Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia

This work is the product of an alternate study as a result of two diagnostic approaches obtained from normal school students, future basic education teachers who are being trained in Mexico and Colombia. The purpose is to know the availability of resources, their knowledge and level of digital compe...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11470
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470
Palabra clave:
innovación educativa-580115
formación-580303
competencias digitales-580107
mediación TIC-580105
Educational innovation-580105
training-580303
digital skills-580107
ICT mediation-580105
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_ae714b10ff99bf20456247d8a9782d39
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11470
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-052024-10-10T12:31:31Z2024-10-10T12:31:31Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470This work is the product of an alternate study as a result of two diagnostic approaches obtained from normal school students, future basic education teachers who are being trained in Mexico and Colombia. The purpose is to know the availability of resources, their knowledge and level of digital competence, as well as the use of ICT during their academic training. The methodology implied applying alternately because it was not at the same time, but the same Likert-type survey, to students of Normal schools from both countries. It was possible to reach conclusions that suggest common and relevant intervention measures for their training or even strengthen the respective academic preparation. The sampling was first applied (in June 2019) to 144 of 172 students (82.28%) of the Normal School for Educators of Arandas (ENEA), in the state of Jalisco, Mexico and (in August 2023) to 126 of 174 (72.41%) from the Escuela Normal Superior de Bucaramanga (ENSB), department of Santander in Colombia. Among the objectives, the following stand out: Evaluate the integration of ICT, availability of mobile or fixed resources, development of skills for the collection, self-management of knowledge, consumption, treatment and evaluation of information carried out by future educators from both countries.Este trabajo es producto de un estudio alterno como resultado de dos acercamientos diagnósticos obtenidos de estudiantes normalistas, futuros docentes de educación básica que se preparan en México y en Colombia. El propósito es conocer la disponibilidad que tienen de recursos, sus conocimientos y nivel de competencia digital, así como el uso de TIC durante su formación académica. La metodología implicó aplicar de forma alterna porque no fue al mismo tiempo, pero sí la misma encuesta tipo Likert, a estudiantes de escuelas Normales de ambos países. Se pudo llegar a conclusiones que sugieren medidas de intervención comunes y pertinentes para su formación o incluso fortalecer la respectiva preparación académica. El muestreo se aplicó primero (en junio de 2019) a 144 de 172 estudiantes (82.28%) de la Escuela Normal para Educadores de Arandas (ENEA), del estado de Jalisco, México y (en agosto de 2023) a 126 de 174 (72.41%) de la Escuela Normal Superior de Bucaramanga (ENSB), departamento de Santander en Colombia. Entre los objetivos destacan: Valorar la integración de TIC, disponibilidad de recursos móviles o fijos, desarrollo de habilidades para el acopio, autogestión del conocimiento, consumo, tratamiento y evaluación de información que realizan los futuros educadores de ambos países.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685/1291https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativa-580115formación-580303competencias digitales-580107mediación TIC-580105Educational innovation-580105training-580303digital skills-580107ICT mediation-580105Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombiainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Huerta Gaytán, PabloAyala Mor, Johanna BeatrizCristancho Sarmiento, Gloria PatriciaGómez Rodríguez, Horacio123456789/11470oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114702024-10-14 03:50:17.432metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
title Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
spellingShingle Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
innovación educativa-580115
formación-580303
competencias digitales-580107
mediación TIC-580105
Educational innovation-580105
training-580303
digital skills-580107
ICT mediation-580105
title_short Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
title_full Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
title_fullStr Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
title_full_unstemmed Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
title_sort Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
dc.subject.es-ES.fl_str_mv innovación educativa-580115
formación-580303
competencias digitales-580107
mediación TIC-580105
topic innovación educativa-580115
formación-580303
competencias digitales-580107
mediación TIC-580105
Educational innovation-580105
training-580303
digital skills-580107
ICT mediation-580105
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational innovation-580105
training-580303
digital skills-580107
ICT mediation-580105
description This work is the product of an alternate study as a result of two diagnostic approaches obtained from normal school students, future basic education teachers who are being trained in Mexico and Colombia. The purpose is to know the availability of resources, their knowledge and level of digital competence, as well as the use of ICT during their academic training. The methodology implied applying alternately because it was not at the same time, but the same Likert-type survey, to students of Normal schools from both countries. It was possible to reach conclusions that suggest common and relevant intervention measures for their training or even strengthen the respective academic preparation. The sampling was first applied (in June 2019) to 144 of 172 students (82.28%) of the Normal School for Educators of Arandas (ENEA), in the state of Jalisco, Mexico and (in August 2023) to 126 of 174 (72.41%) from the Escuela Normal Superior de Bucaramanga (ENSB), department of Santander in Colombia. Among the objectives, the following stand out: Evaluate the integration of ICT, availability of mobile or fixed resources, development of skills for the collection, self-management of knowledge, consumption, treatment and evaluation of information carried out by future educators from both countries.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:31Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685/1291
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300349721214976