Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica

This paper presents a review of the literature about cognitive planning in infants. The studies reviewed were organized according to four perspectives which were identified: (1) the developmental approach; (2) the information processing perspective; (3) the functional approach, and (4) the cognitive...

Full description

Autores:
Rojas-Ospina, Tatiana
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2006
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17203
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/17203
Palabra clave:
PLANIFICACIÓN
DESARROLLO
FUNCIONAMIENTO
CAMBIO COGNITIVO
REPRESENTACIÓN
PREESCOLARES
PLANNING
DEVELOPMENT
FUNCTIONING
COGNITIVE CHANGE
REPRESENTATION
PRESCHOOLERS
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006
id UCATOLICA2_afc9de2709ae43d459b1cf48c00f3db2
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17203
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
dc.title.translated.eng.fl_str_mv The cognitive planning in infants: a review of the literature
title Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
spellingShingle Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
PLANIFICACIÓN
DESARROLLO
FUNCIONAMIENTO
CAMBIO COGNITIVO
REPRESENTACIÓN
PREESCOLARES
PLANNING
DEVELOPMENT
FUNCTIONING
COGNITIVE CHANGE
REPRESENTATION
PRESCHOOLERS
title_short Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
title_full Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
title_fullStr Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
title_full_unstemmed Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
title_sort Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
dc.creator.fl_str_mv Rojas-Ospina, Tatiana
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Rojas-Ospina, Tatiana
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv PLANIFICACIÓN
DESARROLLO
FUNCIONAMIENTO
CAMBIO COGNITIVO
REPRESENTACIÓN
PREESCOLARES
PLANNING
DEVELOPMENT
FUNCTIONING
COGNITIVE CHANGE
REPRESENTATION
PRESCHOOLERS
topic PLANIFICACIÓN
DESARROLLO
FUNCIONAMIENTO
CAMBIO COGNITIVO
REPRESENTACIÓN
PREESCOLARES
PLANNING
DEVELOPMENT
FUNCTIONING
COGNITIVE CHANGE
REPRESENTATION
PRESCHOOLERS
description This paper presents a review of the literature about cognitive planning in infants. The studies reviewed were organized according to four perspectives which were identified: (1) the developmental approach; (2) the information processing perspective; (3) the functional approach, and (4) the cognitive change perspective. The compiled information allows viewing the infant as a flexible individual, with capacity to adapt its thought process to challenging and attractive problem situations, thanks to the ability to handle rather abstract representations from very early ages. In terms of methodology, two polarities can be observed in this paper: First, the declarative – procedural one which refers to protocols of task administration. Second, the open and closed one which refers to the type of task used by researchers. In this respect, the paper poses questions about the tasks used and their relevance to the analysis and understanding of planning processes in the preschool years.
publishDate 2006
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2006-12
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2018-09-06T15:33:52Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2018-09-06T15:33:52Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_71e4c1898caa6e32
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/submittedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str submittedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Rojas-Ospina, T. (2006). Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 101-114. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/403/406
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/17203
identifier_str_mv Rojas-Ospina, T. (2006). Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 101-114. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/403/406
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/17203
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, Vol. 9, no. 2 (jul.-dic. 2006); p. 101-114
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Bauer, P. J., Schwade, J. A., Wewerka, S. S., & Delaney, K. (1999). Planning ahead: Goal-directed problem solving by 2-year-olds. Developmental Psychology, 35, 1321-1337.
Bresson, F. & de Schonen, S. (1984). El desarrollo cognitivo: los problemas que plantea hoy en día su estudio. En R. Puche (Comp.). Después de Piaget (pp. 213-226). Cali: CLEPS Ediciones.
Bruner, J. S., Goodnow, J. & Austin, G. (1956). A study of thinking. New York: Wiley.
Colinvaux, D. & Puche, R. (2001) Captura un modelo y ve adelante: relaciones y afinidades entre modelos mentales y herramientas científicas. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 81-107). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.
Chen, Z., Sanchez, R., & Campbell, T. (1997). From beyond to within their grasp: The rudiments of analogical problem solving in 10 and 13-month-old infants. Developmental Psychology, 33(5), 790-801.
