Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica
This paper presents a review of the literature about cognitive planning in infants. The studies reviewed were organized according to four perspectives which were identified: (1) the developmental approach; (2) the information processing perspective; (3) the functional approach, and (4) the cognitive...
- Autores:
-
Rojas-Ospina, Tatiana
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2006
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17203
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/17203
- Palabra clave:
- PLANIFICACIÓN
DESARROLLO
FUNCIONAMIENTO
CAMBIO COGNITIVO
REPRESENTACIÓN
PREESCOLARES
PLANNING
DEVELOPMENT
FUNCTIONING
COGNITIVE CHANGE
REPRESENTATION
PRESCHOOLERS
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006
id |
UCATOLICA2_afc9de2709ae43d459b1cf48c00f3db2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17203 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
The cognitive planning in infants: a review of the literature |
title |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica |
spellingShingle |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica PLANIFICACIÓN DESARROLLO FUNCIONAMIENTO CAMBIO COGNITIVO REPRESENTACIÓN PREESCOLARES PLANNING DEVELOPMENT FUNCTIONING COGNITIVE CHANGE REPRESENTATION PRESCHOOLERS |
title_short |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica |
title_full |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica |
title_fullStr |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica |
title_full_unstemmed |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica |
title_sort |
Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica |
dc.creator.fl_str_mv |
Rojas-Ospina, Tatiana |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Rojas-Ospina, Tatiana |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
PLANIFICACIÓN DESARROLLO FUNCIONAMIENTO CAMBIO COGNITIVO REPRESENTACIÓN PREESCOLARES PLANNING DEVELOPMENT FUNCTIONING COGNITIVE CHANGE REPRESENTATION PRESCHOOLERS |
topic |
PLANIFICACIÓN DESARROLLO FUNCIONAMIENTO CAMBIO COGNITIVO REPRESENTACIÓN PREESCOLARES PLANNING DEVELOPMENT FUNCTIONING COGNITIVE CHANGE REPRESENTATION PRESCHOOLERS |
description |
This paper presents a review of the literature about cognitive planning in infants. The studies reviewed were organized according to four perspectives which were identified: (1) the developmental approach; (2) the information processing perspective; (3) the functional approach, and (4) the cognitive change perspective. The compiled information allows viewing the infant as a flexible individual, with capacity to adapt its thought process to challenging and attractive problem situations, thanks to the ability to handle rather abstract representations from very early ages. In terms of methodology, two polarities can be observed in this paper: First, the declarative – procedural one which refers to protocols of task administration. Second, the open and closed one which refers to the type of task used by researchers. In this respect, the paper poses questions about the tasks used and their relevance to the analysis and understanding of planning processes in the preschool years. |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2006-12 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2018-09-06T15:33:52Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2018-09-06T15:33:52Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_71e4c1898caa6e32 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/submittedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
submittedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Rojas-Ospina, T. (2006). Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 101-114. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/403/406 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/17203 |
identifier_str_mv |
Rojas-Ospina, T. (2006). Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 101-114. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/403/406 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/17203 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología, Vol. 9, no. 2 (jul.-dic. 2006); p. 101-114 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Bauer, P. J., Schwade, J. A., Wewerka, S. S., & Delaney, K. (1999). Planning ahead: Goal-directed problem solving by 2-year-olds. Developmental Psychology, 35, 1321-1337. Bresson, F. & de Schonen, S. (1984). El desarrollo cognitivo: los problemas que plantea hoy en día su estudio. En R. Puche (Comp.). Después de Piaget (pp. 213-226). Cali: CLEPS Ediciones. Bruner, J. S., Goodnow, J. & Austin, G. (1956). A study of thinking. New York: Wiley. Colinvaux, D. & Puche, R. (2001) Captura un modelo y ve adelante: relaciones y afinidades entre modelos mentales y herramientas científicas. