Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
This project focuses on the creation and planning of the design of a strategic marketing plan for the Gusticos Light healthy confectionery located in the municipality of Ciénaga - Magdalena, approximately two years ago, this company began its operations and its main economic activity is focused in t...
- Autores:
-
Gutiérrez Orozco, Selena María
López Vives, Andrea Margarita
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2024
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9364
- Acceso en línea:
- http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364
- Palabra clave:
- posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing
positioning, loyalty, attraction, customers, marketing
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)
id |
UAntonioN2_39fe733e686b9ca3592bba3fa79b9baf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9364 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena |
title |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena |
spellingShingle |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing positioning, loyalty, attraction, customers, marketing |
title_short |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena |
title_full |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena |
title_fullStr |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena |
title_full_unstemmed |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena |
title_sort |
Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena |
dc.creator.fl_str_mv |
Gutiérrez Orozco, Selena María López Vives, Andrea Margarita |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
Gamez Araujo, Willingthon |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Gutiérrez Orozco, Selena María López Vives, Andrea Margarita |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing |
topic |
posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing positioning, loyalty, attraction, customers, marketing |
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv |
positioning, loyalty, attraction, customers, marketing |
description |
This project focuses on the creation and planning of the design of a strategic marketing plan for the Gusticos Light healthy confectionery located in the municipality of Ciénaga - Magdalena, approximately two years ago, this company began its operations and its main economic activity is focused in the production of healthy cakes. Given the need to improve its competitiveness, attraction and customer loyalty, the creation of a strategic marketing plan was proposed. For the creation of the strategic plan, it will begin with a brief description of the generalities of the company, to put the readers in context about its activity and specialization in the market, as well as its mission, vision, values and its organizational structure, followed by this, analyze the business situation, through a strategic analysis tool, which provide information related to the factors of success or failure in the commercial field such as the mefe-mefi matrix, cross dofa matrix and analis pestel, to then develop positioning strategies and defensive strategies that, when implemented, improve the positioning and recognition of the company, finally, the implementation of marketing mix strategies, which are complemented by the strategies already designed and which help to attract and retain customers. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-02-23T13:51:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-02-23T13:51:03Z |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2024-02-06 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364 |
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
AGUILAR, L. (2016). repositorio.utmachala. Obtenido de repositorio.utmachala: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/7790/1/ECUACE-2016-AECD00002.pdf Alcaldia de Cienaga . (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Economia.aspx Alcaldia de Cienaga. (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/Proyectos/Paginas/Proyectos-Vigentes.aspx American Psychological Association. (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6 ed.). (M. G. Frías, Trad.) México, México: El Manual Moderno. Armstrong, G., & Kotle, P. (2003). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf Casanueva, G. (06 de Mayo de 2021). blog.uniacc.cl. Obtenido de blog.uniacc.cl: https://blog.uniacc.cl/ensayo-sobre-los-modelos-de-planeacion-estrategica-dekotler-steiner-chiavenato-y-hoshinkanri#:~:text=Kotler%20(2001)%2C%20plantea%20que,identificar%20nuevas% 20%C3%A1reas%20de%20negocios. Ciribeli, J. P., & Miquelito, S. (1 de Julio de 2015). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf Dane. (Enero de 2023). Dane.gov. Obtenido de Dane.gov: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/precios-y-costos/indicede-precios-al-consumidor-ipc/ipc-informaciontecnica#:~:text=En%20enero%20de%202023%20la,fue%20de%206%2C94%25. Echeverri, C. (2020). repositorio.cuc. Obtenido de repositorio.cuc: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/6489/Marketing%20estrat% C3%A9gico%20en%20las%20Pyme%20de%20la%20industria%20panificadora %20de%20la%20ciudad%20de%20Barranquilla.pdf?sequence=1&isAllowed=y Echeverría, O., Martínez, M., & López, I. (2021). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/journal/6379/637968300004/html/#:~:text=Mientras%20 que%20para%20Kotler%20%26%20Armstrong,usar%20el%20producto%20o%2 0servicio%E2%80%9D. Franco, J. (2018). red.uao.edu. Obtenido de red.uao.edu: https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/10092/T07755.pdf?sequence=5&is Allowed=y |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad Antonio Nariño |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional UAN |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
url |
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364 |
identifier_str_mv |
AGUILAR, L. (2016). repositorio.utmachala. Obtenido de repositorio.utmachala: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/7790/1/ECUACE-2016-AECD00002.pdf Alcaldia de Cienaga . (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Economia.aspx Alcaldia de Cienaga. (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/Proyectos/Paginas/Proyectos-Vigentes.aspx American Psychological Association. (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6 ed.). (M. G. Frías, Trad.) México, México: El Manual Moderno. Armstrong, G., & Kotle, P. (2003). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf Casanueva, G. (06 de Mayo de 2021). blog.uniacc.cl. Obtenido de blog.uniacc.cl: https://blog.uniacc.cl/ensayo-sobre-los-modelos-de-planeacion-estrategica-dekotler-steiner-chiavenato-y-hoshinkanri#:~:text=Kotler%20(2001)%2C%20plantea%20que,identificar%20nuevas% 20%C3%A1reas%20de%20negocios. Ciribeli, J. P., & Miquelito, S. (1 de Julio de 2015). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf Dane. (Enero de 2023). Dane.gov. Obtenido de Dane.gov: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/precios-y-costos/indicede-precios-al-consumidor-ipc/ipc-informaciontecnica#:~:text=En%20enero%20de%202023%20la,fue%20de%206%2C94%25. Echeverri, C. (2020). repositorio.cuc. Obtenido de repositorio.cuc: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/6489/Marketing%20estrat% C3%A9gico%20en%20las%20Pyme%20de%20la%20industria%20panificadora %20de%20la%20ciudad%20de%20Barranquilla.pdf?sequence=1&isAllowed=y Echeverría, O., Martínez, M., & López, I. (2021). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/journal/6379/637968300004/html/#:~:text=Mientras%20 que%20para%20Kotler%20%26%20Armstrong,usar%20el%20producto%20o%2 0servicio%E2%80%9D. Franco, J. (2018). red.uao.edu. Obtenido de red.uao.edu: https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/10092/T07755.pdf?sequence=5&is Allowed=y instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Acceso abierto https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.spatial.spa.fl_str_mv |
Cienaga, Magdalena |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Antonio Nariño |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería Industrial |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Industrial |
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv |
Santa Marta |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/161491a5-c585-4d1e-9c21-ca23cf34fcf4/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31ec48af-00ff-4f31-8abd-7a92489a94bd/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/87aeb656-1d96-48ef-88fe-0909b273c1e2/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/af70dcb8-f469-4f6c-9165-addf2fa770c8/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/05f436af-5899-49bb-8eec-e434e89d02a5/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/80722c72-17c7-42da-b221-d8e9bd611be6/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/83e23cfc-e88c-44fc-a0f9-d1d5d9de6104/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/67116a21-006a-490a-8059-a5e6ab9a936e/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/78928265-448a-42d3-a9d7-e22f7fbddf3c/download https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d97bd299-3624-43e9-a7cc-63e24ce0e971/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a63598217a6079d7190b17f90021f869 82a4b4b4a29bb347c3150a09cd0d36f3 abe03a9ba6858e8ebd85a2b89ceba6f0 5812a2eee99d5585fc0c26f0033099bb 8cff51469739831505226b10b29b1f7d d99a5cd31700cd4f91f39cfebc8c57c7 6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3 d95bdf4438850a736e33a9a974c200ce 9c1adde4b966ba5f1b1699350fbbe106 fa129c648d4686fa4201a7d0e073e386 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300439946985472 |
spelling |
Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Gamez Araujo, WillingthonGutiérrez Orozco, Selena MaríaLópez Vives, Andrea Margarita2041181532220411815440Cienaga, Magdalena2024-02-23T13:51:03Z2024-02-23T13:51:03Z2024-02-06http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364AGUILAR, L. (2016). repositorio.utmachala. Obtenido de repositorio.utmachala: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/7790/1/ECUACE-2016-AECD00002.pdfAlcaldia de Cienaga . (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Economia.aspxAlcaldia de Cienaga. (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/Proyectos/Paginas/Proyectos-Vigentes.aspxAmerican Psychological Association. (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6 ed.). (M. G. Frías, Trad.) México, México: El Manual Moderno.Armstrong, G., & Kotle, P. (2003). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdfCasanueva, G. (06 de Mayo de 2021). blog.uniacc.cl. Obtenido de blog.uniacc.cl: https://blog.uniacc.cl/ensayo-sobre-los-modelos-de-planeacion-estrategica-dekotler-steiner-chiavenato-y-hoshinkanri#:~:text=Kotler%20(2001)%2C%20plantea%20que,identificar%20nuevas% 20%C3%A1reas%20de%20negocios.Ciribeli, J. P., & Miquelito, S. (1 de Julio de 2015). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdfDane. (Enero de 2023). Dane.gov. Obtenido de Dane.gov: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/precios-y-costos/indicede-precios-al-consumidor-ipc/ipc-informaciontecnica#:~:text=En%20enero%20de%202023%20la,fue%20de%206%2C94%25.Echeverri, C. (2020). repositorio.cuc. Obtenido de repositorio.cuc: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/6489/Marketing%20estrat% C3%A9gico%20en%20las%20Pyme%20de%20la%20industria%20panificadora %20de%20la%20ciudad%20de%20Barranquilla.pdf?sequence=1&isAllowed=yEcheverría, O., Martínez, M., & López, I. (2021). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/journal/6379/637968300004/html/#:~:text=Mientras%20 que%20para%20Kotler%20%26%20Armstrong,usar%20el%20producto%20o%2 0servicio%E2%80%9D.Franco, J. (2018). red.uao.edu. Obtenido de red.uao.edu: https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/10092/T07755.pdf?sequence=5&is Allowed=yinstname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/This project focuses on the creation and planning of the design of a strategic marketing plan for the Gusticos Light healthy confectionery located in the municipality of Ciénaga - Magdalena, approximately two years ago, this company began its operations and its main economic activity is focused in the production of healthy cakes. Given the need to improve its competitiveness, attraction and customer loyalty, the creation of a strategic marketing plan was proposed. For the creation of the strategic plan, it will begin with a brief description of the generalities of the company, to put the readers in context about its activity and specialization in the market, as well as its mission, vision, values and its organizational structure, followed by this, analyze the business situation, through a strategic analysis tool, which provide information related to the factors of success or failure in the commercial field such as the mefe-mefi matrix, cross dofa matrix and analis pestel, to then develop positioning strategies and defensive strategies that, when implemented, improve the positioning and recognition of the company, finally, the implementation of marketing mix strategies, which are complemented by the strategies already designed and which help to attract and retain customers.El presente proyecto se enfoca en la creación y planificación del diseño de un plan estratégico de mercadeo para la repostería saludable Gusticos Light ubicada en el municipio de Ciénaga - Magdalena, hace aproximadamente dos años, esta empresa inició sus operaciones y su principal actividad económica se centra en la producción de tortas saludables. Ante la necesidad de mejorar su competitividad, atracción y fidelización de clientes, se planteó la creación de un plan estratégico de mercadeo. Para la creación del plan estratégico, se iniciará con una breve descripción de las generalidades de la empresa, para poner en contexto a los lectores acerca de su actividad y especialización en el mercado, así como su misión, visión, valores y su estructura organizacional, seguido de esto, analizar la situación empresarial, por medio de herramienta de análisis estratégico, que brinden información relacionada con los factores de éxito o fracaso en el ámbito comercial como la matriz mefe- mefi, matriz dofa cruzada y análisis pestel, para luego, desarrollar estrategias de posicionamiento y estrategias defensivas que al implementarlas mejoren el posicionamiento, y reconocimiento de la empresa, por ultimo implementación de estrategias de marketing mix, que se complemente con las estrategias ya diseñadas y que ayude a la captación y fidelización de clientes.Ingeniero(a) IndustrialPregradoPresencialProyectospaUniversidad Antonio NariñoIngeniería IndustrialFacultad de Ingeniería IndustrialSanta Martaposicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketingpositioning, loyalty, attraction, customers, marketingPlan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - MagdalenaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85GeneralORIGINAL2023_SelenaGutierrez2023_SelenaGutierrezPROYECTOapplication/pdf2098749https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/161491a5-c585-4d1e-9c21-ca23cf34fcf4/downloada63598217a6079d7190b17f90021f869MD532023_SelenaGutierrez_Autorizacion2023_SelenaGutierrez_AutorizacionFORMATOapplication/pdf1465982https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31ec48af-00ff-4f31-8abd-7a92489a94bd/download82a4b4b4a29bb347c3150a09cd0d36f3MD522023_SelenaGutierrez_acta2023_SelenaGutierrez_actaACTAapplication/pdf413843https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/87aeb656-1d96-48ef-88fe-0909b273c1e2/downloadabe03a9ba6858e8ebd85a2b89ceba6f0MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/af70dcb8-f469-4f6c-9165-addf2fa770c8/download5812a2eee99d5585fc0c26f0033099bbMD54TEXT2023_SelenaGutierrez.txt2023_SelenaGutierrez.txtExtracted texttext/plain101644https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/05f436af-5899-49bb-8eec-e434e89d02a5/download8cff51469739831505226b10b29b1f7dMD552023_SelenaGutierrez_Autorizacion.txt2023_SelenaGutierrez_Autorizacion.txtExtracted texttext/plain126https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/80722c72-17c7-42da-b221-d8e9bd611be6/downloadd99a5cd31700cd4f91f39cfebc8c57c7MD572023_SelenaGutierrez_acta.txt2023_SelenaGutierrez_acta.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/83e23cfc-e88c-44fc-a0f9-d1d5d9de6104/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD59THUMBNAIL2023_SelenaGutierrez.jpg2023_SelenaGutierrez.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7109https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/67116a21-006a-490a-8059-a5e6ab9a936e/downloadd95bdf4438850a736e33a9a974c200ceMD562023_SelenaGutierrez_Autorizacion.jpg2023_SelenaGutierrez_Autorizacion.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg17435https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/78928265-448a-42d3-a9d7-e22f7fbddf3c/download9c1adde4b966ba5f1b1699350fbbe106MD582023_SelenaGutierrez_acta.jpg2023_SelenaGutierrez_acta.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg14381https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d97bd299-3624-43e9-a7cc-63e24ce0e971/downloadfa129c648d4686fa4201a7d0e073e386MD510123456789/9364oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/93642024-10-09 23:26:23.152https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |