Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia
This work is the product of an alternate study as a result of two diagnostic approaches obtained from normal school students, future basic education teachers who are being trained in Mexico and Colombia. The purpose is to know the availability of resources, their knowledge and level of digital compe...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11470
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470
- Palabra clave:
- innovación educativa-580115
formación-580303
competencias digitales-580107
mediación TIC-580105
Educational innovation-580105
training-580303
digital skills-580107
ICT mediation-580105
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_ae714b10ff99bf20456247d8a9782d39 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11470 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-052024-10-10T12:31:31Z2024-10-10T12:31:31Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470This work is the product of an alternate study as a result of two diagnostic approaches obtained from normal school students, future basic education teachers who are being trained in Mexico and Colombia. The purpose is to know the availability of resources, their knowledge and level of digital competence, as well as the use of ICT during their academic training. The methodology implied applying alternately because it was not at the same time, but the same Likert-type survey, to students of Normal schools from both countries. It was possible to reach conclusions that suggest common and relevant intervention measures for their training or even strengthen the respective academic preparation. The sampling was first applied (in June 2019) to 144 of 172 students (82.28%) of the Normal School for Educators of Arandas (ENEA), in the state of Jalisco, Mexico and (in August 2023) to 126 of 174 (72.41%) from the Escuela Normal Superior de Bucaramanga (ENSB), department of Santander in Colombia. Among the objectives, the following stand out: Evaluate the integration of ICT, availability of mobile or fixed resources, development of skills for the collection, self-management of knowledge, consumption, treatment and evaluation of information carried out by future educators from both countries.Este trabajo es producto de un estudio alterno como resultado de dos acercamientos diagnósticos obtenidos de estudiantes normalistas, futuros docentes de educación básica que se preparan en México y en Colombia. El propósito es conocer la disponibilidad que tienen de recursos, sus conocimientos y nivel de competencia digital, así como el uso de TIC durante su formación académica. La metodología implicó aplicar de forma alterna porque no fue al mismo tiempo, pero sí la misma encuesta tipo Likert, a estudiantes de escuelas Normales de ambos países. Se pudo llegar a conclusiones que sugieren medidas de intervención comunes y pertinentes para su formación o incluso fortalecer la respectiva preparación académica. El muestreo se aplicó primero (en junio de 2019) a 144 de 172 estudiantes (82.28%) de la Escuela Normal para Educadores de Arandas (ENEA), del estado de Jalisco, México y (en agosto de 2023) a 126 de 174 (72.41%) de la Escuela Normal Superior de Bucaramanga (ENSB), departamento de Santander en Colombia. Entre los objetivos destacan: Valorar la integración de TIC, disponibilidad de recursos móviles o fijos, desarrollo de habilidades para el acopio, autogestión del conocimiento, consumo, tratamiento y evaluación de información que realizan los futuros educadores de ambos países.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685/1291https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovación educativa-580115formación-580303competencias digitales-580107mediación TIC-580105Educational innovation-580105training-580303digital skills-580107ICT mediation-580105Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombiainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Huerta Gaytán, PabloAyala Mor, Johanna BeatrizCristancho Sarmiento, Gloria PatriciaGómez Rodríguez, Horacio123456789/11470oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114702024-10-14 03:50:17.432metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia |
title |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia |
spellingShingle |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia innovación educativa-580115 formación-580303 competencias digitales-580107 mediación TIC-580105 Educational innovation-580105 training-580303 digital skills-580107 ICT mediation-580105 |
title_short |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia |
title_full |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia |
title_fullStr |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia |
title_full_unstemmed |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia |
title_sort |
Competencias digitales y mediación tic en la formación de educadores. Estudio diagnóstico alterno en escuelas normales de México y Colombia |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
innovación educativa-580115 formación-580303 competencias digitales-580107 mediación TIC-580105 |
topic |
innovación educativa-580115 formación-580303 competencias digitales-580107 mediación TIC-580105 Educational innovation-580105 training-580303 digital skills-580107 ICT mediation-580105 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Educational innovation-580105 training-580303 digital skills-580107 ICT mediation-580105 |
description |
This work is the product of an alternate study as a result of two diagnostic approaches obtained from normal school students, future basic education teachers who are being trained in Mexico and Colombia. The purpose is to know the availability of resources, their knowledge and level of digital competence, as well as the use of ICT during their academic training. The methodology implied applying alternately because it was not at the same time, but the same Likert-type survey, to students of Normal schools from both countries. It was possible to reach conclusions that suggest common and relevant intervention measures for their training or even strengthen the respective academic preparation. The sampling was first applied (in June 2019) to 144 of 172 students (82.28%) of the Normal School for Educators of Arandas (ENEA), in the state of Jalisco, Mexico and (in August 2023) to 126 of 174 (72.41%) from the Escuela Normal Superior de Bucaramanga (ENSB), department of Santander in Colombia. Among the objectives, the following stand out: Evaluate the integration of ICT, availability of mobile or fixed resources, development of skills for the collection, self-management of knowledge, consumption, treatment and evaluation of information carried out by future educators from both countries. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:31Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11470 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1685/1291 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300349721214976 |