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 81-107). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda. Chen, Z., Sanchez, R., & Campbell, T. (1997). From beyond to within their grasp: The rudiments of analogical problem solving in 10 and 13-month-old infants. Developmental Psychology, 33(5), 790-801. Das, J. P., Kar, B. C. & Parrila, R. K. (1998). Planificación cognitiva. Bases psicológicas de la conducta inteligente. Barcelona: Paidós. DeLoache, J. S., & Brown, A. (1990). La temprana aparición de las habilidades de planificación en los niños. En J. S. Bruner & H. Haste (Comps.), La elaboración del sentido (pp. 105-124). Barcelona: Paidós. DeLoache, J. S., Miller, K. F., & Pierroutsakos, S. L. (1998). Reasoning and problem solving. En D. Kuhn & R. S. Siegler (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 2. Cognition, perception, and language (5th ed., pp. 801-850). New York: Wiley. Delval, J. (1994). El desarrollo humano. Madrid: Siglo Veintiuno Editores. Fabricius, W. V. (1988). The development of forward search planning in preschoolers. Child Development, 59, 1473-1488. Fabricius, W. V. & Schick, K. (1995, Abril). Strategy construction and choice in 18 to 36-month olds: Flexibility in early spatial problem solving. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Indianapolis, IN. Flórez, A., Marín M., & Zambrano, L. (2003). Funcionamiento cognitivo en una situación de resolución de problemas de planificación. Universidad del Valle. Gardner, W., & Rogoff, B. (1990). Children s deliberateness of planning according to task circumstances. Developmental Psychology, 26, 480-487. Gauvain, M. (2001). Cultural tools, social interaction and the development of thinking. Human Development, 44, 126-143. Gauvain, M. & Duran, R. (1999). Family interaction, parenting style, and the development of planning: a longitudinal analysis using archival data. Journal of Family Psychology, 13(1), 75-92. Haake, R., Somerville, S. C., & Wellman, H. M., (1980). Logical ability of young children in searching a large-scale environment. Child Development, 51, 1299-1302. Hayes-Roth, B. & Hayes-Roth, F. (1979). A cognitive model of planning. Cognitive Journal of Experimental Psychology: General, 108, 356-388. Hudson, J. A., & Fivush, R. (1991). Planning in the preschool years: The emergence of plans from general event knowledge. Cognitive Development, 6, 393-415. Karmiloff-Smith, A. (1984). Children s problem solving. En M. Lamb, A. L. Brown & B. Rogoff (comps.) Advances in Developmental Psychology. Vol III (pp. 39-40). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Karmiloff-Smith, A. (1992). Beyond modularity; A developmental perspective on cognitive science, London: MIT Press. (Trad. Castellana: Más allá de la modularidad. La ciencia cognitiva desde la perspectiva del desarrollo. Madrid: Alianza Editorial, 1994). Klahr, D. & Robinson, M. (1981). Formal assessment of problem solving and planning processes in preschool children. Cognitive Psychology, 13, 113-148. Luria, A. R. & Yudovich, F. (1984). Lenguaje y desarrollo intelectual en el niño. Madrid: Siglo Veintiuno Editores. Marti, E. (1991). Psicología evolutiva. Teorías y ámbitos de investigación. Barcelona: Anthropos Editorial del Hombre. Newell, A. & Simon, H. A. (1972). Human problem solving. Englewood Cliffs, NJ, Prentice- Hall. Ordoñez, O. (2003). Hipótesis, experimentos e inferencias en el niño: una propuesta de estudio. En B. C. Orozco (Comp.), El niño: científico, lector y escritor, matemático (pp. 41-74). Cali: Artes gráficas del valle editores-impresores Ltda. Piaget, J. (1985). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona: Crítica. Puche, R. (2001). De la metáfora del niño como científico a la racionalidad mejorante. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 23-55). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda. Puche, R. (2003). Procesos de desarrollo, de cambio y variabilidad. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 17-46).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda. Puche, R. & Colinvaux, D. (2003). Génesis de los modelos mentales: Una propuesta para el estudio del funcionamiento mental en el cambio cognitivo y en el desarrollo. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 51-86).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda. Puche, R. & Ordóñez, O. (2000). Comprensión, resolución y formación de herramientas científicas en el niño. En R. Puche, Formación de herramientas científicas en el niño pequeño. (pp. 55-96). Bogotá: Arango Editores. Puche, R. & Ordóñez, O. (2003). Pensar, experimentar y volver a pensar: Un estudio sobre el niño que experimenta con catapultas. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 109-148). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda. Sandberg, E. & Huttenlocher, J. (2001) Advanced spatial skills and advance planning: components of 6-year-olds navigational map use. Journal of cognition and development, 2, 51-20. Siegler, R. S. (1991). Children s thinking: What develops? Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Scholnick, E. K. & Friedman, S. L. (1987). The planning construct in the psychological literature. En S. L. Friedman, E. K. Scholnick & R. R. Cocking (Comps.), Blueprints for thinking (pp. 1-38). Nueva York: Cambridge University Press. Vance, L. K., Ryalls, B. O. & Glover, K. G. (2002), The use of play assessment to evaluate the cognitive skills of two- and three-year-old children. School Psychology International, 23, 169-185. Wellman, H. M., Fabricius, W. V. & Sophian, C. (1985). The early development of planning. En H. M. Wellman (Comp.), Children´s searching (pp. 123-149). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Welsh, M.C. (1991). Rule-guided behavior and self-monitoring on the Tower Hanoi disk-transfer task. Cognitive Development, 6, 59-76. Willats, P. (1984). The stage-IV infants solutions of problems requiring the use of supports. Infant Behavior and Development, 7, 125-134. Willats, P. (1990). Development of problem solving strategies in infancy. En D. F. Bjorklund (Ed.), Children s strategies (pp. 23-66). NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Willats, P. (1999). Development of means-end behavior in young infants: pulling a support to retrieve a distance object. Developmental Psychology, 35(3), 651-667. Willats, P. & Fabricius, W. V. (1993, Abril). The towels of Hanoi: The origin of forward search planning in infancy. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, New Orleans, LA. Willats & Rosie (1989, April). Planning by 12-month-old infants. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Kansas City, MO. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b7bcee8d-ba62-4439-a6e3-d02bca0bd029/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b44dc59f-bfdb-4df1-8fd4-41a69c7ec0e3/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d1545555-26f6-460f-aa3e-bf425b6b4d93/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2f2be74b6b4a5e9b7067d01c1c0f5181 d3c492c733f2af963c857665c9304d63 f23a0021ffee01f3550d2ffdd9c0120a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256274621071360 |
spelling |
Rojas-Ospina, Tatiana5279efce-15cb-4ca2-bf7b-fa90f69e7d80-12018-09-06T15:33:52Z2018-09-06T15:33:52Z2006-12This paper presents a review of the literature about cognitive planning in infants. The studies reviewed were organized according to four perspectives which were identified: (1) the developmental approach; (2) the information processing perspective; (3) the functional approach, and (4) the cognitive change perspective. The compiled information allows viewing the infant as a flexible individual, with capacity to adapt its thought process to challenging and attractive problem situations, thanks to the ability to handle rather abstract representations from very early ages. In terms of methodology, two polarities can be observed in this paper: First, the declarative – procedural one which refers to protocols of task administration. Second, the open and closed one which refers to the type of task used by researchers. In this respect, the paper poses questions about the tasks used and their relevance to the analysis and understanding of planning processes in the preschool years.Este artículo presenta una revisión de la literatura sobre planificación cognitiva en la primera infancia. Dicha literatura fue organizada a partir de cuatro perspectivas: la posición desarrollista, la posición del procesamiento de la información, el enfoque funcional y la perspectiva del cambio cognitivo. La información recopilada permite considerar al niño como un individuo flexible, con capacidad de adaptar su pensamiento a las situaciones problema retadoras y atractivas, gracias al manejo de representaciones más o menos abstractas desde edades muy tempranas. A nivel metodológico se observan dos polaridades, por un lado, la polaridad declarativo – procedural en los protocolos de aplicación de las situaciones y por otro, la polaridad situaciones cerradas situaciones abiertas en la clase de tareas utilizadas por los investigadores. Al respecto, se plantea el interrogante acerca de las tareas utilizadas y su pertinencia para el análisis y la comprensión de la planificación en los años preescolares.application/pdfRojas-Ospina, T. (2006). Planificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográfica. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 101-114. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/403/4060123-9155https://hdl.handle.net/10983/17203spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 9, no. 2 (jul.-dic. 2006); p. 101-114Bauer, P. J., Schwade, J. A., Wewerka, S. S., & Delaney, K. (1999). Planning ahead: Goal-directed problem solving by 2-year-olds. Developmental Psychology, 35, 1321-1337.Bresson, F. & de Schonen, S. (1984). El desarrollo cognitivo: los problemas que plantea hoy en día su estudio. En R. Puche (Comp.). Después de Piaget (pp. 213-226). Cali: CLEPS Ediciones.Bruner, J. S., Goodnow, J. & Austin, G. (1956). A study of thinking. New York: Wiley.Colinvaux, D. & Puche, R. (2001) Captura un modelo y ve adelante: relaciones y afinidades entre modelos mentales y herramientas científicas. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 81-107). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Chen, Z., Sanchez, R., & Campbell, T. (1997). From beyond to within their grasp: The rudiments of analogical problem solving in 10 and 13-month-old infants. Developmental Psychology, 33(5), 790-801.Das, J. P., Kar, B. C. & Parrila, R. K. (1998). Planificación cognitiva. Bases psicológicas de la conducta inteligente. Barcelona: Paidós.DeLoache, J. S., & Brown, A. (1990). La temprana aparición de las habilidades de planificación en los niños. En J. S. Bruner & H. Haste (Comps.), La elaboración del sentido (pp. 105-124). Barcelona: Paidós.DeLoache, J. S., Miller, K. F., & Pierroutsakos, S. L. (1998). Reasoning and problem solving. En D. Kuhn & R. S. Siegler (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 2. Cognition, perception, and language (5th ed., pp. 801-850). New York: Wiley.Delval, J. (1994). El desarrollo humano. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.Fabricius, W. V. (1988). The development of forward search planning in preschoolers. Child Development, 59, 1473-1488.Fabricius, W. V. & Schick, K. (1995, Abril). Strategy construction and choice in 18 to 36-month olds: Flexibility in early spatial problem solving. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Indianapolis, IN.Flórez, A., Marín M., & Zambrano, L. (2003). Funcionamiento cognitivo en una situación de resolución de problemas de planificación. Universidad del Valle.Gardner, W., & Rogoff, B. (1990). Children s deliberateness of planning according to task circumstances. Developmental Psychology, 26, 480-487.Gauvain, M. (2001). Cultural tools, social interaction and the development of thinking. Human Development, 44, 126-143.Gauvain, M. & Duran, R. (1999). Family interaction, parenting style, and the development of planning: a longitudinal analysis using archival data. Journal of Family Psychology, 13(1), 75-92.Haake, R., Somerville, S. C., & Wellman, H. M., (1980). Logical ability of young children in searching a large-scale environment. Child Development, 51, 1299-1302.Hayes-Roth, B. & Hayes-Roth, F. (1979). A cognitive model of planning. Cognitive Journal of Experimental Psychology: General, 108, 356-388.Hudson, J. A., & Fivush, R. (1991). Planning in the preschool years: The emergence of plans from general event knowledge. Cognitive Development, 6, 393-415.Karmiloff-Smith, A. (1984). Children s problem solving. En M. Lamb, A. L. Brown & B. Rogoff (comps.) Advances in Developmental Psychology. Vol III (pp. 39-40). Hillsdale, NJ: Erlbaum.Karmiloff-Smith, A. (1992). Beyond modularity; A developmental perspective on cognitive science, London: MIT Press. (Trad. Castellana: Más allá de la modularidad. La ciencia cognitiva desde la perspectiva del desarrollo. Madrid: Alianza Editorial, 1994).Klahr, D. & Robinson, M. (1981). Formal assessment of problem solving and planning processes in preschool children. Cognitive Psychology, 13, 113-148.Luria, A. R. & Yudovich, F. (1984). Lenguaje y desarrollo intelectual en el niño. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.Marti, E. (1991). Psicología evolutiva. Teorías y ámbitos de investigación. Barcelona: Anthropos Editorial del Hombre.Newell, A. & Simon, H. A. (1972). Human problem solving. Englewood Cliffs, NJ, Prentice- Hall.Ordoñez, O. (2003). Hipótesis, experimentos e inferencias en el niño: una propuesta de estudio. En B. C. Orozco (Comp.), El niño: científico, lector y escritor, matemático (pp. 41-74). Cali: Artes gráficas del valle editores-impresores Ltda.Piaget, J. (1985). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona: Crítica.Puche, R. (2001). De la metáfora del niño como científico a la racionalidad mejorante. En R. Puche, D. Colinvaux, & D. Dibar (Comps.), El niño que piensa. Un modelo de formación de maestros (pp. 23-55). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Puche, R. (2003). Procesos de desarrollo, de cambio y variabilidad. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 17-46).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Puche, R. & Colinvaux, D. (2003). Génesis de los modelos mentales: Una propuesta para el estudio del funcionamiento mental en el cambio cognitivo y en el desarrollo. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 51-86).Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Puche, R. & Ordóñez, O. (2000). Comprensión, resolución y formación de herramientas científicas en el niño. En R. Puche, Formación de herramientas científicas en el niño pequeño. (pp. 55-96). Bogotá: Arango Editores.Puche, R. & Ordóñez, O. (2003). Pensar, experimentar y volver a pensar: Un estudio sobre el niño que experimenta con catapultas. En R. Puche, El niño que piensa y vuelve a pensar (pp. 109-148). Cali: Artes Gráficas del Valle editores-impresores Ltda.Sandberg, E. & Huttenlocher, J. (2001) Advanced spatial skills and advance planning: components of 6-year-olds navigational map use. Journal of cognition and development, 2, 51-20.Siegler, R. S. (1991). Children s thinking: What develops? Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Scholnick, E. K. & Friedman, S. L. (1987). The planning construct in the psychological literature. En S. L. Friedman, E. K. Scholnick & R. R. Cocking (Comps.), Blueprints for thinking (pp. 1-38). Nueva York: Cambridge University Press.Vance, L. K., Ryalls, B. O. & Glover, K. G. (2002), The use of play assessment to evaluate the cognitive skills of two- and three-year-old children. School Psychology International, 23, 169-185.Wellman, H. M., Fabricius, W. V. & Sophian, C. (1985). The early development of planning. En H. M. Wellman (Comp.), Children´s searching (pp. 123-149). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Welsh, M.C. (1991). Rule-guided behavior and self-monitoring on the Tower Hanoi disk-transfer task. Cognitive Development, 6, 59-76.Willats, P. (1984). The stage-IV infants solutions of problems requiring the use of supports. Infant Behavior and Development, 7, 125-134.Willats, P. (1990). Development of problem solving strategies in infancy. En D. F. Bjorklund (Ed.), Children s strategies (pp. 23-66). NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Willats, P. (1999). Development of means-end behavior in young infants: pulling a support to retrieve a distance object. Developmental Psychology, 35(3), 651-667.Willats, P. & Fabricius, W. V. (1993, Abril). The towels of Hanoi: The origin of forward search planning in infancy. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, New Orleans, LA.Willats & Rosie (1989, April). Planning by 12-month-old infants. Paper presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Kansas City, MO.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2PLANIFICACIÓNDESARROLLOFUNCIONAMIENTOCAMBIO COGNITIVOREPRESENTACIÓNPREESCOLARESPLANNINGDEVELOPMENTFUNCTIONINGCOGNITIVE CHANGEREPRESENTATIONPRESCHOOLERSPlanificación cognitiva en la primera infancia: una revisión bibliográficaThe cognitive planning in infants: a review of the literatureArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/submittedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_71e4c1898caa6e32PublicationORIGINAL403-1230-1-SM.pdf403-1230-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf131229https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b7bcee8d-ba62-4439-a6e3-d02bca0bd029/download2f2be74b6b4a5e9b7067d01c1c0f5181MD51TEXT403-1230-1-SM.pdf.txt403-1230-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain77412https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b44dc59f-bfdb-4df1-8fd4-41a69c7ec0e3/downloadd3c492c733f2af963c857665c9304d63MD52THUMBNAIL403-1230-1-SM.pdf.jpg403-1230-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg22829https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d1545555-26f6-460f-aa3e-bf425b6b4d93/downloadf23a0021ffee01f3550d2ffdd9c0120aMD5310983/17203oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/172032023-03-24 15:53:33.735https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |