El estilo cognitivo en el contexto educativo

This paper presents an overview of the research on the application of cognitive style theory to education. The study consists of three parts: first, the statement of the problem, in which the evolution and the sense given to the concept of “cognitive style” by the psycho-pedagogical research, is pre...

Full description

Autores:
Hederich Martínez, Christian
Camargo Uribe, Ángela
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5470
Acceso en línea:
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5470
Palabra clave:
Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id UAntonioN2_c6159719ae5e1419ceeacc03677c833d
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5470
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Derechos de autor 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo UribeAcceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Hederich Martínez, ChristianCamargo Uribe, Ángela2021-11-10T00:53:10Z2021-11-10T00:53:10Z2009-06-30http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5470This paper presents an overview of the research on the application of cognitive style theory to education. The study consists of three parts: first, the statement of the problem, in which the evolution and the sense given to the concept of “cognitive style” by the psycho-pedagogical research, is presented, second, theory and practice are contrasted with respect to specific educative and pedagogical issues and, finally, a reflection is made on how to face the problem of cognitive differences in educative and  pedagogical settings.El presente artículo da cuenta de la investigación sobre la aplicación de la teoría de los estilos cognitivos en el ámbito educativo. El estudio consta de tres partes: el planteamiento del problema, en donde se expone la evolución y el sentido que la psicopedagogía ha asignado al concepto de “estilo cognitivo”; la contrastación entre los planteamientos teóricos y las prácticas educativas y pedagógicas concretas y, finalmente, una reflexión sobre cómo abordar el problema de las diferencias cognitivas en el contexto pedagógico y educativo.application/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765/6132346-09110123-0670PAPELES; Vol. 1 No. 1 (2009); 19 - 37PAPELES; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 19 - 37Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.El estilo cognitivo en el contexto educativoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/5470oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/54702024-10-09 22:40:44.595https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv El estilo cognitivo en el contexto educativo
title El estilo cognitivo en el contexto educativo
spellingShingle El estilo cognitivo en el contexto educativo
Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
title_short El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_full El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_fullStr El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_full_unstemmed El estilo cognitivo en el contexto educativo
title_sort El estilo cognitivo en el contexto educativo
dc.creator.fl_str_mv Hederich Martínez, Christian
Camargo Uribe, Ángela
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Hederich Martínez, Christian
Camargo Uribe, Ángela
dc.subject.en-US.fl_str_mv Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
topic Cognitive difference, education, pedagogical practice, learning, field dependency-independency.
Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Diferencia cognitiva, educación, práctica pedagógica, aprendizaje, dependencia-independencia de campo.
description This paper presents an overview of the research on the application of cognitive style theory to education. The study consists of three parts: first, the statement of the problem, in which the evolution and the sense given to the concept of “cognitive style” by the psycho-pedagogical research, is presented, second, theory and practice are contrasted with respect to specific educative and pedagogical issues and, finally, a reflection is made on how to face the problem of cognitive differences in educative and  pedagogical settings.
publishDate 2009
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2009-06-30
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:53:10Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:53:10Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5470
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5470
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/765/613
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Derechos de autor 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo Uribe
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Derechos de autor 2009 Christian Hederich Martínez, ngela Camargo Uribe
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
dc.source.en-US.fl_str_mv PAPELES; Vol. 1 No. 1 (2009); 19 - 37
dc.source.es-ES.fl_str_mv PAPELES; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 19 - 37
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300307765592064