Cuerpo y educación en Nietzsche. Los personajes pedagógicos como mecanismo de transformación
ABSTRACT: The aim of this paper is to interpret the concept of body and education in the work of Nietzsche for a Body Education in light of Pedagogical Anthropology. The approach is hermeneutical and theoretical-documentary. As a result, it appears that the body is the theme of the interpretations,...
- Autores:
-
Correa Castaño, Andrés Felipe
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2011
- Institución:
- Universidad de Antioquia
- Repositorio:
- Repositorio UdeA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/6333
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10495/6333
- Palabra clave:
- Cuerpo humano
Formación del gusto
Educación
Personajes pedagógicos
Sociología de la educación
Human figure in art
Education
Educational sociology
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- Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)
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ABSTRACT: The aim of this paper is to interpret the concept of body and education in the work of Nietzsche for a Body Education in light of Pedagogical Anthropology. The approach is hermeneutical and theoretical-documentary. As a result, it appears that the body is the theme of the interpretations, a field of competitive forces that struggle for the preservation or creation of new values. From a critical perspective, education is understood as bodily strength leveling sponsored by the belief in absolute truth. From one perspective, yes, education transforms the body while providing many opportunities for liaison with elements of both culture and nature, spreading a fixed idea of man. Furthermore, we interpret the idea of taste as a way of interaction of the body with the world, through the opening and self-defense as each perception may strengthen or weaken. The taste, unlike Kant, is concerned, which implies a radical critique of the distinction between art, science and morality raised in the Critique of Judgement. The investigation can be concluded that an educational strategy is the construction and testing of pedagogical characters that expand / update the limits set by the logic of identity. |
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Correa Castaño, Andrés Felipe2017-02-21T13:08:04Z2017-02-21T13:08:04Z2011Correa, A. (2011). Cuerpo y Educación en Nietzsche. Los personajes pedagógicos como mecanismo de transformación. Educación Física y Deporte, 30(2), 529-536.0120-677Xhttp://hdl.handle.net/10495/63332145-5880ABSTRACT: The aim of this paper is to interpret the concept of body and education in the work of Nietzsche for a Body Education in light of Pedagogical Anthropology. The approach is hermeneutical and theoretical-documentary. As a result, it appears that the body is the theme of the interpretations, a field of competitive forces that struggle for the preservation or creation of new values. From a critical perspective, education is understood as bodily strength leveling sponsored by the belief in absolute truth. From one perspective, yes, education transforms the body while providing many opportunities for liaison with elements of both culture and nature, spreading a fixed idea of man. Furthermore, we interpret the idea of taste as a way of interaction of the body with the world, through the opening and self-defense as each perception may strengthen or weaken. The taste, unlike Kant, is concerned, which implies a radical critique of the distinction between art, science and morality raised in the Critique of Judgement. The investigation can be concluded that an educational strategy is the construction and testing of pedagogical characters that expand / update the limits set by the logic of identity.RESUMEN: El objetivo de este artículo es interpretar la concepción de cuerpo y educación en la obra de Nietzsche para una Educación Corporal a la luz de la antropología pedagógica. El enfoque es hermenéutico, y el tipo teórico-documental. Como resultado, se observa que el cuerpo es el hilo conductor de las interpretaciones, un campo de fuerzas competitivas que pugnan por la conservación o la creación de nuevos valores. Desde una perspectiva crítica se entiende la educación como nivelación de fuerzas corporales auspiciada por la creencia en una verdad absoluta. Desde una perspectiva afirmativa, la educación transforma al cuerpo en tanto proporciona múltiples posibilidades de enlace con elementos, tanto de la cultura como de la naturaleza, diseminando una idea fija del hombre. Además, se interpreta la idea de gusto como una manera de relacionarse el cuerpo con el mundo a través de la apertura y la autodefensa, en tanto cada percepción puede fortalecerlo o debilitarlo. El gusto, a diferencia de lo que piensa Kant, es interesado, lo que implica una crítica radical a la diferenciación entre arte, ciencia y moral planteada en la Crítica del juicio. La investigación permite concluir que una estrategia educativa es la construcción y experimentación de personajes pedagógicos que amplíen/actualicen los límites marcados por la lógica de la identidad.application/pdfspaUniversidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y DeportesEstudios en Educación CorporalMedellín, Colombiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1https://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de investigaciónhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Cuerpo humanoFormación del gustoEducaciónPersonajes pedagógicosSociología de la educaciónHuman figure in artEducationEducational sociologyCuerpo y educación en Nietzsche. Los personajes pedagógicos como mecanismo de transformaciónBody and education in Nietzsche. Pedagogical characters as mechanism of transformationEduc. fis. deport.Educación Física y Deporte529536302ORIGINALCorreaAndresFelipe_2011_CuerpoEducacionNietzsche.pdfCorreaAndresFelipe_2011_CuerpoEducacionNietzsche.pdfArtículo de investigaciónapplication/pdf203113http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6333/1/CorreaAndresFelipe_2011_CuerpoEducacionNietzsche.pdf47c797c25e9315c6984f9fddb146f7e6MD51CC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6333/2/license_url4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6333/3/license_textd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD53license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6333/4/license_rdfd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6333/5/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5510495/6333oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/63332021-03-24 16:28:37.953Repositorio Institucional Universidad de Antioquiaandres.perez@udea.edu.coTk9URTogUExBQ0UgWU9VUiBPV04gTElDRU5TRSBIRVJFClRoaXMgc2FtcGxlIGxpY2Vuc2UgaXMgcHJvdmlkZWQgZm9yIGluZm9ybWF0aW9uYWwgcHVycG9zZXMgb25seS4KCk5PTi1FWENMVVNJVkUgRElTVFJJQlVUSU9OIExJQ0VOU0UKCkJ5IHNpZ25pbmcgYW5kIHN1Ym1pdHRpbmcgdGhpcyBsaWNlbnNlLCB5b3UgKHRoZSBhdXRob3Iocykgb3IgY29weXJpZ2h0Cm93bmVyKSBncmFudHMgdG8gRFNwYWNlIFVuaXZlcnNpdHkgKERTVSkgdGhlIG5vbi1leGNsdXNpdmUgcmlnaHQgdG8gcmVwcm9kdWNlLAp0cmFuc2xhdGUgKGFzIGRlZmluZWQgYmVsb3cpLCBhbmQvb3IgZGlzdHJpYnV0ZSB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gKGluY2x1ZGluZwp0aGUgYWJzdHJhY3QpIHdvcmxkd2lkZSBpbiBwcmludCBhbmQgZWxlY3Ryb25pYyBmb3JtYXQgYW5kIGluIGFueSBtZWRpdW0sCmluY2x1ZGluZyBidXQgbm90IGxpbWl0ZWQgdG8gYXVkaW8gb3IgdmlkZW8uCgpZb3UgYWdyZWUgdGhhdCBEU1UgbWF5LCB3aXRob3V0IGNoYW5naW5nIHRoZSBjb250ZW50LCB0cmFuc2xhdGUgdGhlCnN1Ym1pc3Npb24gdG8gYW55IG1lZGl1bSBvciBmb3JtYXQgZm9yIHRoZSBwdXJwb3NlIG9mIHByZXNlcnZhdGlvbi4KCllvdSBhbHNvIGFncmVlIHRoYXQgRFNVIG1heSBrZWVwIG1vcmUgdGhhbiBvbmUgY29weSBvZiB0aGlzIHN1Ym1pc3Npb24gZm9yCnB1cnBvc2VzIG9mIHNlY3VyaXR5LCBiYWNrLXVwIGFuZCBwcmVzZXJ2YXRpb24uCgpZb3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgdGhlIHN1Ym1pc3Npb24gaXMgeW91ciBvcmlnaW5hbCB3b3JrLCBhbmQgdGhhdCB5b3UgaGF2ZQp0aGUgcmlnaHQgdG8gZ3JhbnQgdGhlIHJpZ2h0cyBjb250YWluZWQgaW4gdGhpcyBsaWNlbnNlLiBZb3UgYWxzbyByZXByZXNlbnQKdGhhdCB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gZG9lcyBub3QsIHRvIHRoZSBiZXN0IG9mIHlvdXIga25vd2xlZGdlLCBpbmZyaW5nZSB1cG9uCmFueW9uZSdzIGNvcHlyaWdodC4KCklmIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uIGNvbnRhaW5zIG1hdGVyaWFsIGZvciB3aGljaCB5b3UgZG8gbm90IGhvbGQgY29weXJpZ2h0LAp5b3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgeW91IGhhdmUgb2J0YWluZWQgdGhlIHVucmVzdHJpY3RlZCBwZXJtaXNzaW9uIG9mIHRoZQpjb3B5cmlnaHQgb3duZXIgdG8gZ3JhbnQgRFNVIHRoZSByaWdodHMgcmVxdWlyZWQgYnkgdGhpcyBsaWNlbnNlLCBhbmQgdGhhdApzdWNoIHRoaXJkLXBhcnR5IG93bmVkIG1hdGVyaWFsIGlzIGNsZWFybHkgaWRlbnRpZmllZCBhbmQgYWNrbm93bGVkZ2VkCndpdGhpbiB0aGUgdGV4dCBvciBjb250ZW50IG9mIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uLgoKSUYgVEhFIFNVQk1JU1NJT04gSVMgQkFTRUQgVVBPTiBXT1JLIFRIQVQgSEFTIEJFRU4gU1BPTlNPUkVEIE9SIFNVUFBPUlRFRApCWSBBTiBBR0VOQ1kgT1IgT1JHQU5JWkFUSU9OIE9USEVSIFRIQU4gRFNVLCBZT1UgUkVQUkVTRU5UIFRIQVQgWU9VIEhBVkUKRlVMRklMTEVEIEFOWSBSSUdIVCBPRiBSRVZJRVcgT1IgT1RIRVIgT0JMSUdBVElPTlMgUkVRVUlSRUQgQlkgU1VDSApDT05UUkFDVCBPUiBBR1JFRU1FTlQuCgpEU1Ugd2lsbCBjbGVhcmx5IGlkZW50aWZ5IHlvdXIgbmFtZShzKSBhcyB0aGUgYXV0aG9yKHMpIG9yIG93bmVyKHMpIG9mIHRoZQpzdWJtaXNzaW9uLCBhbmQgd2lsbCBub3QgbWFrZSBhbnkgYWx0ZXJhdGlvbiwgb3RoZXIgdGhhbiBhcyBhbGxvd2VkIGJ5IHRoaXMKbGljZW5zZSwgdG8geW91ciBzdWJtaXNzaW9uLgo= |