The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar

In Spain, the importance of teaching atmospheric risks has reached the political sphere with the intention of improving how these contents are treated in non-university stages. This interest is determined by the fact that education is an action of vital necessity to increase the adaptation and resil...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11019
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1122
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11019
Palabra clave:
inundación
cambio climático
didáctica
Mediterráneo
educación
geografía
flood
climate change
didactics
Mediterranean
education
geography
Rights
License
Copyright (c) 2021 Álvaro-Francisco Morote, Jorge Olcina Cantos
id UAntonioN2_fa920990890757ef33577dbccf9648ad
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11019
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
dc.title.es-ES.fl_str_mv El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar: The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography
title The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
spellingShingle The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
inundación
cambio climático
didáctica
Mediterráneo
educación
geografía
flood
climate change
didactics
Mediterranean
education
geography
title_short The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
title_full The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
title_fullStr The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
title_full_unstemmed The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
title_sort The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar
dc.subject.es-ES.fl_str_mv inundación
cambio climático
didáctica
Mediterráneo
educación
geografía
topic inundación
cambio climático
didáctica
Mediterráneo
educación
geografía
flood
climate change
didactics
Mediterranean
education
geography
dc.subject.en-US.fl_str_mv flood
climate change
didactics
Mediterranean
education
geography
description In Spain, the importance of teaching atmospheric risks has reached the political sphere with the intention of improving how these contents are treated in non-university stages. This interest is determined by the fact that education is an action of vital necessity to increase the adaptation and resilience of natural risks in the current context of climate change, as reflected in the 2030 Agenda (United Nations Organization). The objective of this work is to propose didactic activities (Spanish context) in the subject of Geography (Secondary Education and Baccalaureate) on the risk of flooding, one of the main effects associated with the climate warming process in the Mediterranean region. With its implementation it is intended, on the one hand, to eliminate the deficiencies evidenced in the training of students in relation to the sources from which they obtain information, and on the other, to promote the importance that education has in the prevention and mitigation of risks climatic. This proposal has also been prepared with the intention of being a guide to be implemented in other regions with similar climatic and socio-economic characteristics.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:16Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:16Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1122
10.54104/papeles.v13n26.1122
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11019
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1122
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11019
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v13n26.1122
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1122/986
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Álvaro-Francisco Morote, Jorge Olcina Cantos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Álvaro-Francisco Morote, Jorge Olcina Cantos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 13 No. 26 (2021): Papeles Vol. 13 Issue. 26 (July-Diecember, 2021)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 13 Núm. 26 (2021): Papeles Vol. 13 Núm. 26 (Julio-Diciembre, 2021)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 13 n. 26 (2021): Papeles Vol. 13 Issue. 26 (July-Diecember, 2021)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v13n26
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300330813292544
spelling 2021-12-132024-10-10T02:37:16Z2024-10-10T02:37:16Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/112210.54104/papeles.v13n26.1122https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11019In Spain, the importance of teaching atmospheric risks has reached the political sphere with the intention of improving how these contents are treated in non-university stages. This interest is determined by the fact that education is an action of vital necessity to increase the adaptation and resilience of natural risks in the current context of climate change, as reflected in the 2030 Agenda (United Nations Organization). The objective of this work is to propose didactic activities (Spanish context) in the subject of Geography (Secondary Education and Baccalaureate) on the risk of flooding, one of the main effects associated with the climate warming process in the Mediterranean region. With its implementation it is intended, on the one hand, to eliminate the deficiencies evidenced in the training of students in relation to the sources from which they obtain information, and on the other, to promote the importance that education has in the prevention and mitigation of risks climatic. This proposal has also been prepared with the intention of being a guide to be implemented in other regions with similar climatic and socio-economic characteristics.En España, la importancia de la enseñanza de los eventos atmosféricos ha cobrado importancia en la esfera política con la finalidad de mejorar cómo se tratan estos contenidos en las etapas no universitarias. Este interés viene determinado por el hecho de que la educación es una acción de vital necesidad para aumentar la adaptación y resiliencia ante los riesgos naturales en el contexto actual de cambio climático tal y como recoge la Agenda 2030 (Organización de las Naciones Unidas). El objeto de este trabajo es proponer actividades didácticas (contexto español) en la asignatura de Geografía (Educación Secundaria y Bachillerato) sobre los riesgos de inundación, uno de los principales efectos asociados al proceso de calentamiento climático en la región mediterránea. Con su implementación se pretende, por un lado, eliminar las deficiencias evidenciadas en la formación del alumnado en relación a las fuentes de las que obtienen información, y por otro, fomentar la importancia que la educación tiene en la prevención y mitigación de los riesgos climáticos. Esta propuesta, además, se ha elaborado con la intención de que sea una guía para implementar en otras regiones con características climáticas y socio-económicas similares.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1122/986Copyright (c) 2021 Álvaro-Francisco Morote, Jorge Olcina Cantoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 13 No. 26 (2021): Papeles Vol. 13 Issue. 26 (July-Diecember, 2021)Papeles; Vol. 13 Núm. 26 (2021): Papeles Vol. 13 Núm. 26 (Julio-Diciembre, 2021)Papeles; v. 13 n. 26 (2021): Papeles Vol. 13 Issue. 26 (July-Diecember, 2021)2346-09110123-067010.54104/papeles.v13n26inundacióncambio climáticodidácticaMediterráneoeducacióngeografíafloodclimate changedidacticsMediterraneaneducationgeographyThe flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geography: El riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolarEl riesgo de inundación en el contexto actual de cambio climático. Propuestas didácticas para su enseñanza en la Geografía escolar: The flood risk in the current context of climate change. Didactic proposals to teach in the school Geographyinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Morote, Álvaro-FranciscoOlcina Cantos, Jorge123456789/11019oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110192024-10-14 03:48:13.69metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co