La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I

The present research was approached from the relationship between the socioaffective support of the teacher and the literacy development, for which the articles that meet this criterion, published between 2014 and 2021, were identified to provide various discursive segments that allow to demonstrate...

Full description

Autores:
Méndez Sabogal, Luis Orlando
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/7197
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7197
Palabra clave:
Educación de la primera infancia
rol del maestro
modelos educativos
sistemas escolares
investigación cualitativa
motivación docente
juegos educacionales.
Early childhood education
role of the teacher
educational models
school systems
qualitative research
teacher motivation
educational games.
Rights
closedAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id UAntonioN2_e4419e87ac0257bd7fb9c4bd8d0d9e4a
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/7197
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.es_ES.fl_str_mv La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
title La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
spellingShingle La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
Educación de la primera infancia
rol del maestro
modelos educativos
sistemas escolares
investigación cualitativa
motivación docente
juegos educacionales.
Early childhood education
role of the teacher
educational models
school systems
qualitative research
teacher motivation
educational games.
title_short La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
title_full La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
title_fullStr La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
title_full_unstemmed La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
title_sort La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo I
dc.creator.fl_str_mv Méndez Sabogal, Luis Orlando
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Tabares Jiménez, Adrián de Jesús
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Méndez Sabogal, Luis Orlando
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Educación de la primera infancia
rol del maestro
modelos educativos
sistemas escolares
investigación cualitativa
motivación docente
juegos educacionales.
topic Educación de la primera infancia
rol del maestro
modelos educativos
sistemas escolares
investigación cualitativa
motivación docente
juegos educacionales.
Early childhood education
role of the teacher
educational models
school systems
qualitative research
teacher motivation
educational games.
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv Early childhood education
role of the teacher
educational models
school systems
qualitative research
teacher motivation
educational games.
description The present research was approached from the relationship between the socioaffective support of the teacher and the literacy development, for which the articles that meet this criterion, published between 2014 and 2021, were identified to provide various discursive segments that allow to demonstrate the theoretical characterization in relation to the emotion of the teacher, the conceptual and methodological continuities and ruptures between the various existing approaches, as well as the socio-affective and didactic resources used as a determining factor for the development of literacy. The methodology is qualitative, with a descriptive documentary study design in a step-by-step process, whose results reflected the existing relationships between teaching methods and work models, as the main ways of working on socio-affectivity in cycle I, in order to promote the teacher's role in the stimulation of the zone of proximal development (ZDP) from early childhood.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-11-03T16:53:43Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-11-03T16:53:43Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2022-06-06
dc.type.spa.fl_str_mv Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7197
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T., & Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanzaaprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista de Educación, 16(4), pp. 610-623
Acevedo, A; Duarte, E; Higuera, M (2016). Innovación en las estrategias de lectura y su incidencia en la competencia lectora Educación y Ciencia, Vol.19, pp. 53 – 69.
Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E. y Wall, S. (1978). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Hillsdale, Estados Unidos: Erlbaum.
Aljabreen, H (2020). Montessori, Waldorf, and Reggio Emilia: A Comparative Analysis of Alternative Models of Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood Número 52, pp. 337–353. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00277-1
Álvarez (2008). Una aproximación al perfil lector de docentes de primer ciclo de educación primaria: el caso de una red de escuelas en Nicaragua. En: Revista Vol. 39, especial, 2019. https://www.uvg.edu.gt/servicios/volumen-39/
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000
Barnes, H., & Lyons, N. (2003). Education as an art: the Rudolph Steiner method. In C. A. Bärtges & N. Lyons (Eds.), Educating as an art: Essays on Waldorf education (pp. 17–24). New York: Rudolf Steiner SchoolBar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): a test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
Betancourth S, Burbano D, Venet M (2018). La relación docente - estudiantes de preescolar según el CLASS de Pianta. Psicogente. 2017; 20(37):55-69.
Bisquerra, R. (2003). Educación Emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), pp. 7-43.
Borges, E. (2010). Análisis de los distintos métodos de enseñanza-aprendizaje de lectura en la niñez temprana. Puerto Rico: Universidad Metropolitana.
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional UAN
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7197
identifier_str_mv Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T., & Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanzaaprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista de Educación, 16(4), pp. 610-623
Acevedo, A; Duarte, E; Higuera, M (2016). Innovación en las estrategias de lectura y su incidencia en la competencia lectora Educación y Ciencia, Vol.19, pp. 53 – 69.
Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E. y Wall, S. (1978). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Hillsdale, Estados Unidos: Erlbaum.
Aljabreen, H (2020). Montessori, Waldorf, and Reggio Emilia: A Comparative Analysis of Alternative Models of Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood Número 52, pp. 337–353. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00277-1
Álvarez (2008). Una aproximación al perfil lector de docentes de primer ciclo de educación primaria: el caso de una red de escuelas en Nicaragua. En: Revista Vol. 39, especial, 2019. https://www.uvg.edu.gt/servicios/volumen-39/
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000
Barnes, H., & Lyons, N. (2003). Education as an art: the Rudolph Steiner method. In C. A. Bärtges & N. Lyons (Eds.), Educating as an art: Essays on Waldorf education (pp. 17–24). New York: Rudolf Steiner SchoolBar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): a test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
Betancourth S, Burbano D, Venet M (2018). La relación docente - estudiantes de preescolar según el CLASS de Pianta. Psicogente. 2017; 20(37):55-69.
Bisquerra, R. (2003). Educación Emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), pp. 7-43.
Borges, E. (2010). Análisis de los distintos métodos de enseñanza-aprendizaje de lectura en la niñez temprana. Puerto Rico: Universidad Metropolitana.
instname:Universidad Antonio Nariño
reponame:Repositorio Institucional UAN
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso a solo metadatos
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Acceso a solo metadatos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
eu_rights_str_mv closedAccess
dc.coverage.spatial.spa.fl_str_mv Colombia(Bogotá,Dc)
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Maestría en Educación
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Educación
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv Bogotá - Sur
institution Universidad Antonio Nariño
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8547eb39-c6b4-4367-8b1f-cb9a9034af37/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/73bda1cf-7318-4a85-9dc5-f6e4d1a478e8/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/20705e12-6331-4c03-9b4b-4e606b353dc6/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5ff9139f-e0cb-4c34-a271-5e1e4dfdf422/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2bf3eeee-3576-4d54-81c0-b8373c9500d6/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/21f2546f-9402-4923-9090-90f4da41a9a1/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/3d321993-0c67-4abc-ac69-2aceb4b26832/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a8eb4496-80e0-48fd-a76f-ef9a9f743824/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/90971059-7664-4269-b26f-a17788aa03be/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 5028f17f2965ff76c19fb94033e2ce12
ee5a3a8fb8857d58574f2cc792f2624a
421c37b7731e3977c82a7a92d143166c
1dc191dcfbce6bd9ee81e6bd5f0f533a
6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3
923e1d50c076f283fe362ff4bf934d2e
a4504430ed4f5858e6919d8f15b53201
1cc854578a37326b5e5e82ed8922dbef
fad04ae28da4bdb5430fbfb812d13140
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1812928370749472768
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso a solo metadatoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbTabares Jiménez, Adrián de JesúsMéndez Sabogal, Luis Orlando0000-0002-4840-751811842016638Colombia(Bogotá,Dc)2022-11-03T16:53:43Z2022-11-03T16:53:43Z2022-06-06http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7197Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T., & Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanzaaprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista de Educación, 16(4), pp. 610-623Acevedo, A; Duarte, E; Higuera, M (2016). Innovación en las estrategias de lectura y su incidencia en la competencia lectora Educación y Ciencia, Vol.19, pp. 53 – 69.Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E. y Wall, S. (1978). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Hillsdale, Estados Unidos: Erlbaum.Aljabreen, H (2020). Montessori, Waldorf, and Reggio Emilia: A Comparative Analysis of Alternative Models of Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood Número 52, pp. 337–353. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00277-1Álvarez (2008). Una aproximación al perfil lector de docentes de primer ciclo de educación primaria: el caso de una red de escuelas en Nicaragua. En: Revista Vol. 39, especial, 2019. https://www.uvg.edu.gt/servicios/volumen-39/American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000Barnes, H., & Lyons, N. (2003). Education as an art: the Rudolph Steiner method. In C. A. Bärtges & N. Lyons (Eds.), Educating as an art: Essays on Waldorf education (pp. 17–24). New York: Rudolf Steiner SchoolBar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): a test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.Betancourth S, Burbano D, Venet M (2018). La relación docente - estudiantes de preescolar según el CLASS de Pianta. Psicogente. 2017; 20(37):55-69.Bisquerra, R. (2003). Educación Emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), pp. 7-43.Borges, E. (2010). Análisis de los distintos métodos de enseñanza-aprendizaje de lectura en la niñez temprana. Puerto Rico: Universidad Metropolitana.