Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica
Introduction: Microteaching is a strategy of simulation of the professional task for the development of skills, in this case, it is a teaching process that, subsequently, is analyzed in order to reflect on actions that lead to the improvement of Costa Rican education. The purpose of this study is to...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11059
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1589
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11059
- Palabra clave:
- práctica educativa
método de enseñanza
aprendizaje
formación del profesorado
educación superior
Educational practice
teaching method
learning
teacher training
higher education
- Rights
- License
- Copyright (c) 2023 Catty Orellana
id |
UAntonioN2_b3fa2effea8ff4701b3b2b96e1ed50e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11059 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica: Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica |
title |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica |
spellingShingle |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica práctica educativa método de enseñanza aprendizaje formación del profesorado educación superior Educational practice teaching method learning teacher training higher education |
title_short |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica |
title_full |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica |
title_fullStr |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica |
title_full_unstemmed |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica |
title_sort |
Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
práctica educativa método de enseñanza aprendizaje formación del profesorado educación superior |
topic |
práctica educativa método de enseñanza aprendizaje formación del profesorado educación superior Educational practice teaching method learning teacher training higher education |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Educational practice teaching method learning teacher training higher education |
description |
Introduction: Microteaching is a strategy of simulation of the professional task for the development of skills, in this case, it is a teaching process that, subsequently, is analyzed in order to reflect on actions that lead to the improvement of Costa Rican education. The purpose of this study is to describe the perceptions of the student body participating in the simulation of a class to determine the benefits and contributions it provides to teacher training. Methodology: 40 teacher training students participated in the workshop; it was carried out in three phases: first, planning, then execution, and finally, feedback of the process. Results and discussion: The information obtained and analyzed revealed as areas of interest, the planning of a class, educational practice, group management in the classroom and the contribution of microteaching to the teaching task, which were experienced through the integration of theory and practice. Conclusions: In response to the problem question, What is the contribution in teacher training? the study concludes that, students require praxis for their training and, microteaching has proven to be a didactic strategy that allows the development of teaching skills and ensures deep learning by means of autoscopy during feedback; therefore, it invigorates the formative process of the students and the University. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:37:37Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T02:37:37Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1589 10.54104/papeles.v15n30.1589 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11059 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1589 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11059 |
identifier_str_mv |
10.54104/papeles.v15n30.1589 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1589/1389 |
dc.rights.en-US.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Catty Orellana https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Catty Orellana https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023) |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023) |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023) |
dc.source.none.fl_str_mv |
2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v15n30 |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300313995182080 |
spelling |
2023-12-302024-10-10T02:37:37Z2024-10-10T02:37:37Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/158910.54104/papeles.v15n30.1589https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11059Introduction: Microteaching is a strategy of simulation of the professional task for the development of skills, in this case, it is a teaching process that, subsequently, is analyzed in order to reflect on actions that lead to the improvement of Costa Rican education. The purpose of this study is to describe the perceptions of the student body participating in the simulation of a class to determine the benefits and contributions it provides to teacher training. Methodology: 40 teacher training students participated in the workshop; it was carried out in three phases: first, planning, then execution, and finally, feedback of the process. Results and discussion: The information obtained and analyzed revealed as areas of interest, the planning of a class, educational practice, group management in the classroom and the contribution of microteaching to the teaching task, which were experienced through the integration of theory and practice. Conclusions: In response to the problem question, What is the contribution in teacher training? the study concludes that, students require praxis for their training and, microteaching has proven to be a didactic strategy that allows the development of teaching skills and ensures deep learning by means of autoscopy during feedback; therefore, it invigorates the formative process of the students and the University.Introducción: la microenseñanza es una estrategia de simulación del quehacer profesional para el desarrollo de habilidades, en este caso, se trata de un proceso de enseñanza que posteriormente se analiza para reflexionar sobre las acciones que conducen a la mejora de la educación costarricense. Este estudio tiene como objetivo describir las percepciones del estudiantado participante de la simulación de una clase para determinar los beneficios y aportes que brinda a la formación docente. Metodología: participaron 40 estudiantes de formación docente; se llevó a cabo en tres fases: planificación, ejecución y realimentación del proceso. Resultados y discusión: la información obtenida y analizada reveló como áreas de interés la planificación de una clase, la práctica educativa, el manejo de grupo en el aula y el aporte de la microenseñanza para el quehacer docente, las cuales se lograron experimentar por medio de la integración de la teoría con la práctica. Conclusiones: en respuesta a la pregunta problema: ¿cuál es el aporte en la formación docente?, el estudio concluye que el estudiantado requiere la praxis para su formación, y la microenseñanza ha demostrado ser una estrategia didáctica que permite el desarrollo de habilidades docentes y asegura el aprendizaje profundo por medio de la autoscopia durante la realimentación; por tanto, vigoriza el proceso formativo del estudiantado y de la universidadapplication/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1589/1389Copyright (c) 2023 Catty Orellanahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 15 No. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; Vol. 15 Núm. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)Papeles; v. 15 n. 30 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 30 (Julio-Diciembre, 2023)2346-09110123-067010.54104/papeles.v15n30práctica educativamétodo de enseñanzaaprendizajeformación del profesoradoeducación superiorEducational practiceteaching methodlearningteacher traininghigher educationMicroteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Rica: La microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa RicaLa microenseñanza: metodología para el desarrollo de habilidades en la formación docente en ciencias de la educación. Percepción del estudiantado de la Universidad de Costa Rica: Microteaching: Methodology for the Development of Skills in Teacher Training in Educational Sciences. Perception of the Students of the University of Costa Ricainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Orellana, Catty123456789/11059oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110592024-10-14 03:47:03.83metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |