Evaluation of the methodologies used to generate random pavement profiles based on the power spectral density: An approach based on the International Roughness Index
The pavement roughness is the main variable that produces the vertical excitation in vehicles. Pavement profiles are the main determinant of (i) discomfort perception on users and (ii) dynamic loads generated at the tire-pavement interface, hence its evaluation constitutes an essential step on a Pav...
- Autores:
-
Goenaga, Boris Jesús
Fuentes Pumarejo, Luis Guillermo
Mora Lerma, Otto Andrés
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/67588
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/67588
http://bdigital.unal.edu.co/68617/
- Palabra clave:
- 62 Ingeniería y operaciones afines / Engineering
Random process
power spectral density
sinusoidal approximation
shaping filter
pavement profile
roughnesd
Proceso aleatorio
densidad de potencia espectral, Aproximación sinusoidal
filtro de forma
perfil del pavimento
rugosidad
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional