LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES
This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11513
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513
- Palabra clave:
- formación docente para la innovación educativa
evaluación formativa
motivación
retroalimentación
aprendizaje
Teacher training for educational innovation
formative assessment
motivation
feedback
learning
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_7c953b14045a55d7f210067b73266e75 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11513 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-242024-10-10T12:32:22Z2024-10-10T12:32:22Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the influence of formative assessment on student motivation, using a methodology based on literature review. The analysis examines a variety of sources, such as previous research and academic articles. The results reveal that formative assessment, by providing continuous feedback and guidance, plays a crucial role infostering students' intrinsic motivation. This feedback provides students with a clearer understanding of their progress, creating a sense of achievement and autonomy in their learning process. Through this literature review, it is confirmed that formative assessment contributes to creating a more stimulating and participatory educational environment, thus enhancing their learning process and motivation for learning.El presente trabajo busca comprender los beneficios de la evaluación formativa, en contraste con la evaluación sumativa, la cual basa su método en los resultados y no en los procesos, generando así desinterés y desmotivación en el proceso de aprendizaje por parte del alumnado. El objetivo es explorar y analizar la influencia de la evaluación formativa en la motivación de estudiantes, utilizando una metodología basada en la revisión bibliográfica. El análisis examina una variedad de fuentes, tales comoinvestigaciones previas y artículos académicos. Los resultados revelan que la evaluación formativa, al proporcionar retroalimentación continua y orientación, desempeña un papel crucial en el fomento de la motivación intrínseca de los estudiantes. Esta retroalimentación ofrece a los estudiantes una comprensión más clara de su progreso, creando un sentido de logro y autonomía en su proceso de aprendizaje. A través de esta revisión de bibliografía, se confirma que la evaluación formativa contribuye a crear un ambiente educativo más estimulante y participativo, potenciando así su proceso de aprendizaje y consigo la motivación para el mismo.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761/1340https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xformación docente para la innovación educativaevaluación formativamotivaciónretroalimentaciónaprendizajeTeacher training for educational innovationformative assessmentmotivationfeedbacklearningLA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTESinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Niño Velásquez, Paula AndreaPulido Chaparro, Andrés CamiloRiaño Quevedo, Laura Dayana123456789/11513oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/115132024-10-14 03:50:31.137metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES |
title |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES |
spellingShingle |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES formación docente para la innovación educativa evaluación formativa motivación retroalimentación aprendizaje Teacher training for educational innovation formative assessment motivation feedback learning |
title_short |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES |
title_full |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES |
title_fullStr |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES |
title_full_unstemmed |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES |
title_sort |
LA INCIDENCIA DE LA EVALUACIÓN FORMATIVA EN LA MOTIVACIÓN DE LOS ESTUDIANTES |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
formación docente para la innovación educativa evaluación formativa motivación retroalimentación aprendizaje |
topic |
formación docente para la innovación educativa evaluación formativa motivación retroalimentación aprendizaje Teacher training for educational innovation formative assessment motivation feedback learning |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Teacher training for educational innovation formative assessment motivation feedback learning |
description |
This paper seeks to understand the benefits of formative assessment, in contrast to summative assessment, which bases its method on results and not on processes, thus generating disinterest and demotivation in the learning process on the part of students. The objective is to explore and analyze the influence of formative assessment on student motivation, using a methodology based on literature review. The analysis examines a variety of sources, such as previous research and academic articles. The results reveal that formative assessment, by providing continuous feedback and guidance, plays a crucial role infostering students' intrinsic motivation. This feedback provides students with a clearer understanding of their progress, creating a sense of achievement and autonomy in their learning process. Through this literature review, it is confirmed that formative assessment contributes to creating a more stimulating and participatory educational environment, thus enhancing their learning process and motivation for learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:32:22Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:32:22Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11513 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1761/1340 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300374236921856 |