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/The present research was approached from the relationship between the socioaffective support of the teacher and the literacy development, for which the articles that meet this criterion, published between 2014 and 2021, were identified to provide various discursive segments that allow to demonstrate the theoretical characterization in relation to the emotion of the teacher, the conceptual and methodological continuities and ruptures between the various existing approaches, as well as the socio-affective and didactic resources used as a determining factor for the development of literacy. The methodology is qualitative, with a descriptive documentary study design in a step-by-step process, whose results reflected the existing relationships between teaching methods and work models, as the main ways of working on socio-affectivity in cycle I, in order to promote the teacher's role in the stimulation of the zone of proximal development (ZDP) from early childhood.La presente investigación se abordó a partir de la relación entre el apoyo socio afectivo del docente y el desarrollo lectoescritor, para lo cual se identificaron los artículos que cumplen con este criterio, publicados entre 2014 y 2021, para ofrecer diversos segmentos discursivos que permitan evidenciar la caracterización teórica en relación a la emoción del profesor, las continuidades y rupturas conceptuales y metodológicas entre los diversos enfoques existentes, así como los recursos socio afectivos y didácticos usados como factor determinante para el desarrollo de la lectoescritura. La metodología es de corte cualitativo, con un diseño de estudio documental de tipo descriptivo en un proceso por etapas, cuyos resultados arrojados reflejaron las relaciones existentes entre los métodos de enseñanza y los modelos de trabajo, como principales formas de trabajar la socioafectividad en el ciclo I, con el fin de promover desde la primera infancia, el papel del docente en la estimulación de la zona de desarrollo próximo (ZDP).Magíster en EducaciónMaestríaPresencialMonografíaspaUniversidad Antonio NariñoMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónBogotá - SurEducación de la primera infanciarol del maestromodelos educativossistemas escolaresinvestigación cualitativamotivación docentejuegos educacionales.Early childhood educationrole of the teachereducational modelsschool systemsqualitative researchteacher motivationeducational games.La influencia del apoyo socio afectivo del docente en el desarrollo de la lectoescritura en niños de ciclo ITesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Tesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradoGeneralORIGINAL2022LuisOrlandoMéndez.pdf2022LuisOrlandoMéndez.pdfapplication/pdf363839https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8547eb39-c6b4-4367-8b1f-cb9a9034af37/download5028f17f2965ff76c19fb94033e2ce12MD512022LuisOrlandoMendez_Autorización.pdf2022LuisOrlandoMendez_Autorización.pdfapplication/pdf1303360https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/73bda1cf-7318-4a85-9dc5-f6e4d1a478e8/downloadee5a3a8fb8857d58574f2cc792f2624aMD522022LuisOrlandoMendez_Acta.pdf2022LuisOrlandoMendez_Acta.pdfapplication/pdf80580https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/20705e12-6331-4c03-9b4b-4e606b353dc6/download421c37b7731e3977c82a7a92d143166cMD53TEXT2022LuisOrlandoMéndez.pdf.txt2022LuisOrlandoMéndez.pdf.txtExtracted texttext/plain101659https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5ff9139f-e0cb-4c34-a271-5e1e4dfdf422/download1dc191dcfbce6bd9ee81e6bd5f0f533aMD542022LuisOrlandoMendez_Autorización.pdf.txt2022LuisOrlandoMendez_Autorización.pdf.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/2bf3eeee-3576-4d54-81c0-b8373c9500d6/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD562022LuisOrlandoMendez_Acta.pdf.txt2022LuisOrlandoMendez_Acta.pdf.txtExtracted texttext/plain1982https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/21f2546f-9402-4923-9090-90f4da41a9a1/download923e1d50c076f283fe362ff4bf934d2eMD58THUMBNAIL2022LuisOrlandoMéndez.pdf.jpg2022LuisOrlandoMéndez.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7248https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/3d321993-0c67-4abc-ac69-2aceb4b26832/downloada4504430ed4f5858e6919d8f15b53201MD552022LuisOrlandoMendez_Autorización.pdf.jpg2022LuisOrlandoMendez_Autorización.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg21050https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/a8eb4496-80e0-48fd-a76f-ef9a9f743824/download1cc854578a37326b5e5e82ed8922dbefMD572022LuisOrlandoMendez_Acta.pdf.jpg2022LuisOrlandoMendez_Acta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg12128https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/90971059-7664-4269-b26f-a17788aa03be/downloadfad04ae28da4bdb5430fbfb812d13140MD59123456789/7197oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/71972024-10-09 23:37:08.055https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso a solo metadatosrestrictedhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co