El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción

This article is a contribution to reflection on how institutionalized practices in early childhood education have shaped the understanding of Child Educator (ChE) and how it should move to new constructions and understandings. This text show us some investigative movements interested in understandin...

Full description

Autores:
Vergara Arboleda, Maribel
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5280
Acceso en línea:
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5280
Palabra clave:
Epistemology
Knowledge
Children’s Educator
Training
Practice
Teacher Knowledge
Reflection
Hyphens and routines
Epistemología
Educadora Infantil
Práctica
Conocimiento del Profesor
Formación
Reflexión
Guiones
Rutinas
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id UAntonioN2_afdcbd33c1db021269489f054ad88d18
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5280
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Vergara Arboleda, Maribel2021-11-10T00:51:53Z2021-11-10T00:51:53Z2012-12-04http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5280This article is a contribution to reflection on how institutionalized practices in early childhood education have shaped the understanding of Child Educator (ChE) and how it should move to new constructions and understandings. This text show us some investigative movements interested in understanding the thought and action of the teacher, also develops historical questions of the evolution of the concept of childhood from different schools of thought and ideas. On the other hand, it highlights the origin of the ChE profession as one of the aspects that has hindered the creation of knowledge, and makes the difference of the elements that serve as a point of analysis to define the object of study of ChE. Through knowledge epistemological exploration of ChE makes a short work of a particular knowledge and another differentiable knowledge of other field teachers. Finally, using the idea of forming devices, the idea of knowledge desirable is developed to produce knowledge of the ChE and which relate to the principles of child education.Este artículo, es un aporte a la reflexión sobre la forma en que las prácticas institucionalizadas en la educación inicial han configurado el conocimiento de la Educadora Infantil (EI) y cómo este debe transitar a nuevas construcciones y comprensiones. Muestra las corrientes investigativas que se han interesado por comprender el pensamiento y la acción del profesor, a la vez que desarrolla cuestiones históricas de la evolución del concepto de infancia desde distintas corrientes y concepciones de pensamiento. Resalta el origen de la profesión de la EI como uno de los aspectos que más ha dificultado la constitución de su conocimiento, distingue a la vez, los elementos que sirven como punto de análisis para precisar el objeto de estudio de la EI. A través de la exploración epistemológica del conocimiento de la EI da cuenta de un conocimiento particular y diferenciable del conocimiento de los profesores de otros campos.  Por último, por medio de la idea de dispositivos de formación, se desarrolla la idea de saberes deseables para la producción de conocimiento de la EI y que se relacionan con los principios de la pedagogía infantil.application/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297/2452346-09110123-0670PAPELES; Vol. 4 No. 8 (2012); 8-22PAPELES; Vol. 4 Núm. 8 (2012); 8-22EpistemologyKnowledgeChildren’s EducatorTrainingPracticeTeacher KnowledgeReflectionHyphens and routinesEpistemologíaEducadora InfantilPrácticaConocimiento del ProfesorFormaciónReflexiónGuionesRutinasEl conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construccióninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/5280oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/52802024-10-09 23:06:23.492https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
spellingShingle El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
Epistemology
Knowledge
Children’s Educator
Training
Practice
Teacher Knowledge
Reflection
Hyphens and routines
Epistemología
Educadora Infantil
Práctica
Conocimiento del Profesor
Formación
Reflexión
Guiones
Rutinas
title_short El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_full El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_fullStr El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_full_unstemmed El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_sort El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
dc.creator.fl_str_mv Vergara Arboleda, Maribel
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Vergara Arboleda, Maribel
dc.subject.en-US.fl_str_mv Epistemology
Knowledge
Children’s Educator
Training
Practice
Teacher Knowledge
Reflection
Hyphens and routines
topic Epistemology
Knowledge
Children’s Educator
Training
Practice
Teacher Knowledge
Reflection
Hyphens and routines
Epistemología
Educadora Infantil
Práctica
Conocimiento del Profesor
Formación
Reflexión
Guiones
Rutinas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Epistemología
Educadora Infantil
Práctica
Conocimiento del Profesor
Formación
Reflexión
Guiones
Rutinas
description This article is a contribution to reflection on how institutionalized practices in early childhood education have shaped the understanding of Child Educator (ChE) and how it should move to new constructions and understandings. This text show us some investigative movements interested in understanding the thought and action of the teacher, also develops historical questions of the evolution of the concept of childhood from different schools of thought and ideas. On the other hand, it highlights the origin of the ChE profession as one of the aspects that has hindered the creation of knowledge, and makes the difference of the elements that serve as a point of analysis to define the object of study of ChE. Through knowledge epistemological exploration of ChE makes a short work of a particular knowledge and another differentiable knowledge of other field teachers. Finally, using the idea of forming devices, the idea of knowledge desirable is developed to produce knowledge of the ChE and which relate to the principles of child education.
publishDate 2012
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2012-12-04
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:53Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:53Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5280
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5280
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297/245
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
dc.source.en-US.fl_str_mv PAPELES; Vol. 4 No. 8 (2012); 8-22
dc.source.es-ES.fl_str_mv PAPELES; Vol. 4 Núm. 8 (2012); 8-22
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1812928350980669440