Das, J. P., Kar, B. C. & Parrila, R. K. (1998). Planificación cognitiva. Bases psicológicas de la conducta inteligente. Barcelona: Paidós.
DeLoache, J. S., & Brown, A. (1990). La temprana aparición de las habilidades de planificación en los niños. En J. S. Bruner & H. Haste (Comps.), La elaboración del sentido (pp. 105-124). Barcelona: Paidós.
DeLoache, J. S., Miller, K. F., & Pierroutsakos, S. L. (1998). Reasoning and problem solving. En D. Kuhn & R. S. Siegler (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 2. Cognition, perception, and language (5th ed., pp. 801-850). New York: Wiley.
Delval, J. (1994). El desarrollo humano. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.
Fabricius, W. V. (1988). The development of forward search planning in preschoolers. Child Development, 59, 1473-1488.
Fabricius, W. V. & Schick, K. (1995, Abril). Strategy construction and choice in 18 to 36-month olds: Flexibility in early spatial problem solving. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Indianapolis, IN.
Flórez, A., Marín M., & Zambrano, L. (2003). Funcionamiento cognitivo en una situación de resolución de problemas de planificación. Universidad del Valle.
Gardner, W., & Rogoff, B. (1990). Children s deliberateness of planning according to task circumstances. Developmental Psychology, 26, 480-487.
Gauvain, M. (2001). Cultural tools, social interaction and the development of thinking. Human Development, 44, 126-143.
Gauvain, M. & Duran, R. (1999). Family interaction, parenting style, and the development of planning: a longitudinal analysis using archival data. Journal of Family Psychology, 13(1), 75-92.
Haake, R., Somerville, S. C., & Wellman, H. M., (1980). Logical ability of young children in searching a large-scale environment. Child Development, 51, 1299-1302.
Hayes-Roth, B. & Hayes-Roth, F. (1979). A cognitive model of planning. Cognitive Journal of Experimental Psychology: General, 108, 356-388.
Hudson, J. A., & Fivush, R. (1991). Planning in the preschool years: The emergence of plans from general event knowledge. Cognitive Development, 6, 393-415.
Karmiloff-Smith, A. (1984). Children s problem solving. En M. Lamb, A. L. Brown & B. Rogoff (comps.) Advances in Developmental Psychology. Vol III (pp. 39-40). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Karmiloff-Smith, A. (1992). Beyond modularity; A developmental perspective on cognitive science, London: MIT Press. (Trad. Castellana: Más allá de la modularidad. La ciencia cognitiva desde la perspectiva del desarrollo. Madrid: Alianza Editorial, 1994).
Klahr, D. & Robinson, M. (1981). Formal assessment of problem solving and planning processes in preschool children. Cognitive Psychology, 13, 113-148.
Luria, A. R. & Yudovich, F. (1984). Lenguaje y desarrollo intelectual en el niño. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.
Marti, E. (1991). Psicología evolutiva. Teorías y ámbitos de investigación. Barcelona: Anthropos Editorial del Hombre.
Newell, A. & Simon, H. A. (1972). Human problem solving. Englewood Cliffs, NJ, Prentice- Hall.
Ordoñez, O. (2003). Hipótesis, experimentos e inferencias en el niño: una propuesta de estudio. En B. C. Orozco (Comp.), El niño: científico, lector y escritor, matemático (pp. 41-74). Cali: Artes gráficas del valle editores-impresores Ltda.
Piaget, J. (1985). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona: Crítica.
Puche, R. (2001). De la metáfora del niño como científico a la racionalidad mejorante. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 23-55). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.
Puche, R. (2003). Procesos de desarrollo, de cambio y variabilidad. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 17-46).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.
Puche, R. & Colinvaux, D. (2003). Génesis de los modelos mentales: Una propuesta para el estudio del funcionamiento mental en el cambio cognitivo y en el desarrollo. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 51-86).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.
Puche, R. & Ordóñez, O. (2000). Comprensión, resolución y formación de herramientas científicas en el niño. En R. Puche, Formación de herramientas científicas en el niño pequeño. (pp. 55-96). Bogotá: Arango Editores.
Puche, R. & Ordóñez, O. (2003). Pensar, experimentar y volver a pensar: Un estudio sobre el niño que experimenta con catapultas. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 109-148). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.
Sandberg, E. & Huttenlocher, J. (2001) Advanced spatial skills and advance planning: components of 6-year-olds navigational map use. Journal of cognition and development, 2, 51-20.
Siegler, R. S. (1991). Children s thinking: What develops? Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Scholnick, E. K. & Friedman, S. L. (1987). The planning construct in the psychological literature. En S. L. Friedman, E. K. Scholnick & R. R. Cocking (Comps.), Blueprints for thinking (pp. 1-38). Nueva York: Cambridge University Press.
Vance, L. K., Ryalls, B. O. & Glover, K. G. (2002), The use of play assessment to evaluate the cognitive skills of two- and three-year-old children. School Psychology International, 23, 169-185.
Wellman, H. M., Fabricius, W. V. & Sophian, C. (1985). The early development of planning. En H. M. Wellman (Comp.), Children´s searching (pp. 123-149). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Welsh, M.C. (1991). Rule-guided behavior and self-monitoring on the Tower Hanoi disk-transfer task. Cognitive Development, 6, 59-76.
Willats, P. (1984). The stage-IV infants solutions of problems requiring the use of supports. Infant Behavior and Development, 7, 125-134.
Willats, P. (1990). Development of problem solving strategies in infancy. En D. F. Bjorklund (Ed.), Children s strategies (pp. 23-66). NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Willats, P. (1999). Development of means-end behavior in young infants: pulling a support to retrieve a distance object. Developmental Psychology, 35(3), 651-667.
Willats, P. & Fabricius, W. V. (1993, Abril). The towels of Hanoi: The origin of forward search planning in infancy. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, New Orleans, LA.
Willats & Rosie (1989, April). Planning by 12-month-old infants. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Kansas City, MO.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b7bcee8d-ba62-4439-a6e3-d02bca0bd029/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b44dc59f-bfdb-4df1-8fd4-41a69c7ec0e3/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d1545555-26f6-460f-aa3e-bf425b6b4d93/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 2f2be74b6b4a5e9b7067d01c1c0f5181
d3c492c733f2af963c857665c9304d63
f23a0021ffee01f3550d2ffdd9c0120a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256274621071360
spelling Rojas-Ospina, Tatiana5279efce-15cb-4ca2-bf7b-fa90f69e7d80-12018-09-06T15:33:52Z2018-09-06T15:33:52Z2006-12This paper presents a review of the literature about cognitive planning in infants. The studies reviewed were organized according to four perspectives which were identified: (1) the developmental approach; (2) the information processing perspective; (3) the functional approach, and (4) the cognitive change perspective. The compiled information allows viewing the infant as a flexible individual, with capacity to adapt its thought process to challenging and attractive problem situations, thanks to the ability to handle rather abstract representations from very early ages. In terms of methodology, two polarities can be observed in this paper: First, the declarative – procedural one which refers to protocols of task administration. Second, the open and closed one which refers to the type of task used by researchers. In this respect, the paper poses questions about the tasks used and their relevance to the analysis and understanding of planning processes in the preschool years.Este artículo presenta una revisión de la literatura sobre planificación cognitiva en la primera infancia. Dicha literatura fue organizada a partir de cuatro perspectivas: la posición desarrollista, la posición del procesamiento de la información, el enfoque funcional y la perspectiva del cambio cognitivo. La información recopilada permite considerar al niño como un individuo flexible, con capacidad de adaptar su pensamiento a las situaciones problema retadoras y atractivas, gracias al manejo de representaciones más o menos abstractas desde edades muy tempranas. A nivel metodológico se observan dos polaridades, por un lado, la polaridad declarativo – procedural en los protocolos de aplicación de las situaciones y por otro, la polaridad situaciones cerradas situaciones abiertas en la clase de tareas utilizadas por los investigadores. Al respecto, se plantea el interrogante acerca de las tareas utilizadas y su pertinencia para el análisis y la comprensión de la planificación en los años preescolares.application/pdfRojas-Ospina, T. (2006). Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 101-114. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/403/4060123-9155https://hdl.handle.net/10983/17203spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 9, no. 2 (jul.-dic. 2006); p. 101-114Bauer, P. J., Schwade, J. A., Wewerka, S. S., & Delaney, K. (1999). Planning ahead: Goal-directed problem solving by 2-year-olds. Developmental Psychology, 35, 1321-1337.Bresson, F. & de Schonen, S. (1984). El desarrollo cognitivo: los problemas que plantea hoy en día su estudio. En R. Puche (Comp.). Después de Piaget (pp. 213-226). Cali: CLEPS Ediciones.Bruner, J. S., Goodnow, J. & Austin, G. (1956). A study of thinking. New York: Wiley.Colinvaux, D. & Puche, R. (2001) Captura un modelo y ve adelante: relaciones y afinidades entre modelos mentales y herramientas científicas. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 81-107). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Chen, Z., Sanchez, R., & Campbell, T. (1997). From beyond to within their grasp: The rudiments of analogical problem solving in 10 and 13-month-old infants. Developmental Psychology, 33(5), 790-801.Das, J. P., Kar, B. C. & Parrila, R. K. (1998). Planificación cognitiva. Bases psicológicas de la conducta inteligente. Barcelona: Paidós.DeLoache, J. S., & Brown, A. (1990). La temprana aparición de las habilidades de planificación en los niños. En J. S. Bruner & H. Haste (Comps.), La elaboración del sentido (pp. 105-124). Barcelona: Paidós.DeLoache, J. S., Miller, K. F., & Pierroutsakos, S. L. (1998). Reasoning and problem solving. En D. Kuhn & R. S. Siegler (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 2. Cognition, perception, and language (5th ed., pp. 801-850). New York: Wiley.Delval, J. (1994). El desarrollo humano. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.Fabricius, W. V. (1988). The development of forward search planning in preschoolers. Child Development, 59, 1473-1488.Fabricius, W. V. & Schick, K. (1995, Abril). Strategy construction and choice in 18 to 36-month olds: Flexibility in early spatial problem solving. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Indianapolis, IN.Flórez, A., Marín M., & Zambrano, L. (2003). Funcionamiento cognitivo en una situación de resolución de problemas de planificación. Universidad del Valle.Gardner, W., & Rogoff, B. (1990). Children s deliberateness of planning according to task circumstances. Developmental Psychology, 26, 480-487.Gauvain, M. (2001). Cultural tools, social interaction and the development of thinking. Human Development, 44, 126-143.Gauvain, M. & Duran, R. (1999). Family interaction, parenting style, and the development of planning: a longitudinal analysis using archival data. Journal of Family Psychology, 13(1), 75-92.Haake, R., Somerville, S. C., & Wellman, H. M., (1980). Logical ability of young children in searching a large-scale environment. Child Development, 51, 1299-1302.Hayes-Roth, B. & Hayes-Roth, F. (1979). A cognitive model of planning. Cognitive Journal of Experimental Psychology: General, 108, 356-388.Hudson, J. A., & Fivush, R. (1991). Planning in the preschool years: The emergence of plans from general event knowledge. Cognitive Development, 6, 393-415.Karmiloff-Smith, A. (1984). Children s problem solving. En M. Lamb, A. L. Brown & B. Rogoff (comps.) Advances in Developmental Psychology. Vol III (pp. 39-40). Hillsdale, NJ: Erlbaum.Karmiloff-Smith, A. (1992). Beyond modularity; A developmental perspective on cognitive science, London: MIT Press. (Trad. Castellana: Más allá de la modularidad. La ciencia cognitiva desde la perspectiva del desarrollo. Madrid: Alianza Editorial, 1994).Klahr, D. & Robinson, M. (1981). Formal assessment of problem solving and planning processes in preschool children. Cognitive Psychology, 13, 113-148.Luria, A. R. & Yudovich, F. (1984). Lenguaje y desarrollo intelectual en el niño. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.Marti, E. (1991). Psicología evolutiva. Teorías y ámbitos de investigación. Barcelona: Anthropos Editorial del Hombre.Newell, A. & Simon, H. A. (1972). Human problem solving. Englewood Cliffs, NJ, Prentice- Hall.Ordoñez, O. (2003). Hipótesis, experimentos e inferencias en el niño: una propuesta de estudio. En B. C. Orozco (Comp.), El niño: científico, lector y escritor, matemático (pp. 41-74). Cali: Artes gráficas del valle editores-impresores Ltda.Piaget, J. (1985). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona: Crítica.Puche, R. (2001). De la metáfora del niño como científico a la racionalidad mejorante. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 23-55). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Puche, R. (2003). Procesos de desarrollo, de cambio y variabilidad. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 17-46).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Puche, R. & Colinvaux, D. (2003). Génesis de los modelos mentales: Una propuesta para el estudio del funcionamiento mental en el cambio cognitivo y en el desarrollo. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 51-86).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Puche, R. & Ordóñez, O. (2000). Comprensión, resolución y formación de herramientas científicas en el niño. En R. Puche, Formación de herramientas científicas en el niño pequeño. (pp. 55-96). Bogotá: Arango Editores.Puche, R. & Ordóñez, O. (2003). Pensar, experimentar y volver a pensar: Un estudio sobre el niño que experimenta con catapultas. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 109-148). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Sandberg, E. & Huttenlocher, J. (2001) Advanced spatial skills and advance planning: components of 6-year-olds navigational map use. Journal of cognition and development, 2, 51-20.Siegler, R. S. (1991). Children s thinking: What develops? Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Scholnick, E. K. & Friedman, S. L. (1987). The planning construct in the psychological literature. En S. L. Friedman, E. K. Scholnick & R. R. Cocking (Comps.), Blueprints for thinking (pp. 1-38). Nueva York: Cambridge University Press.Vance, L. K., Ryalls, B. O. & Glover, K. G. (2002), The use of play assessment to evaluate the cognitive skills of two- and three-year-old children. School Psychology International, 23, 169-185.Wellman, H. M., Fabricius, W. V. & Sophian, C. (1985). The early development of planning. En H. M. Wellman (Comp.), Children´s searching (pp. 123-149). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Welsh, M.C. (1991). Rule-guided behavior and self-monitoring on the Tower Hanoi disk-transfer task. Cognitive Development, 6, 59-76.Willats, P. (1984). The stage-IV infants solutions of problems requiring the use of supports. Infant Behavior and Development, 7, 125-134.Willats, P. (1990). Development of problem solving strategies in infancy. En D. F. Bjorklund (Ed.), Children s strategies (pp. 23-66). NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Willats, P. (1999). Development of means-end behavior in young infants: pulling a support to retrieve a distance object. Developmental Psychology, 35(3), 651-667.Willats, P. & Fabricius, W. V. (1993, Abril). The towels of Hanoi: The origin of forward search planning in infancy. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, New Orleans, LA.Willats & Rosie (1989, April). Planning by 12-month-old infants. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Kansas City, MO.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2PLANIFICACIÓNDESARROLLOFUNCIONAMIENTOCAMBIO COGNITIVOREPRESENTACIÓNPREESCOLARESPLANNINGDEVELOPMENTFUNCTIONINGCOGNITIVE CHANGEREPRESENTATIONPRESCHOOLERSPlanificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográficaThe cognitive planning in infants: a review of the literatureArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/submittedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_71e4c1898caa6e32PublicationORIGINAL403-1230-1-SM.pdf403-1230-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf131229https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b7bcee8d-ba62-4439-a6e3-d02bca0bd029/download2f2be74b6b4a5e9b7067d01c1c0f5181MD51TEXT403-1230-1-SM.pdf.txt403-1230-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain77412https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b44dc59f-bfdb-4df1-8fd4-41a69c7ec0e3/downloadd3c492c733f2af963c857665c9304d63MD52THUMBNAIL403-1230-1-SM.pdf.jpg403-1230-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg22829https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d1545555-26f6-460f-aa3e-bf425b6b4d93/downloadf23a0021ffee01f3550d2ffdd9c0120aMD5310983/17203oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/172032023-03-24 15:53:33.735https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com