Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena

This project focuses on the creation and planning of the design of a strategic marketing plan for the Gusticos Light healthy confectionery located in the municipality of Ciénaga - Magdalena, approximately two years ago, this company began its operations and its main economic activity is focused in t...

Full description

Autores:
Gutiérrez Orozco, Selena María
López Vives, Andrea Margarita
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9364
Acceso en línea:
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364
Palabra clave:
posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing
positioning, loyalty, attraction, customers, marketing
Rights
openAccess
License
Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)
id UAntonioN2_39fe733e686b9ca3592bba3fa79b9baf
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9364
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
dc.title.es_ES.fl_str_mv Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
title Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
spellingShingle Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing
positioning, loyalty, attraction, customers, marketing
title_short Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
title_full Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
title_fullStr Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
title_full_unstemmed Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
title_sort Plan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - Magdalena
dc.creator.fl_str_mv Gutiérrez Orozco, Selena María
López Vives, Andrea Margarita
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Gamez Araujo, Willingthon
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Gutiérrez Orozco, Selena María
López Vives, Andrea Margarita
dc.subject.es_ES.fl_str_mv posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing
topic posicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketing
positioning, loyalty, attraction, customers, marketing
dc.subject.keyword.es_ES.fl_str_mv positioning, loyalty, attraction, customers, marketing
description This project focuses on the creation and planning of the design of a strategic marketing plan for the Gusticos Light healthy confectionery located in the municipality of Ciénaga - Magdalena, approximately two years ago, this company began its operations and its main economic activity is focused in the production of healthy cakes. Given the need to improve its competitiveness, attraction and customer loyalty, the creation of a strategic marketing plan was proposed. For the creation of the strategic plan, it will begin with a brief description of the generalities of the company, to put the readers in context about its activity and specialization in the market, as well as its mission, vision, values and its organizational structure, followed by this, analyze the business situation, through a strategic analysis tool, which provide information related to the factors of success or failure in the commercial field such as the mefe-mefi matrix, cross dofa matrix and analis pestel, to then develop positioning strategies and defensive strategies that, when implemented, improve the positioning and recognition of the company, finally, the implementation of marketing mix strategies, which are complemented by the strategies already designed and which help to attract and retain customers.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-02-23T13:51:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-02-23T13:51:03Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2024-02-06
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv AGUILAR, L. (2016). repositorio.utmachala. Obtenido de repositorio.utmachala: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/7790/1/ECUACE-2016-AECD00002.pdf
Alcaldia de Cienaga . (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Economia.aspx
Alcaldia de Cienaga. (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/Proyectos/Paginas/Proyectos-Vigentes.aspx
American Psychological Association. (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6 ed.). (M. G. Frías, Trad.) México, México: El Manual Moderno.
Armstrong, G., & Kotle, P. (2003). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf
Casanueva, G. (06 de Mayo de 2021). blog.uniacc.cl. Obtenido de blog.uniacc.cl: https://blog.uniacc.cl/ensayo-sobre-los-modelos-de-planeacion-estrategica-dekotler-steiner-chiavenato-y-hoshinkanri#:~:text=Kotler%20(2001)%2C%20plantea%20que,identificar%20nuevas% 20%C3%A1reas%20de%20negocios.
Ciribeli, J. P., & Miquelito, S. (1 de Julio de 2015). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf
Dane. (Enero de 2023). Dane.gov. Obtenido de Dane.gov: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/precios-y-costos/indicede-precios-al-consumidor-ipc/ipc-informaciontecnica#:~:text=En%20enero%20de%202023%20la,fue%20de%206%2C94%25.
Echeverri, C. (2020). repositorio.cuc. Obtenido de repositorio.cuc: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/6489/Marketing%20estrat% C3%A9gico%20en%20las%20Pyme%20de%20la%20industria%20panificadora %20de%20la%20ciudad%20de%20Barranquilla.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Echeverría, O., Martínez, M., & López, I. (2021). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/journal/6379/637968300004/html/#:~:text=Mientras%20 que%20para%20Kotler%20%26%20Armstrong,usar%20el%20producto%20o%2 0servicio%E2%80%9D.
Franco, J. (2018). red.uao.edu. Obtenido de red.uao.edu: https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/10092/T07755.pdf?sequence=5&is Allowed=y
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad Antonio Nariño
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional UAN
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364
identifier_str_mv AGUILAR, L. (2016). repositorio.utmachala. Obtenido de repositorio.utmachala: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/7790/1/ECUACE-2016-AECD00002.pdf
Alcaldia de Cienaga . (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Economia.aspx
Alcaldia de Cienaga. (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/Proyectos/Paginas/Proyectos-Vigentes.aspx
American Psychological Association. (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6 ed.). (M. G. Frías, Trad.) México, México: El Manual Moderno.
Armstrong, G., & Kotle, P. (2003). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf
Casanueva, G. (06 de Mayo de 2021). blog.uniacc.cl. Obtenido de blog.uniacc.cl: https://blog.uniacc.cl/ensayo-sobre-los-modelos-de-planeacion-estrategica-dekotler-steiner-chiavenato-y-hoshinkanri#:~:text=Kotler%20(2001)%2C%20plantea%20que,identificar%20nuevas% 20%C3%A1reas%20de%20negocios.
Ciribeli, J. P., & Miquelito, S. (1 de Julio de 2015). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdf
Dane. (Enero de 2023). Dane.gov. Obtenido de Dane.gov: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/precios-y-costos/indicede-precios-al-consumidor-ipc/ipc-informaciontecnica#:~:text=En%20enero%20de%202023%20la,fue%20de%206%2C94%25.
Echeverri, C. (2020). repositorio.cuc. Obtenido de repositorio.cuc: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/6489/Marketing%20estrat% C3%A9gico%20en%20las%20Pyme%20de%20la%20industria%20panificadora %20de%20la%20ciudad%20de%20Barranquilla.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Echeverría, O., Martínez, M., & López, I. (2021). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/journal/6379/637968300004/html/#:~:text=Mientras%20 que%20para%20Kotler%20%26%20Armstrong,usar%20el%20producto%20o%2 0servicio%E2%80%9D.
Franco, J. (2018). red.uao.edu. Obtenido de red.uao.edu: https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/10092/T07755.pdf?sequence=5&is Allowed=y
instname:Universidad Antonio Nariño
reponame:Repositorio Institucional UAN
repourl:https://repositorio.uan.edu.co/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.spatial.spa.fl_str_mv Cienaga, Magdalena
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería Industrial
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Ingeniería Industrial
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv Santa Marta
institution Universidad Antonio Nariño
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/161491a5-c585-4d1e-9c21-ca23cf34fcf4/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31ec48af-00ff-4f31-8abd-7a92489a94bd/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/87aeb656-1d96-48ef-88fe-0909b273c1e2/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/af70dcb8-f469-4f6c-9165-addf2fa770c8/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/05f436af-5899-49bb-8eec-e434e89d02a5/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/80722c72-17c7-42da-b221-d8e9bd611be6/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/83e23cfc-e88c-44fc-a0f9-d1d5d9de6104/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/67116a21-006a-490a-8059-a5e6ab9a936e/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/78928265-448a-42d3-a9d7-e22f7fbddf3c/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d97bd299-3624-43e9-a7cc-63e24ce0e971/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a63598217a6079d7190b17f90021f869
82a4b4b4a29bb347c3150a09cd0d36f3
abe03a9ba6858e8ebd85a2b89ceba6f0
5812a2eee99d5585fc0c26f0033099bb
8cff51469739831505226b10b29b1f7d
d99a5cd31700cd4f91f39cfebc8c57c7
6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3
d95bdf4438850a736e33a9a974c200ce
9c1adde4b966ba5f1b1699350fbbe106
fa129c648d4686fa4201a7d0e073e386
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300439946985472
spelling Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Gamez Araujo, WillingthonGutiérrez Orozco, Selena MaríaLópez Vives, Andrea Margarita2041181532220411815440Cienaga, Magdalena2024-02-23T13:51:03Z2024-02-23T13:51:03Z2024-02-06http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9364AGUILAR, L. (2016). repositorio.utmachala. Obtenido de repositorio.utmachala: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/7790/1/ECUACE-2016-AECD00002.pdfAlcaldia de Cienaga . (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Economia.aspxAlcaldia de Cienaga. (2023). cienaga-magdalena.gov. Obtenido de cienagamagdalena.gov: https://www.cienagamagdalena.gov.co/Proyectos/Paginas/Proyectos-Vigentes.aspxAmerican Psychological Association. (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6 ed.). (M. G. Frías, Trad.) México, México: El Manual Moderno.Armstrong, G., & Kotle, P. (2003). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdfCasanueva, G. (06 de Mayo de 2021). blog.uniacc.cl. Obtenido de blog.uniacc.cl: https://blog.uniacc.cl/ensayo-sobre-los-modelos-de-planeacion-estrategica-dekotler-steiner-chiavenato-y-hoshinkanri#:~:text=Kotler%20(2001)%2C%20plantea%20que,identificar%20nuevas% 20%C3%A1reas%20de%20negocios.Ciribeli, J. P., & Miquelito, S. (1 de Julio de 2015). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/pdf/3579/357938586002.pdfDane. (Enero de 2023). Dane.gov. Obtenido de Dane.gov: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/precios-y-costos/indicede-precios-al-consumidor-ipc/ipc-informaciontecnica#:~:text=En%20enero%20de%202023%20la,fue%20de%206%2C94%25.Echeverri, C. (2020). repositorio.cuc. Obtenido de repositorio.cuc: https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/6489/Marketing%20estrat% C3%A9gico%20en%20las%20Pyme%20de%20la%20industria%20panificadora %20de%20la%20ciudad%20de%20Barranquilla.pdf?sequence=1&isAllowed=yEcheverría, O., Martínez, M., & López, I. (2021). redalyc.org. Obtenido de redalyc.org: https://www.redalyc.org/journal/6379/637968300004/html/#:~:text=Mientras%20 que%20para%20Kotler%20%26%20Armstrong,usar%20el%20producto%20o%2 0servicio%E2%80%9D.Franco, J. (2018). red.uao.edu. Obtenido de red.uao.edu: https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/10092/T07755.pdf?sequence=5&is Allowed=yinstname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/This project focuses on the creation and planning of the design of a strategic marketing plan for the Gusticos Light healthy confectionery located in the municipality of Ciénaga - Magdalena, approximately two years ago, this company began its operations and its main economic activity is focused in the production of healthy cakes. Given the need to improve its competitiveness, attraction and customer loyalty, the creation of a strategic marketing plan was proposed. For the creation of the strategic plan, it will begin with a brief description of the generalities of the company, to put the readers in context about its activity and specialization in the market, as well as its mission, vision, values and its organizational structure, followed by this, analyze the business situation, through a strategic analysis tool, which provide information related to the factors of success or failure in the commercial field such as the mefe-mefi matrix, cross dofa matrix and analis pestel, to then develop positioning strategies and defensive strategies that, when implemented, improve the positioning and recognition of the company, finally, the implementation of marketing mix strategies, which are complemented by the strategies already designed and which help to attract and retain customers.El presente proyecto se enfoca en la creación y planificación del diseño de un plan estratégico de mercadeo para la repostería saludable Gusticos Light ubicada en el municipio de Ciénaga - Magdalena, hace aproximadamente dos años, esta empresa inició sus operaciones y su principal actividad económica se centra en la producción de tortas saludables. Ante la necesidad de mejorar su competitividad, atracción y fidelización de clientes, se planteó la creación de un plan estratégico de mercadeo. Para la creación del plan estratégico, se iniciará con una breve descripción de las generalidades de la empresa, para poner en contexto a los lectores acerca de su actividad y especialización en el mercado, así como su misión, visión, valores y su estructura organizacional, seguido de esto, analizar la situación empresarial, por medio de herramienta de análisis estratégico, que brinden información relacionada con los factores de éxito o fracaso en el ámbito comercial como la matriz mefe- mefi, matriz dofa cruzada y análisis pestel, para luego, desarrollar estrategias de posicionamiento y estrategias defensivas que al implementarlas mejoren el posicionamiento, y reconocimiento de la empresa, por ultimo implementación de estrategias de marketing mix, que se complemente con las estrategias ya diseñadas y que ayude a la captación y fidelización de clientes.Ingeniero(a) IndustrialPregradoPresencialProyectospaUniversidad Antonio NariñoIngeniería IndustrialFacultad de Ingeniería IndustrialSanta Martaposicionamiento, fidelización, atracción, clientes, marketingpositioning, loyalty, attraction, customers, marketingPlan estratégico de mercadeo para la empresa Gusticos Light en el municipio de Ciénaga - MagdalenaTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85GeneralORIGINAL2023_SelenaGutierrez2023_SelenaGutierrezPROYECTOapplication/pdf2098749https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/161491a5-c585-4d1e-9c21-ca23cf34fcf4/downloada63598217a6079d7190b17f90021f869MD532023_SelenaGutierrez_Autorizacion2023_SelenaGutierrez_AutorizacionFORMATOapplication/pdf1465982https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/31ec48af-00ff-4f31-8abd-7a92489a94bd/download82a4b4b4a29bb347c3150a09cd0d36f3MD522023_SelenaGutierrez_acta2023_SelenaGutierrez_actaACTAapplication/pdf413843https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/87aeb656-1d96-48ef-88fe-0909b273c1e2/downloadabe03a9ba6858e8ebd85a2b89ceba6f0MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/af70dcb8-f469-4f6c-9165-addf2fa770c8/download5812a2eee99d5585fc0c26f0033099bbMD54TEXT2023_SelenaGutierrez.txt2023_SelenaGutierrez.txtExtracted texttext/plain101644https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/05f436af-5899-49bb-8eec-e434e89d02a5/download8cff51469739831505226b10b29b1f7dMD552023_SelenaGutierrez_Autorizacion.txt2023_SelenaGutierrez_Autorizacion.txtExtracted texttext/plain126https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/80722c72-17c7-42da-b221-d8e9bd611be6/downloadd99a5cd31700cd4f91f39cfebc8c57c7MD572023_SelenaGutierrez_acta.txt2023_SelenaGutierrez_acta.txtExtracted texttext/plain6https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/83e23cfc-e88c-44fc-a0f9-d1d5d9de6104/download6d93d3216dc4a7f5df47d4876fbec4d3MD59THUMBNAIL2023_SelenaGutierrez.jpg2023_SelenaGutierrez.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7109https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/67116a21-006a-490a-8059-a5e6ab9a936e/downloadd95bdf4438850a736e33a9a974c200ceMD562023_SelenaGutierrez_Autorizacion.jpg2023_SelenaGutierrez_Autorizacion.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg17435https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/78928265-448a-42d3-a9d7-e22f7fbddf3c/download9c1adde4b966ba5f1b1699350fbbe106MD582023_SelenaGutierrez_acta.jpg2023_SelenaGutierrez_acta.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg14381https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/d97bd299-3624-43e9-a7cc-63e24ce0e971/downloadfa129c648d4686fa4201a7d0e073e386MD510123456789/9364oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/93642024-10-09 23:26:23.152https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co