LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA

Social-emotional education has become a determining factor in the development of young people and has not been taken into account in a crucial way in current learning strategies. We seek, by means of an investigative method of diverse documents of different authors, to give a conceptualization of th...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11509
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1754
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11509
Palabra clave:
inclusión e innovación educativa
educación socioemocional
desarrollo infantil
profesorado
aprendizaje consciente
inclusion and educational innovation
social-emotional education
child development
teachers
conscious learning
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_8841977b437bf57ec635bf89c1bdd421
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11509
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-232024-10-10T12:32:13Z2024-10-10T12:32:13Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1754https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11509Social-emotional education has become a determining factor in the development of young people and has not been taken into account in a crucial way in current learning strategies. We seek, by means of an investigative method of diverse documents of different authors, to give a conceptualization of the importance of socioemotional education in early childhood, as well as to introduce teachers to the idea that socioemotional education has a vital role in the work of the individual as a social and complete being. As a consequence, two points of utmost importance can be identified, one being the introduction of the socioemotional concept and its high influence on personal development in different contexts such as the academic and social ones, on the other hand, various pedagogical strategies are presented that have behind them the work of working on the socioemotional aspect in early childhood, thus helping teachers to expand their methodology by incorporating a series of guidelines that will be of great help.La educación socioemocional se ha vuelto un factor determinante en el desarrollo de los jóvenes y no ha sido tomado en cuenta de manera crucial en las estrategias de aprendizaje actuales. Se busca, por medio de un método investigativo de diversos documentos de distintos autores, dar una conceptualización sobre la importancia de la educación socioemocional en la primera infancia, así mismo introducir al profesorado en la idea de que la educación socioemocional tiene un papel vital en el trabajo del individuo como un ser social y completo (González, 2021). Como consiguiente se puede guipar dos puntos de suma importancia, siendo uno la introducción del concepto socioemocional y su alta influencia en el desarrollo personal en diversos contextos como lo son en este caso el académico y social, por otro lado, se presentan diversas estrategias pedagógicas que tienen tras de sí la labor de trabajar el aspecto socioemocional en la primera infancia, brindando así ayuda a los docentes a ampliar su metodología incorporando una serie de pautas que serán de gran ayuda.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1754/1336https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinclusión e innovación educativaeducación socioemocionaldesarrollo infantilprofesoradoaprendizaje conscienteinclusion and educational innovationsocial-emotional educationchild developmentteachersconscious learningLA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIAinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Rodríguez Rincón, ValentinaGonzález Plazas, Gabriel123456789/11509oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115092024-10-14 03:50:31.258metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
title LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
spellingShingle LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
inclusión e innovación educativa
educación socioemocional
desarrollo infantil
profesorado
aprendizaje consciente
inclusion and educational innovation
social-emotional education
child development
teachers
conscious learning
title_short LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
title_full LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
title_fullStr LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
title_full_unstemmed LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
title_sort LA IMPORTANCIA DE LA EDUCACIÓN SOCIO-EMOCIONAL EN LA PRIMERA INFANCIA
dc.subject.es-ES.fl_str_mv inclusión e innovación educativa
educación socioemocional
desarrollo infantil
profesorado
aprendizaje consciente
topic inclusión e innovación educativa
educación socioemocional
desarrollo infantil
profesorado
aprendizaje consciente
inclusion and educational innovation
social-emotional education
child development
teachers
conscious learning
dc.subject.en-US.fl_str_mv inclusion and educational innovation
social-emotional education
child development
teachers
conscious learning
description Social-emotional education has become a determining factor in the development of young people and has not been taken into account in a crucial way in current learning strategies. We seek, by means of an investigative method of diverse documents of different authors, to give a conceptualization of the importance of socioemotional education in early childhood, as well as to introduce teachers to the idea that socioemotional education has a vital role in the work of the individual as a social and complete being. As a consequence, two points of utmost importance can be identified, one being the introduction of the socioemotional concept and its high influence on personal development in different contexts such as the academic and social ones, on the other hand, various pedagogical strategies are presented that have behind them the work of working on the socioemotional aspect in early childhood, thus helping teachers to expand their methodology by incorporating a series of guidelines that will be of great help.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:13Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1754
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11509
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1754
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11509
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1754/1336
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300303340601345