New labels for old problems: grammar in communicative language teaching

Communicative language teaching has long been controversial due to its lack of explicit grammar instruction. Focus on form instruction (Long, 1991), however, puts communication as the centerpiece of instruction, but addresses form on a need-toknow- basis; thus, focus on form instruction claims to ba...

Full description

Autores:
Poole, Alexander
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2003
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25304
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25304
http://bdigital.unal.edu.co/16341/
Palabra clave:
English-Grammar-Teaching-Evaluation
Second Language Acquisition- Teaching
Grammar Instruction.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_045cd851f0484a78bae46a6a4dec344b
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25304
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
title New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
spellingShingle New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
English-Grammar-Teaching-Evaluation
Second Language Acquisition- Teaching
Grammar Instruction.
title_short New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
title_full New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
title_fullStr New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
title_full_unstemmed New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
title_sort New labels for old problems: grammar in communicative language teaching
dc.creator.fl_str_mv Poole, Alexander
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Poole, Alexander
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv English-Grammar-Teaching-Evaluation
Second Language Acquisition- Teaching
Grammar Instruction.
topic English-Grammar-Teaching-Evaluation
Second Language Acquisition- Teaching
Grammar Instruction.
description Communicative language teaching has long been controversial due to its lack of explicit grammar instruction. Focus on form instruction (Long, 1991), however, puts communication as the centerpiece of instruction, but addresses form on a need-toknow- basis; thus, focus on form instruction claims to balance communication and grammar. Moreover, the concept of uptake (Lyster and Ranta, 1997; Ellis, Basturkmen, and Loewen, 2001), or the process by which learners respond to correction initiated by teachers and/or other learners, has been used to demonstrate that focus on form instruction, and thus by extension, CLT, gives sufficient attention to grammar. However, in this article, I will show that the concept of uptake is problematic, and demonstrate that focus on form instruction does not offer a feasible way of addressing grammar in EFL classrooms. Yet, before showing the technique’s inadequacy, I will highlight selected aspects of focus on form instruction and uptake research. Key Words: English-Grammar-Teaching-Evaluation, Second Language Acquisition- Teaching, Grammar Instruction. La enseñanza comunicativa del lenguaje ha sido muy controversial debido no sólo a la carencia explícita de la enseñanza de la gramática, sino también a la carencia tangible para evaluar si los estudiantes han adquirido o no ciertas formas gramaticales. El enfoque de la forma (Long, l991), sin embargo, ubica la comunicación como pieza principal de enseñanza, pero a la vez enfatiza en la enseñanza de la forma como parte importante que todo estudiante necesita saber. Algunos autores han señalado la importancia de tener un balance entre la comunicación y la enseñanza explícita de la gramática. Esto se debe en gran parte, al concepto de ‘uptake’ que ha sido usado para demostrar que el enfoque en la enseñanza de la forma y, por extensión el enfoque en la enseñanza comunicativa del lenguaje, facilitan la atención a la gramática. Sin embargo, el concepto de ‘uptake’ es teórica y prácticamente problemático y demuestra que el enfoque de la enseñanza en la forma no es un camino viable para enseñar gramática en salones donde el inglés se enseña como idioma extranjero. Mi propósito en este artículo es: (1) Resumir las investigaciones concernientes a la enseñanza de la forma y ‘uptake’; (2) Debatir que ‘uptake’ y la enseñanza en la forma no son elementos suficientes para aprender inglés como idioma extranjero ya que es muy difícil prestar atención a la gramática. Palabras claves: Inglés-Gramática-Enseñanza-Evaluación, Adquisición de una segunda lengua-Enseñanza, Gramática-Instrucción
publishDate 2003
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2003
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:42Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:42Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25304
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/16341/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25304
http://bdigital.unal.edu.co/16341/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11226
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Poole, Alexander (2003) New labels for old problems: grammar in communicative language teaching. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Pr .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25304/1/11226-27069-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25304/2/11226-27069-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e12b4b2345599e56613113e8e53765bc
13ece75ec79752ea74b6815b3c2da3ce
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089565572431872
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Poole, Alexanderd065b005-6b33-4f70-822c-3123eb3e01d03002019-06-25T23:13:42Z2019-06-25T23:13:42Z2003https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25304http://bdigital.unal.edu.co/16341/Communicative language teaching has long been controversial due to its lack of explicit grammar instruction. Focus on form instruction (Long, 1991), however, puts communication as the centerpiece of instruction, but addresses form on a need-toknow- basis; thus, focus on form instruction claims to balance communication and grammar. Moreover, the concept of uptake (Lyster and Ranta, 1997; Ellis, Basturkmen, and Loewen, 2001), or the process by which learners respond to correction initiated by teachers and/or other learners, has been used to demonstrate that focus on form instruction, and thus by extension, CLT, gives sufficient attention to grammar. However, in this article, I will show that the concept of uptake is problematic, and demonstrate that focus on form instruction does not offer a feasible way of addressing grammar in EFL classrooms. Yet, before showing the technique’s inadequacy, I will highlight selected aspects of focus on form instruction and uptake research. Key Words: English-Grammar-Teaching-Evaluation, Second Language Acquisition- Teaching, Grammar Instruction. La enseñanza comunicativa del lenguaje ha sido muy controversial debido no sólo a la carencia explícita de la enseñanza de la gramática, sino también a la carencia tangible para evaluar si los estudiantes han adquirido o no ciertas formas gramaticales. El enfoque de la forma (Long, l991), sin embargo, ubica la comunicación como pieza principal de enseñanza, pero a la vez enfatiza en la enseñanza de la forma como parte importante que todo estudiante necesita saber. Algunos autores han señalado la importancia de tener un balance entre la comunicación y la enseñanza explícita de la gramática. Esto se debe en gran parte, al concepto de ‘uptake’ que ha sido usado para demostrar que el enfoque en la enseñanza de la forma y, por extensión el enfoque en la enseñanza comunicativa del lenguaje, facilitan la atención a la gramática. Sin embargo, el concepto de ‘uptake’ es teórica y prácticamente problemático y demuestra que el enfoque de la enseñanza en la forma no es un camino viable para enseñar gramática en salones donde el inglés se enseña como idioma extranjero. Mi propósito en este artículo es: (1) Resumir las investigaciones concernientes a la enseñanza de la forma y ‘uptake’; (2) Debatir que ‘uptake’ y la enseñanza en la forma no son elementos suficientes para aprender inglés como idioma extranjero ya que es muy difícil prestar atención a la gramática. Palabras claves: Inglés-Gramática-Enseñanza-Evaluación, Adquisición de una segunda lengua-Enseñanza, Gramática-Instrucciónapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11226Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPoole, Alexander (2003) New labels for old problems: grammar in communicative language teaching. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Pr .New labels for old problems: grammar in communicative language teachingArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEnglish-Grammar-Teaching-EvaluationSecond Language Acquisition- TeachingGrammar Instruction.ORIGINAL11226-27069-1-PB.pdfapplication/pdf43757https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25304/1/11226-27069-1-PB.pdfe12b4b2345599e56613113e8e53765bcMD51THUMBNAIL11226-27069-1-PB.pdf.jpg11226-27069-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg8938https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25304/2/11226-27069-1-PB.pdf.jpg13ece75ec79752ea74b6815b3c2da3ceMD52unal/25304oai:repositorio.unal.edu.co:unal/253042022-10-29 23:02:25.487Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co