Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos

The results of the study carried out with 85 first-year chemistry students at Universidad de La Sabana are presented, in which it was sought to identify the perception of students regarding the development of teamwork competence based on Challenge-Based Learning. Two validated instruments were used...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11411
Acceso en línea:
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1187
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11411
Palabra clave:
educación por competencias
trabajo en equipo
aprendizaje colaborativo
aprendizaje basado en retos
química
Competency education
teamwork
collaborative learning
challenge-based learning
chemistry
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id UAntonioN2_625aaa0320faf312631efefa4f7d5bc8
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11411
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling 2021-12-022024-10-10T12:30:36Z2024-10-10T12:30:36Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1187https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11411The results of the study carried out with 85 first-year chemistry students at Universidad de La Sabana are presented, in which it was sought to identify the perception of students regarding the development of teamwork competence based on Challenge-Based Learning. Two validated instruments were used to collect the information that was evaluated with correlation tests and factor analysis. The results show that there is a strong correlation between decision-making, verbal communication, goal management, and conflict management, demonstrating the importance of dialogue and mediation to manage the project. Oral, verbal, and interpersonal communication was recognized as a highly developed and important competence to achieve goals. The variables were grouped into 3 components that explained the students' perception of teamwork. The teamwork competition was developed through strategy and the students recognized its importance.Se presentan los resultados del estudio realizado con 85 estudiantes de química de primera matrícula en la Universidad de La Sabana, en el que se buscaba identificar la percepción de los estudiantes respecto al desarrollo de la competencia trabajo en equipo a partir del Aprendizaje Basado en Retos. Se utilizaron dos instrumentos validados para recolectar la información que fue evaluada con pruebas de correlación y análisis factorial. Los resultados evidencian que existe una correlación fuerte entre la toma de decisiones, comunicación verbal, gestión de objetivos y tratamiento de conflictos, demostrando la importancia del diálogo y mediación para gestionar el proyecto. La comunicación oral, verbal e interpersonal fue reconocida como una competencia altamente desarrollada e importante para cumplir las metas. Las variables fueron agrupadas en 3 componentes que explicaron la percepción de los estudiantes respecto al trabajo en equipo. La competencia de trabajo en equipo se desarrolló por medio de la estrategia y los estudiantes reconocieron su importancia.application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1187/961https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)2665-203Xeducación por competenciastrabajo en equipoaprendizaje colaborativoaprendizaje basado en retosquímicaCompetency educationteamworkcollaborative learningchallenge-based learningchemistryTrabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Monsalve Silva, SantiagoVera-Monroy, Sulma Paola123456789/11411oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114112024-10-14 03:50:17.089metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
title Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
spellingShingle Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
educación por competencias
trabajo en equipo
aprendizaje colaborativo
aprendizaje basado en retos
química
Competency education
teamwork
collaborative learning
challenge-based learning
chemistry
title_short Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
title_full Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
title_fullStr Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
title_full_unstemmed Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
title_sort Trabajo en equipo: un reto para el aprendizaje basado en retos
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación por competencias
trabajo en equipo
aprendizaje colaborativo
aprendizaje basado en retos
química
topic educación por competencias
trabajo en equipo
aprendizaje colaborativo
aprendizaje basado en retos
química
Competency education
teamwork
collaborative learning
challenge-based learning
chemistry
dc.subject.en-US.fl_str_mv Competency education
teamwork
collaborative learning
challenge-based learning
chemistry
description The results of the study carried out with 85 first-year chemistry students at Universidad de La Sabana are presented, in which it was sought to identify the perception of students regarding the development of teamwork competence based on Challenge-Based Learning. Two validated instruments were used to collect the information that was evaluated with correlation tests and factor analysis. The results show that there is a strong correlation between decision-making, verbal communication, goal management, and conflict management, demonstrating the importance of dialogue and mediation to manage the project. Oral, verbal, and interpersonal communication was recognized as a highly developed and important competence to achieve goals. The variables were grouped into 3 components that explained the students' perception of teamwork. The teamwork competition was developed through strategy and the students recognized its importance.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:36Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-10T12:30:36Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1187
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11411
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1187
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11411
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1187/961
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
dc.source.es-ES.fl_str_mv MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020)
dc.source.none.fl_str_mv 2665-203X
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300384052641792