Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)

The Greeks introduced the "mathematical" under the determination of: things, as they arise and present themselves; things as they are produced by hand by man, and are present as such; Things, insofar as they are in use and in permanent disposition, can be stones and similar things, or expr...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11482
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1697
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11482
Palabra clave:
renovación curricular
educación básica
matemáticas
razonamiento
resolución de problemas
Curriculum renewal
basic education
Mathematics
Reasoning
Problem solving
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_d030d00d6345791e7fb3a332a4f48edf
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11482
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-052024-10-10T12:31:41Z2024-10-10T12:31:41Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1697https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11482The Greeks introduced the "mathematical" under the determination of: things, as they arise and present themselves; things as they are produced by hand by man, and are present as such; Things, insofar as they are in use and in permanent disposition, can be stones and similar things, or expressly manufactured things with which we deal, whether we define them, use them or transform them, or whether we only contemplate them (Heidegger, 1975). Regarding deep disagreements, Robert J. Fogelin asks in his work: What happens to arguments when the context is neither normal nor close to normal? and under this panorama he dares to say that the argumentative context becomes less normal, and argumentation to this extent becomes impossible, and he tries to leave – initially – for said event by the way, that the conditions for argumentation do not exist, and that The language of argument may persist, but it ends up being useless since it appeals to something that does not exist: a shared background of beliefs and preferences. Under a qualitative analysis, and situated in the classroom, the heuristic route is projected to provide a solution to a problem that nests in geometry.Los griegos introducen lo «matemático» bajo la determinación de: las cosas, en cuanto surgen y se presentan por sí mismas; las cosas en cuanto son producidas artesanalmente por el hombre, y están presente como tales; las cosas en cuanto están en uso y en permanente disposición, pueden ser piedras y cosas semejantes, o cosas expresamente fabricadas con las que tenemos trato, sea que las definamos usemos o transformemos, o que solo las contemplemos (Heidegger, 1975). Sobre los desacuerdos profundos, Robert J. Fogelin plantea en su trabajo ¿Qué ocurre con los argumentos cuando el contexto no es ni normal ni cerca de lo normal? y bajo este panorama se atreve a decir que el contexto argumentativo se vuelve menos normal, y la argumentación en esta medida se hace imposible, e intenta dejar – inicialmente – para dicho evento por cierto, que las condiciones para la argumentación no existen, y que el lenguaje de la argumentación puede llegar a persistir, pero termina siendo inútil ya que apela a algo que no existe: un trasfondo compartido de creencias y preferencias. Bajo un análisis cualitativo, y situado en el aula, se proyecta la ruta heurística para dar solución a un problema que anida en la geometría.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1697/1303https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xrenovación curriculareducación básicamatemáticasrazonamientoresolución de problemasCurriculum renewalbasic educationMathematicsReasoningProblem solvingAcerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Ávila-Hernández, ÓscaryGonzález-Calderón, WilliamÁvila-Rodríguez, Federico123456789/11482oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114822024-10-14 03:50:17.505metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
title Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
spellingShingle Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
renovación curricular
educación básica
matemáticas
razonamiento
resolución de problemas
Curriculum renewal
basic education
Mathematics
Reasoning
Problem solving
title_short Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
title_full Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
title_fullStr Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
title_full_unstemmed Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
title_sort Acerca de los (des)acuerdos-aritméticos e hipótesis heurísticas entorno a un problema no rutinario diofántico (de aula)
dc.subject.es-ES.fl_str_mv renovación curricular
educación básica
matemáticas
razonamiento
resolución de problemas
topic renovación curricular
educación básica
matemáticas
razonamiento
resolución de problemas
Curriculum renewal
basic education
Mathematics
Reasoning
Problem solving
dc.subject.en-US.fl_str_mv Curriculum renewal
basic education
Mathematics
Reasoning
Problem solving
description The Greeks introduced the "mathematical" under the determination of: things, as they arise and present themselves; things as they are produced by hand by man, and are present as such; Things, insofar as they are in use and in permanent disposition, can be stones and similar things, or expressly manufactured things with which we deal, whether we define them, use them or transform them, or whether we only contemplate them (Heidegger, 1975). Regarding deep disagreements, Robert J. Fogelin asks in his work: What happens to arguments when the context is neither normal nor close to normal? and under this panorama he dares to say that the argumentative context becomes less normal, and argumentation to this extent becomes impossible, and he tries to leave – initially – for said event by the way, that the conditions for argumentation do not exist, and that The language of argument may persist, but it ends up being useless since it appeals to something that does not exist: a shared background of beliefs and preferences. Under a qualitative analysis, and situated in the classroom, the heuristic route is projected to provide a solution to a problem that nests in geometry.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:41Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:41Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1697
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11482
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1697
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11482
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1697/1303
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300341809709056