Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés

Introduction: This study provides a didactic application of the 2030 Agenda focused on Sustainable Development Goal (SDG) 4 (Quality Education) and from which SDG 5 (Gender Equality) is included, incorporating the pedagogical principles of Education with Gender Perspective (EGP) through the film Pri...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11066
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1810
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11066
Palabra clave:
Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)
educación con perspectiva de género
empoderamiento femenino
enseñanza universitaria
proceso de enseñanza-aprendizaje
Sustainable Development Goals (SDG)
education with gender perspective
female empowerment
tertiary education
teaching-learning process
Rights
License
Copyright (c) 2024 María Martínez Lirola, Alba Campoy Martínez
id UAntonioN2_9bb197e15bf5e65e1d8e71276bc2b3bb
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11066
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
dc.title.es-ES.fl_str_mv Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés: Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching
title Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
spellingShingle Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)
educación con perspectiva de género
empoderamiento femenino
enseñanza universitaria
proceso de enseñanza-aprendizaje
Sustainable Development Goals (SDG)
education with gender perspective
female empowerment
tertiary education
teaching-learning process
title_short Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
title_full Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
title_fullStr Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
title_full_unstemmed Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
title_sort Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)
educación con perspectiva de género
empoderamiento femenino
enseñanza universitaria
proceso de enseñanza-aprendizaje
topic Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)
educación con perspectiva de género
empoderamiento femenino
enseñanza universitaria
proceso de enseñanza-aprendizaje
Sustainable Development Goals (SDG)
education with gender perspective
female empowerment
tertiary education
teaching-learning process
dc.subject.en-US.fl_str_mv Sustainable Development Goals (SDG)
education with gender perspective
female empowerment
tertiary education
teaching-learning process
description Introduction: This study provides a didactic application of the 2030 Agenda focused on Sustainable Development Goal (SDG) 4 (Quality Education) and from which SDG 5 (Gender Equality) is included, incorporating the pedagogical principles of Education with Gender Perspective (EGP) through the film Princess Mononoke (1997), directed by Hayao Miyazaki, due to its thematic relevance to gender issues and female empowerment. The specific objectives of the study include to design and implement a didactic proposal to work on gender equality as a global issue in tertiary English teaching through the film Princess Mononoke (1997) and to gather students’ opinions on the pedagogical proposal they participated in. Methodology: The methodology used is mixed, encompassing qualitative-descriptive aspects associated with the observation of students’ performance in the activities related to the film and gender issues. Quantitative data includes the results from a table of evaluation filled in by both the professor and the students and a questionnaire that the students completed anonymously at the end of the sessions. Results and discussion: The results indicate that the selected scenes and the proposed activities enable students to delve deeper into gender equality, with special reference to female empowerment. Conclusions: It is confirmed that the proposal presented proves effective in addressing SDG 5 in university English teaching, fostering reflection on gender equality as a global issue.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:40Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T02:37:40Z
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1810
10.54104/papeles.v16n31.1810
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11066
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1810
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11066
identifier_str_mv 10.54104/papeles.v16n31.1810
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1810/1477
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2024 María Martínez Lirola, Alba Campoy Martínez
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 María Martínez Lirola, Alba Campoy Martínez
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.en-US.fl_str_mv Papeles; Vol. 16 No. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Papeles; Vol. 16 Núm. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Núm. 31 (Enero-Junio, 2024)
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Papeles; v. 16 n. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
10.54104/papeles.v16n31
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300378475266048
spelling 2024-05-302024-10-10T02:37:40Z2024-10-10T02:37:40Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/181010.54104/papeles.v16n31.1810https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11066Introduction: This study provides a didactic application of the 2030 Agenda focused on Sustainable Development Goal (SDG) 4 (Quality Education) and from which SDG 5 (Gender Equality) is included, incorporating the pedagogical principles of Education with Gender Perspective (EGP) through the film Princess Mononoke (1997), directed by Hayao Miyazaki, due to its thematic relevance to gender issues and female empowerment. The specific objectives of the study include to design and implement a didactic proposal to work on gender equality as a global issue in tertiary English teaching through the film Princess Mononoke (1997) and to gather students’ opinions on the pedagogical proposal they participated in. Methodology: The methodology used is mixed, encompassing qualitative-descriptive aspects associated with the observation of students’ performance in the activities related to the film and gender issues. Quantitative data includes the results from a table of evaluation filled in by both the professor and the students and a questionnaire that the students completed anonymously at the end of the sessions. Results and discussion: The results indicate that the selected scenes and the proposed activities enable students to delve deeper into gender equality, with special reference to female empowerment. Conclusions: It is confirmed that the proposal presented proves effective in addressing SDG 5 in university English teaching, fostering reflection on gender equality as a global issue.Introducción: este estudio ofrece una aplicación didáctica de la Agenda 2030 centrada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible (ODS) 4 (“Educación de calidad”), a partir del cual se incluye el ODS 5 (“Igualdad de género”), incorporando los principios pedagógicos de la educación con perspectiva de género (EPG) a través de la película La princesa Mononoke (1997), dirigida por Hayao Miyazaki, debido a su temática centrada en cuestiones de género y empoderamiento femenino. Los objetivos del estudio incluyen diseñar e implementar una propuesta didáctica para trabajar la igualdad de género como tema global en la enseñanza universitaria del inglés por medio de esta película y conocer la opinión del alumnado sobre la propuesta pedagógica en la que ha participado. Metodología: la metodología utilizada es mixta, incorporando aspectos cualitativo-descriptivos asociados a la observación del desempeño de los/as estudiantes con las actividades vinculadas a la película sobre género. También se ofrecen datos cuantitativos que se centran en los resultados de una tabla de evaluación completada tanto por la profesora como por el estudiantado y en un cuestionario que el alumnado rellenó al final de las sesiones de manera anónima. Resultados y discusión: los resultados revelan que las escenas seleccionadas y las actividades planteadas permiten que el alumnado profundice en la igualdad de género, con especial referencia al empoderamiento femenino. Conclusiones: se constata que la propuesta didáctica presentada es efectiva para trabajar el ODS 5 en la enseñanza universitaria del inglés, fomentando la reflexión sobre la igualdad de género como tema global.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1810/1477Copyright (c) 2024 María Martínez Lirola, Alba Campoy Martínezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Papeles; Vol. 16 No. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)Papeles; Vol. 16 Núm. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Núm. 31 (Enero-Junio, 2024)Papeles; v. 16 n. 31 (2024): Papeles, Vol. 16 Issue 31 (Jan-Jun, 2024)2346-09110123-067010.54104/papeles.v16n31Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)educación con perspectiva de géneroempoderamiento femeninoenseñanza universitariaproceso de enseñanza-aprendizajeSustainable Development Goals (SDG)education with gender perspectivefemale empowermenttertiary educationteaching-learning processDidactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teaching: Propuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglésPropuesta didáctica enmarcada en el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 y en la educación con perspectiva de género a través de la película La princesa Mononoke en la enseñanza universitaria del inglés: Didactic Proposal Framed Within Sustainable Development Goal 5 and Gender Perspective Education Through the Film Princess Mononoke in University-level English Teachinginfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Martínez Lirola, MaríaCampoy Martínez, Alba123456789/11066oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/110662024-10-14 03:47:55.613metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co