Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad

Education in Colombia needs a transformation around the teaching processes that are currently evident. This is due to the fact that in the XXI century, teachers are still using traditional methods and practices to teach. Therefore, this qualitative research is developed, based on the hermen...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11459
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1673
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11459
Palabra clave:
innovación
educación
interdisciplinariedad
integración currícular
Innovation
interdisciplinarity
education
curricular integration
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_6c5805367b9d0f3c7ecd6df0f6a0a5ff
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11459
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2023-11-032024-10-10T12:31:20Z2024-10-10T12:31:20Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1673https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11459Education in Colombia needs a transformation around the teaching processes that are currently evident. This is due to the fact that in the XXI century, teachers are still using traditional methods and practices to teach. Therefore, this qualitative research is developed, based on the hermeneutic paradigm, with a group of teachers interested in innovating their educational practice taking into account the curricular principle of interdisciplinarity, which had positive results since the participants found it useful and meaningful for their teaching practice and realized that through this principle they promote abilities, skills and knowledge, forming competent citizens with a holistic vision of the world.La educación en Colombia necesita una transformación alrededor de los procesos de enseñanza que se evidencian actualmente. Esto debido a que se suele ver que en pleno siglo XXI, los docentes siguen empleando métodos y prácticas tradicionales para enseñar. Por lo anterior, se desarrolla una investigación de corte cualitativo, apoyada en el paradigma hermenéutico, con grupo de docentes interesados en innovar su práctica educativa teniendo en cuenta el principio curricular de interdisciplinariedad, la cual tuvo resultados positivos ya que los participantes le encontraron utilidad y significatividad para su ejercicio docente y se dieron cuenta que a través de este principio promueven habilidades, destrezas y conocimientos, formando ciudadanos competentes y con una visión holística del mundo.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1673/1280https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinnovacióneducacióninterdisciplinariedadintegración currícularInnovationinterdisciplinarityeducationcurricular integrationSaberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedadinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Majjul Cabarcas, Yanine Maria123456789/11459oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114592024-10-14 03:50:17.408metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
title Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
spellingShingle Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
innovación
educación
interdisciplinariedad
integración currícular
Innovation
interdisciplinarity
education
curricular integration
title_short Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
title_full Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
title_fullStr Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
title_full_unstemmed Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
title_sort Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad
dc.subject.es-ES.fl_str_mv innovación
educación
interdisciplinariedad
integración currícular
topic innovación
educación
interdisciplinariedad
integración currícular
Innovation
interdisciplinarity
education
curricular integration
dc.subject.en-US.fl_str_mv Innovation
interdisciplinarity
education
curricular integration
description Education in Colombia needs a transformation around the teaching processes that are currently evident. This is due to the fact that in the XXI century, teachers are still using traditional methods and practices to teach. Therefore, this qualitative research is developed, based on the hermeneutic paradigm, with a group of teachers interested in innovating their educational practice taking into account the curricular principle of interdisciplinarity, which had positive results since the participants found it useful and meaningful for their teaching practice and realized that through this principle they promote abilities, skills and knowledge, forming competent citizens with a holistic vision of the world.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:31:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1673
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11459
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1673
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11459
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1673/1280
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300378183761920