Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica
Esta monografía de especialización en docencia universitaria tiene como objetivo principal diseñar una propuesta pedagógica que esté centrada en la realización de un taller teórico-práctico, compuesto de cuatro sesiones de clases, con el fin de orientar a los estudiantes del grado en enfermería de l...
- Autores:
-
Diaz Vega, Zandra Milena
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Industrial de Santander
- Repositorio:
- Repositorio UIS
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/35633
- Palabra clave:
- Administración De Medicamentos
Taller Teórico-Práctico
Enfermería
Estudiantes
The main objective of this work degree of specialization in university teaching is to design a pedagogical approach focused on conducting a theoretical and practical workshop
consisting of four class sessions
in order to guide students of nursing degree at Universidad Industrial de Santander (Bucaramanga
Colombia) on the proper administration of medications. To do this
it has been established the following theoretical
conceptual and methodological steps: First
to establish what has been teaching processes implemented by teachers and the difficulties associated with the administration of drugs which have submitted nursing degree students at Universidad Industrial de Santander; Second
to determine the educational activities of teachers to errors in administering medication by the student; and
finally
to identify the difficulties that occur most often students career in nursing medication administration. Given this
and as a step followed
it has developed a methodological process based on the critical reading of specialized literature on the subject
published both in Colombia and in another Latin American countries
in order to find the most appropriate way of carry the theoretical and practical workshop
the formulation of the teaching unit and
finally
of the class sessions
in which it seeks to meet the objectives.
- Rights
- License
- Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
id |
UISANTADR2_86a20f5e9abc4adc6e94d34931b5fc76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/35633 |
network_acronym_str |
UISANTADR2 |
network_name_str |
Repositorio UIS |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica |
dc.title.english.none.fl_str_mv |
Medication Management, Theoretical And Practical Workshop, Nursing, Students. |
title |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica |
spellingShingle |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica Administración De Medicamentos Taller Teórico-Práctico Enfermería Estudiantes The main objective of this work degree of specialization in university teaching is to design a pedagogical approach focused on conducting a theoretical and practical workshop consisting of four class sessions in order to guide students of nursing degree at Universidad Industrial de Santander (Bucaramanga Colombia) on the proper administration of medications. To do this it has been established the following theoretical conceptual and methodological steps: First to establish what has been teaching processes implemented by teachers and the difficulties associated with the administration of drugs which have submitted nursing degree students at Universidad Industrial de Santander; Second to determine the educational activities of teachers to errors in administering medication by the student; and finally to identify the difficulties that occur most often students career in nursing medication administration. Given this and as a step followed it has developed a methodological process based on the critical reading of specialized literature on the subject published both in Colombia and in another Latin American countries in order to find the most appropriate way of carry the theoretical and practical workshop the formulation of the teaching unit and finally of the class sessions in which it seeks to meet the objectives. |
title_short |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica |
title_full |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica |
title_fullStr |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica |
title_full_unstemmed |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica |
title_sort |
Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológica |
dc.creator.fl_str_mv |
Diaz Vega, Zandra Milena |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Vargas Daza, María del Pilar |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Diaz Vega, Zandra Milena |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Administración De Medicamentos Taller Teórico-Práctico Enfermería Estudiantes |
topic |
Administración De Medicamentos Taller Teórico-Práctico Enfermería Estudiantes The main objective of this work degree of specialization in university teaching is to design a pedagogical approach focused on conducting a theoretical and practical workshop consisting of four class sessions in order to guide students of nursing degree at Universidad Industrial de Santander (Bucaramanga Colombia) on the proper administration of medications. To do this it has been established the following theoretical conceptual and methodological steps: First to establish what has been teaching processes implemented by teachers and the difficulties associated with the administration of drugs which have submitted nursing degree students at Universidad Industrial de Santander; Second to determine the educational activities of teachers to errors in administering medication by the student; and finally to identify the difficulties that occur most often students career in nursing medication administration. Given this and as a step followed it has developed a methodological process based on the critical reading of specialized literature on the subject published both in Colombia and in another Latin American countries in order to find the most appropriate way of carry the theoretical and practical workshop the formulation of the teaching unit and finally of the class sessions in which it seeks to meet the objectives. |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
The main objective of this work degree of specialization in university teaching is to design a pedagogical approach focused on conducting a theoretical and practical workshop consisting of four class sessions in order to guide students of nursing degree at Universidad Industrial de Santander (Bucaramanga Colombia) on the proper administration of medications. To do this it has been established the following theoretical conceptual and methodological steps: First to establish what has been teaching processes implemented by teachers and the difficulties associated with the administration of drugs which have submitted nursing degree students at Universidad Industrial de Santander; Second to determine the educational activities of teachers to errors in administering medication by the student; and finally to identify the difficulties that occur most often students career in nursing medication administration. Given this and as a step followed it has developed a methodological process based on the critical reading of specialized literature on the subject published both in Colombia and in another Latin American countries in order to find the most appropriate way of carry the theoretical and practical workshop the formulation of the teaching unit and finally of the class sessions in which it seeks to meet the objectives. |
description |
Esta monografía de especialización en docencia universitaria tiene como objetivo principal diseñar una propuesta pedagógica que esté centrada en la realización de un taller teórico-práctico, compuesto de cuatro sesiones de clases, con el fin de orientar a los estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander sobre la correcta administración de medicamentos. Para ello, se han establecido los siguientes pasos teóricos, conceptuales y metodológicos: en primer lugar, se espera establecer cuáles ha sido los procesos de enseñanza implementados por los docentes y las dificultades asociadas a la administración de medicamentos que han presentado los estudiantes de enfermería en la Universidad Industrial de Santander; en segundo lugar, determinar las acciones pedagógicas de los docentes frente a los errores en la administración de medicamentos por parte de los estudiante; y, por último, identificar las dificultades que presentan con mayor frecuencia los estudiantes de enfermería en la administración de medicamentos. Teniendo en cuenta esto, y como paso seguido, se ha desarrollado un proceso metodológico basado en la lectura crítica de bibliografía especializada en el tema, publicada tanto en Colombia como en otros países de América Latina, con el fin de encontrar la manera más apropiada de llevar a cabo el taller teórico-práctico, la formulación de la unidad didáctica y, por último, de las sesiones de clase, en las cuales se busca cumplir con los objetivos propuestos. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2016 2024-03-03T22:53:31Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-03-03T22:53:31Z |
dc.type.local.none.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
format |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/35633 |
dc.identifier.instname.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.reponame.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co |
url |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/35633 https://noesis.uis.edu.co |
identifier_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Centro para el Desarrollo de la Docencia Universitaria - CEDEDUIS |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Especialización en Docencia Universitaria |
dc.publisher.school.none.fl_str_mv |
Centro para el Desarrollo de la Docencia Universitaria - CEDEDUIS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
institution |
Universidad Industrial de Santander |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/a9db4258-f613-4148-b969-690082217cbb/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/4c6cad0c-7cb5-4775-9467-38410efed2ea/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/24fe11a4-5e3e-4a57-9ffd-6cc28da01abe/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6fa2a11dc6049352f8b06379ce60fd8b c2168ba4f23d6004fc37548bc7174f82 f9447928d4aaeee155b147b6c60eb4e6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
DSpace at UIS |
repository.mail.fl_str_mv |
noesis@uis.edu.co |
_version_ |
1814095215764439040 |
spelling |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Vargas Daza, María del PilarDiaz Vega, Zandra Milena2024-03-03T22:53:31Z20162024-03-03T22:53:31Z20162016https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/35633Universidad Industrial de SantanderUniversidad Industrial de Santanderhttps://noesis.uis.edu.coEsta monografía de especialización en docencia universitaria tiene como objetivo principal diseñar una propuesta pedagógica que esté centrada en la realización de un taller teórico-práctico, compuesto de cuatro sesiones de clases, con el fin de orientar a los estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander sobre la correcta administración de medicamentos. Para ello, se han establecido los siguientes pasos teóricos, conceptuales y metodológicos: en primer lugar, se espera establecer cuáles ha sido los procesos de enseñanza implementados por los docentes y las dificultades asociadas a la administración de medicamentos que han presentado los estudiantes de enfermería en la Universidad Industrial de Santander; en segundo lugar, determinar las acciones pedagógicas de los docentes frente a los errores en la administración de medicamentos por parte de los estudiante; y, por último, identificar las dificultades que presentan con mayor frecuencia los estudiantes de enfermería en la administración de medicamentos. Teniendo en cuenta esto, y como paso seguido, se ha desarrollado un proceso metodológico basado en la lectura crítica de bibliografía especializada en el tema, publicada tanto en Colombia como en otros países de América Latina, con el fin de encontrar la manera más apropiada de llevar a cabo el taller teórico-práctico, la formulación de la unidad didáctica y, por último, de las sesiones de clase, en las cuales se busca cumplir con los objetivos propuestos.EspecializaciónEspecialista en Docencia UniversitariaMethodological proposal of training in the administration of medication for nursing degree students at universidad industrial de santanderapplication/pdfspaUniversidad Industrial de SantanderCentro para el Desarrollo de la Docencia Universitaria - CEDEDUISEspecialización en Docencia UniversitariaCentro para el Desarrollo de la Docencia Universitaria - CEDEDUISAdministración De MedicamentosTaller Teórico-PrácticoEnfermeríaEstudiantesThe main objective of this work degree of specialization in university teaching is to design a pedagogical approach focused on conducting a theoretical and practical workshopconsisting of four class sessionsin order to guide students of nursing degree at Universidad Industrial de Santander (BucaramangaColombia) on the proper administration of medications. To do thisit has been established the following theoreticalconceptual and methodological steps: Firstto establish what has been teaching processes implemented by teachers and the difficulties associated with the administration of drugs which have submitted nursing degree students at Universidad Industrial de Santander; Secondto determine the educational activities of teachers to errors in administering medication by the student; andfinallyto identify the difficulties that occur most often students career in nursing medication administration. Given thisand as a step followedit has developed a methodological process based on the critical reading of specialized literature on the subjectpublished both in Colombia and in another Latin American countriesin order to find the most appropriate way of carry the theoretical and practical workshopthe formulation of the teaching unit andfinallyof the class sessionsin which it seeks to meet the objectives.Errores en la administración de medicamentos por parte de estudiantes del grado en enfermería de la Universidad Industrial de Santander : propuesta metodológicaMedication Management, Theoretical And Practical Workshop, Nursing, Students.Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceORIGINALCarta de autorización.pdfapplication/pdf324582https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/a9db4258-f613-4148-b969-690082217cbb/download6fa2a11dc6049352f8b06379ce60fd8bMD51Documento.pdfapplication/pdf1293476https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/4c6cad0c-7cb5-4775-9467-38410efed2ea/downloadc2168ba4f23d6004fc37548bc7174f82MD52Nota de proyecto.pdfapplication/pdf39224https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/24fe11a4-5e3e-4a57-9ffd-6cc28da01abe/downloadf9447928d4aaeee155b147b6c60eb4e6MD5320.500.14071/35633oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/356332024-03-03 17:53:31.362http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/open.accesshttps://noesis.uis.edu.coDSpace at UISnoesis@uis.edu.co |