Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica

This article makes a bibliographic review about the concept of lexical knowledge and vocabulary in the recent literature of the didactics of English. Methodology: a bibliographic review was carried out based on the search for materials in the Google Scholar search engine, in the Dialnet, Scielo and...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11421
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11421
Palabra clave:
aprendizaje de idiomas
competencia léxica
lengua inglesa
semántica
Learning
Acquisition Lexical competence
English Language
Semantics
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_b7f478a7537f6ea2f921a4f5949de20e
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11421
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2022-08-192024-10-10T12:30:45Z2024-10-10T12:30:45Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11421This article makes a bibliographic review about the concept of lexical knowledge and vocabulary in the recent literature of the didactics of English. Methodology: a bibliographic review was carried out based on the search for materials in the Google Scholar search engine, in the Dialnet, Scielo and Redalyc databases, and in the ResearchGate academic network. Results: 30 articles published in the period 2016 to 2021 in indexed journals and 10 master's and doctoral theses are analyzed, with 30% of the materials being in English and the remaining 70% in Spanish. Two trends are identified when it comes to addressing lexical knowledge and vocabulary, which affect the way English didactics are developed. Conclusions: the importance of distinguishing between the concept of lexical knowledge and that of vocabulary is established, being that the latter refers to understanding the meanings of a word and is evaluated from the volume of words, while lexical knowledge focuses on the contextual meaning and placement of a word in the particular linguistic structure of the English language.Este articulo realiza una revisión bibliográfica acerca del concepto de conocimiento léxico y el de vocabulario en la literatura reciente de la didáctica del inglés. Metodología: se realizó una revisión bibliográfica a partir de la búsqueda de materiales en el motor de búsqueda Google Scholar, en las bases de datos Dialnet, Scielo y Redalyc, y en la red académica ResearchGate. Resultados: se analizan 30 artículos publicados en el período 2016 a 2021 en revistas indexadas y 10 tesis de maestría y doctorado, siendo que el 30% de los materiales están en idioma inglés y el 70% restante en español. Se identifican dos tendencias a la hora de abordar el conocimiento léxico y el vocabulario, las cuales inciden en la forma cómo se desarrolla la didáctica del inglés. Conclusiones: se establece la importancia de distinguir entre el concepto de conocimiento léxico y el de vocabulario, siendo que este último se refiere a entender los significados de una palabra y se evalúa a partir del volumen de palabras, mientras que el conocimiento léxico se enfoca en el significado contextual y la colocación de una palabra en la estructura lingüística particular de la lengua inglesa.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392/1067https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 26-332665-203Xaprendizaje de idiomascompetencia léxicalengua inglesasemánticaLearningAcquisition Lexical competenceEnglish LanguageSemanticsDistinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográficainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Camargo Rubio, Mauricio AntonioGonzález Reyes, Ronald Andrés123456789/11421oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114212024-10-14 03:50:17.136metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
spellingShingle Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
aprendizaje de idiomas
competencia léxica
lengua inglesa
semántica
Learning
Acquisition Lexical competence
English Language
Semantics
title_short Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_full Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_fullStr Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_full_unstemmed Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
title_sort Distinción entre conocimiento léxico y vocabulario en la didáctica del inglés. Revisión bibliográfica
dc.subject.es-ES.fl_str_mv aprendizaje de idiomas
competencia léxica
lengua inglesa
semántica
topic aprendizaje de idiomas
competencia léxica
lengua inglesa
semántica
Learning
Acquisition Lexical competence
English Language
Semantics
dc.subject.en-US.fl_str_mv Learning
Acquisition Lexical competence
English Language
Semantics
description This article makes a bibliographic review about the concept of lexical knowledge and vocabulary in the recent literature of the didactics of English. Methodology: a bibliographic review was carried out based on the search for materials in the Google Scholar search engine, in the Dialnet, Scielo and Redalyc databases, and in the ResearchGate academic network. Results: 30 articles published in the period 2016 to 2021 in indexed journals and 10 master's and doctoral theses are analyzed, with 30% of the materials being in English and the remaining 70% in Spanish. Two trends are identified when it comes to addressing lexical knowledge and vocabulary, which affect the way English didactics are developed. Conclusions: the importance of distinguishing between the concept of lexical knowledge and that of vocabulary is established, being that the latter refers to understanding the meanings of a word and is evaluated from the volume of words, while lexical knowledge focuses on the contextual meaning and placement of a word in the particular linguistic structure of the English language.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:45Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:45Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11421
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11421
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1392/1067
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 5 (2021): SIFORED; 26-33
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300389179129856