Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación

In this writing, pedagogical guidelines are proposed related to the design, development and evaluation of experiences enriched with Ludoevaluación, an alternative strategy to traditional assessment, which takes advantage of the benefits provided by Information and Communication Technologies (ICT) an...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11434
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1409
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11434
Palabra clave:
innovación
evaluación
ludoevaluación
TIC
Educación superior
Assessment
Ludoevaluación
ICT
Higher Education
innovation
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_ff9d2bc0cd92597b2a7cee0f136f5b75
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11434
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-08-192024-10-10T12:30:56Z2024-10-10T12:30:56Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1409https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11434In this writing, pedagogical guidelines are proposed related to the design, development and evaluation of experiences enriched with Ludoevaluación, an alternative strategy to traditional assessment, which takes advantage of the benefits provided by Information and Communication Technologies (ICT) and the principles pedagogical aspects of Ludoevaluation. This idea arises due to the fact that in higher education it is evident that the development of evaluative practices focused on qualifying and categorizing students still persists, which is why it is necessary to resignify the entrenched technical strategies and return the gaze to the formative and rewarding sense of formative assessment. That is why the transformation potential that ICT can generate compared to evaluative methodologies is recognized. The research is methodologically framed from a qualitative approach and uses several of the stages that structure the ADDIE and ASSURE instructional design models. At the end of this study, the results are the construction of pedagogical orientations to be considered from the theoretical, pedagogical, methodological and technical fields for ludoevaluative experiences with the potential to be implemented as support for university assessment processes.En el presente escrito se proponen orientaciones pedagógicas vinculadas con el diseño, desarrollo y evaluación de experiencias enriquecidas con la Ludoevaluación, una estrategia alternativa a la evaluación tradicional, que aprovecha las bondades que brindan las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) y los principios pedagógicos de la Ludoevaluación. Esta idea surge debido a que en la educación superior se hace evidente que aún persiste el desarrollo de prácticas evaluativas centradas en calificar y categorizar a los estudiantes, por lo que se hace necesario resignificar las estrategias técnicas arraigadas y regresar la mirada al sentido formativo y gratificante de la evaluación formativa. Es por ello por lo que se reconoce el potencial de transformación que las TIC pueden generar frente a las metodologías evaluativas. La investigación se enmarca metodológicamente desde un enfoque cualitativo y emplea varias de las etapas que estructuran los modelos de diseño instruccional ADDIE y ASSURE. Al finalizar este estudio, se logra como resultados la construcción de orientaciones pedagógicas a considerar desde el ámbito teórico, pedagógico, metodológico y técnico para experiencias ludoevaluativas con potencial para implementarse como apoyo a los procesos evaluativos universitarios.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1409/1080https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 126-1332665-203XinnovaciónevaluaciónludoevaluaciónTICEducación superiorAssessmentLudoevaluaciónICTHigher EducationinnovationOrientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluacióninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Astorga Acevedo, Cinthia Milena123456789/11434oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114342024-10-14 03:50:17.216metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
title Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
spellingShingle Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
innovación
evaluación
ludoevaluación
TIC
Educación superior
Assessment
Ludoevaluación
ICT
Higher Education
innovation
title_short Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
title_full Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
title_fullStr Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
title_full_unstemmed Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
title_sort Orientaciones pedagógicas que enriquezcan las prácticas evaluativas universitarias desde TIC y Ludoevaluación
dc.subject.es-ES.fl_str_mv innovación
evaluación
ludoevaluación
TIC
Educación superior
topic innovación
evaluación
ludoevaluación
TIC
Educación superior
Assessment
Ludoevaluación
ICT
Higher Education
innovation
dc.subject.en-US.fl_str_mv Assessment
Ludoevaluación
ICT
Higher Education
innovation
description In this writing, pedagogical guidelines are proposed related to the design, development and evaluation of experiences enriched with Ludoevaluación, an alternative strategy to traditional assessment, which takes advantage of the benefits provided by Information and Communication Technologies (ICT) and the principles pedagogical aspects of Ludoevaluation. This idea arises due to the fact that in higher education it is evident that the development of evaluative practices focused on qualifying and categorizing students still persists, which is why it is necessary to resignify the entrenched technical strategies and return the gaze to the formative and rewarding sense of formative assessment. That is why the transformation potential that ICT can generate compared to evaluative methodologies is recognized. The research is methodologically framed from a qualitative approach and uses several of the stages that structure the ADDIE and ASSURE instructional design models. At the end of this study, the results are the construction of pedagogical orientations to be considered from the theoretical, pedagogical, methodological and technical fields for ludoevaluative experiences with the potential to be implemented as support for university assessment processes.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:56Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:56Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1409
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11434
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1409
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11434
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1409/1080
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 126-133
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300370429542400