LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES

This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11513
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513
Palabra clave:
formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_7c953b14045a55d7f210067b73266e75
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11513
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-242024-10-10T12:32:22Z2024-10-10T12:32:22Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the influence of formative assessment on student motivation, using a methodology based on literature review. The analysis examines a variety of sources, such as previous research and academic articles. The results reveal that formative assessment, by providing continuous feedback and guidance, plays a crucial role infostering students' intrinsic motivation. This feedback provides students with a clearer understanding of their progress, creating a sense of achievement and autonomy in their learning process. Through this literature review, it is confirmed that formative assessment contributes to creating a more stimulating and participatory educational environment, thus enhancing their learning process and motivation for learning.El presente trabajo busca comprender los beneficios de la evaluación formativa, en contraste con la evaluación sumativa, la cual basa su método en los resultados y no en los procesos, generando así desinterés y desmotivación en el proceso de aprendizaje por parte del alumnado. El objetivo es explorar y analizar la influencia de la evaluación formativa en la motivación de estudiantes, utilizando una metodología basada en la revisión bibliográfica. El análisis examina una variedad de fuentes, tales comoinvestigaciones previas y artículos académicos. Los resultados revelan que la evaluación formativa, al proporcionar retroalimentación continua y orientación, desempeña un papel crucial en el fomento de la motivación intrínseca de los estudiantes. Esta retroalimentación ofrece a los estudiantes una comprensión más clara de su progreso, creando un sentido de logro y autonomía en su proceso de aprendizaje. A través de esta revisión de bibliografía, se confirma que la evaluación formativa contribuye a crear un ambiente educativo más estimulante y participativo, potenciando así su proceso de aprendizaje y consigo la motivación para el mismo.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761/1340https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xformación docente para la innovación educativaevaluación formativamotivaciónretroalimentaciónaprendizajeTeacher training for educational innovationformative assessmentmotivationfeedbacklearningLA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTESinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Niño Velásquez, Paula AndreaPulido Chaparro, Andrés CamiloRiaño Quevedo, Laura Dayana123456789/11513oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115132024-10-14 03:50:31.137metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
spellingShingle LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
title_short LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_full LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_fullStr LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_full_unstemmed LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
title_sort LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
dc.subject.es-ES.fl_str_mv formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
topic formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
dc.subject.en-US.fl_str_mv Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
description This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the influence of formative assessment on student motivation, using a methodology based on literature review. The analysis examines a variety of sources, such as previous research and academic articles. The results reveal that formative assessment, by providing continuous feedback and guidance, plays a crucial role infostering students' intrinsic motivation. This feedback provides students with a clearer understanding of their progress, creating a sense of achievement and autonomy in their learning process. Through this literature review, it is confirmed that formative assessment contributes to creating a more stimulating and participatory educational environment, thus enhancing their learning process and motivation for learning.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:22Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:32:22Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761/1340
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300374236921856