El estilo cognitivo en el contexto educativo

This paper presents an overview of the research on the application of cognitive style theory to education. The study consists of three parts: first, the statement of the problem, in which the evolution and the sense given to the concept of “cognitive style” by the psycho-pedagogical research, is pre...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10984
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10984
Palabra clave:
Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
Rights
License
Copyright (c) 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo Uribe
id UAntonioN2_ea74437d0b4593b61a767e237a1f2a7f
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/10984
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2009-06-302024-10-10T02:36:05Z2024-10-10T02:36:05Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10984This paper presents an overview of the research on the application of cognitive style theory to education. The study consists of three parts: first, the statement of the problem, in which the evolution and the sense given to the concept of “cognitive style” by the psycho-pedagogical research, is presented, second, theory and practice are contrasted with respect to specific educative and pedagogical issues and, finally, a reflection is made on how to face the problem of cognitive differences in educative and  pedagogical settings.El presente artículo da cuenta de la investigación sobre la aplicación de la teoría de los estilos cognitivos en el ámbito educativo. El estudio consta de tres partes: el planteamiento del problema, en donde se expone la evolución y el sentido que la psicopedagogía ha asignado al concepto de “estilo cognitivo”; la contrastación entre los planteamientos teóricos y las prácticas educativas y pedagógicas concretas y, finalmente, una reflexión sobre cómo abordar el problema de las diferencias cognitivas en el contexto pedagógico y educativo.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765/613Copyright (c) 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo Uribehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 1 No. 1 (2009); 19 - 37Papeles; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 19 - 37Papeles; v. 1 n. 1 (2009); 19 - 372346-09110123-0670Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.El estilo cognitivo en el contexto educativoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Hederich Martínez, ChristianCamargo Uribe, Ángela123456789/10984oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/109842024-10-14 03:45:51.027metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv El estilo cognitivo en el contexto educativo
title El estilo cognitivo en el contexto educativo
spellingShingle El estilo cognitivo en el contexto educativo
Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
title_short El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_full El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_fullStr El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_full_unstemmed El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_sort El estilo cognitivo en el contexto educativo
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
topic Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
dc.subject.en-US.fl_str_mv Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
description This paper presents an overview of the research on the application of cognitive style theory to education. The study consists of three parts: first, the statement of the problem, in which the evolution and the sense given to the concept of “cognitive style” by the psycho-pedagogical research, is presented, second, theory and practice are contrasted with respect to specific educative and pedagogical issues and, finally, a reflection is made on how to face the problem of cognitive differences in educative and  pedagogical settings.
publishDate 2009
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:36:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:36:05Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10984
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10984
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765/613
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo Uribe
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo Uribe
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 1 No. 1 (2009); 19 - 37
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 19 - 37
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 1 n. 1 (2009); 19 - 37
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300358561759232