de la competencia comunicativa así como la motivación hacia el aprendizaje de la lengua. En consecuencia, este estudio promueve la discusión pedagógica acerca del proceso de desarrollo de lectura y escritura en inglés en adultos y la aplicación de este tipo de innovación en un contexto de enseñanza del inglés como lengua extranjera. Palabras claves: Proceso Lecto-escritor, Lectura en voz alta, Narración- Historias, Modelo Narrativo, Inglés-Innovaciones, Innovación- Lengua Extranjeraapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11216Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentÁlvarez Valencia, José Aldemar (2004) Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative template. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development; 83-97 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 5, núm. 1 (2004): PROFILE 5, NO.1. Issues in Teach .Reading aloud activities as a way to determine students’ narrative templateArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTESPApplied LinguisticsLiteracyReading AloudStorytellingNarrative TemplateEnglish InnovationForeign Language-InnovationORIGINAL11216-27007-1-PB.pdfapplication/pdf89938https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/1/11216-27007-1-PB.pdf82e3ac773ed4f5c8cf02b53d4982798dMD51THUMBNAIL11216-27007-1-PB.pdf.jpg11216-27007-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7665https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25294/2/11216-27007-1-PB.pdf.jpg824f287566e1caae293e87ea8892a665MD52unal/25294oai:repositorio.unal.edu.co:unal/252942022-10-29 23:02:22.881Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |