Características lectoras de niños con trastorno del aprendizaje de la lectura

The aim of this research study was to identify the characteristics of precision, comprehension and reading speed in children with Reading Learning Disability. Fourteen children, between the ages of 8 and 11years old, participating in the study, were diagnosed according to the DSM IV–Tr criteria. The...

Full description

Autores:
Bolaños-García, Rocío
Gómez-Betancurt, Luz Ángela
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
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Palabra clave:
TRASTORNO DEL APRENDIZAJE
LECTURA
VELOCIDAD LECTORA
DIFICULTAD DEL APRENDIZAJE
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DIFICULTAD EN LA LECTURA
PSICOLOGÍA DEL APRENDIZAJE
PSICOLOGÍA CLÍNICA INFANTIL
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openAccess
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Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2009
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description The aim of this research study was to identify the characteristics of precision, comprehension and reading speed in children with Reading Learning Disability. Fourteen children, between the ages of 8 and 11years old, participating in the study, were diagnosed according to the DSM IV–Tr criteria. They were assessed through the reading test taken from the Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI) (Neuropsychological Assessment for Children). Results showed specific characteristics of the disability according to gender, age and school level. Performance was low on text reading precision and reading speed. The most frequent errors were literal and derivational substitution, error in functional word and failure in reading rhythm. The study concluded that the Reading Learning Disability has diverse manifestations and that diagnostic criteria may not include processes underlying the disability. It is recommended that assessment processes emphasize tasks where major difficulties can be found and that rehabilitation strategies respond to particular characteristics of the disability.
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The study concluded that the Reading Learning Disability has diverse manifestations and that diagnostic criteria may not include processes underlying the disability. It is recommended that assessment processes emphasize tasks where major difficulties can be found and that rehabilitation strategies respond to particular characteristics of the disability.El objetivo de esta investigación fue identificar las características de precisión, comprensión y velocidad lectora en niños con Trastorno del Aprendizaje (TA) de la lectura. Participaron 14 niños entre 8 y 11 años diagnosticados según los criterios del DSM IV–Tr a quienes se les aplicó la prueba de lectura de la Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI). Los resultados muestran características específicas del trastorno de acuerdo con el género, edad y nivel escolar. El desempeño fue bajo en precisión en lectura de textos y velocidad de lectura. Los errores más frecuentes fueron la sustitución literal y derivacional, error en palabra funcional y falla en el ritmo lector. Se concluye que el TA de la lectura tiene manifestaciones variadas, y los criterios de diagnóstico no contemplan procesos que pueden subyacer al mismo. Se recomienda que la evaluación haga énfasis en las tareas en que se presentan mayores dificultades y la rehabilitación responda a características particulares del trastorno.O objetivo desta pesquisa foi identificar as características de precisão, compreensão e velocidade de leitura em crianças com transtorno de aprendizagem (TA) da leitura. Participaram 14 crianças entre 8 e 11 anos, diagnosticados segundo o DSM IV-Tr. Se aplicou o teste de Avaliação neuropsicológica infantil (ENI). Os resultados mostram características específicas do transtorno de acordo com o sexo, a idade e o nível de ensino. O desempenho foi baixo em precisão em leitura de textos e velocidade de leitura. Os erros mais freqüentes foram a substituição literal e a derivacional, erro em palavra funcional e falho no ritmo leitor. Concluímos que o TA da leitura tem variadas manifestações a assistência técnica da leitura, e os critérios de diagnóstico não incluem processos que lhe sejam subjacentes. Recomenda-se que a avaliação aponte às tarefas que apresentam maiores dificuldades e a reabilitação corresponda às características do transtorno.application/pdfBolaños-García, R., & Gómez-Betancurt, L. (2009). Características lectoras de niños con trastorno del aprendizaje de la lectura. Acta Colombiana de Psicología, 12(2), 37-45. Recuperado de http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/2760123-9155http://hdl.handle.net/10983/177spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 12, no. 2 (jul.-dic. 2009); p. 37-45Ardila, A., Roselli, M., & Matute, E. (2005). Neuropsicología de los trastornos del aprendizaje. México: Manual Moderno.Artigas-Pallarés, J. (2002). Problemas asociados a la dislexia. Revista de Neurología 34, S7-S13.Artigas, J. (2000). Disfunción cognitiva en la dislexia. Revista de neurología clínica, 1, 111-124.Asociación Americana de Psiquiatría. (2000). Manual diagnostico y estadístico de los trastornos mentales-TR (4a. ed.). Washington.Bravo, L. (1979). Cuestionario de evaluación de problemas de aprendizaje CEPA. Estudios Pedagógicos, 4, 113-123.Bravo, L., Villalón, M., & Orellana, E. (2006). Predictibilidad del rendimiento en la lectura: Una investigación de seguimiento entre primer y tercer año. Revista Latinoamericana de Psicología, 38 (1), 9-20.Caplan, D. (1992). Introducción a la neurolingüística y al estudio de los trastornos del lenguaje. Madrid: Visor.Colón-Soto, M., Díaz, V., Soto, O., & Santana, C. (2005). MINI KID Mini International Neuropsychiatric Interview. Tampa: University of South Florida.Chan, D., Suk-han, C., Tsang, S., Lee, S., & Chung, K. (2007). Prevalence, gender ratio and gender differences in reading-related cognitive abilities among Chinese children with dyslexia in Hong Kong. Educational Studies, 33, 249-265.De los Reyes, C., Lewis, S., & Peña, M. (2008). Estudio de prevalencia de dificultades de lectura en niños escolarizados de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe, 22, 37-49.Defior, S., Justicia, F., & Martos, F. (1998). Desarrollo del reconocimiento de palabras en lectores normales y retrasados en función de diferentes variables lingüísticas. Revista Infancia y Aprendizaje, 83, 59-74.Dockrell, J., & McShane, J. (1997). Dificultades del aprendizaje en la infancia. Un enfoque cognitivo. Barcelona: Paidós.Eisenmajer, N., Ross, N., & Pratt, C. (2005). Specificity and characteristics of learning Disabilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 1108-1115.Etchepareborda, M. (2003). La intervención en los trastornos disléxicos: entrenamiento de la conciencia fonológica. Revista de Neurología, 36 (Supl), S13-S19.Galaburda, A., & Cestnick, L. (2003). Dislexia del desarrollo. Revista de Neurología, 36(Supl 1), S3-S9.Gallego, C. (2000). Aproximación histórico-conceptual a la metodología de enseñanza de la lectoescritura. Presentado al I Congreso Mundial de Lectoescritura, consultado el 25 de mayo de 2008 de www.oas.org/udse/dit/Mitodoslec_.docGómez-Betancur, L., Pineda, D., & Aguirre-Acevedo, D. (2005). Conciencia fonológica en niños con trastorno de la atención sin dificultades en el aprendizaje. Revista de Neurología, 40(10), 581-586.Hernández-Sampieri R., Fernández C., Baptista P (1998). Metodología de la investigación (2a.Ed.) México: McGraw-HillInstituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior ICFES. (2008). Segunda evaluación latinoamericana de aprendizajes en educación básica SERCE 2006. 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