Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo

The following research seeks to describe the relationship between academic stress and family functionality in students of the INGABO institute in the city of Bogotá. A non- experimental quantitative analysis was carried out, with a sample of 197 students where he used two instruments (SISCO) planned...

Full description

Autores:
Sánchez Mendoza, Adriana Brigith
Vargas Chaparro, Juan Camilo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10290
Palabra clave:
Estrés
Estrés académico
Funcionalidad familiar
Stress
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Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
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description The following research seeks to describe the relationship between academic stress and family functionality in students of the INGABO institute in the city of Bogotá. A non- experimental quantitative analysis was carried out, with a sample of 197 students where he used two instruments (SISCO) planned by Barraza (2008) for academic stress and the (APGAR) revised for South America by Suarez and Alcalá (2014), for functionality family. Revealing that there is a moderate academic stress level with 70.56% referring to 139 people and in terms of family functionality if there is a level of mild family dysfunction with 45.69% equivalent to 90 people. Regarding the relationship of the two variables, a correlation analysis was performed using the Pearson correlation coefficient, showing that there is no correlation.
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spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rivera González, ErnestoSánchez Mendoza, Adriana BrigithVargas Chaparro, Juan Camilo2024-10-04T21:10:08Z2024-10-04T21:10:08Z2018-06-262024-10-04https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10290The following research seeks to describe the relationship between academic stress and family functionality in students of the INGABO institute in the city of Bogotá. A non- experimental quantitative analysis was carried out, with a sample of 197 students where he used two instruments (SISCO) planned by Barraza (2008) for academic stress and the (APGAR) revised for South America by Suarez and Alcalá (2014), for functionality family. Revealing that there is a moderate academic stress level with 70.56% referring to 139 people and in terms of family functionality if there is a level of mild family dysfunction with 45.69% equivalent to 90 people. Regarding the relationship of the two variables, a correlation analysis was performed using the Pearson correlation coefficient, showing that there is no correlation.La siguiente investigación busca describir la relación entre estrés académico y funcionalidad familiar en estudiantes del instituto INGABO en la ciudad de Bogotá. Se realizó un análisis cuantitativo no experimental, con una muestra de 197 estudiantes donde se utilizaron dos instrumentos él (SISCO) planteado por Barraza (2008) para estrés académico y el (APGAR) revisado para Suramérica por Suarez y Alcalá (2014), para funcionalidad familiar. Los resultados indican que existe un nivel de estrés académico moderado en un 70,56 % es decir 139 personas y en cuanto a la funcionalidad familiar existe un nivel de disfunción familiar leve con 45,69% equivalente a 90 personas. En cuanto a la relación de las dos variables se realizó un análisis correlacional usando el coeficiente de correlación de Pearson, arrojando que no existe una correlación estadísticamente significativafinalPsicólogo(a)PregradoPresencialMonografíapdfUniversidad Antonio NariñoPsicologíaFacultad de PsicologíaBogotá - Surinstname:Universidad Antonio NariñoBarraza, A. (2004). El estrés académico en los alumnos de postgrado Psicología Clínica y Psicoterapia. Revista psicológica científica.com, 1-4. Recuperado de: http://www.psicologiacientifica.com/estres-academico-postgrado/Barraza, A.(2007). El Inventario SISCO del Estrés Académico. México: Investigación Educativa Duranguense. 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Revisado y Aprobado en la Comisión Deontológica Estatal Obtenido de Revisado y aprobado en la Comisión Deontológica Estatal. 12. (3), 5-8. Recuperado de: http://copao.cop.es/files/contenidos/normativas_de_interes/NUEVO_C%C3%93 DIGO_DEONTOL%C3%93GICO.pdfCrepeau, B., Cohn, S., y Boyt, B. (2006) Terapia Ocupacional 10ª ed. Buenos Aires, Argentina: Médica PanamericanaDíaz, S.C., Arrieta, K, V., y González, F, M. (2014). Estrés académico y funcionalidad Familiar en estudiantes de odontología. Salud Uninorte. 30. (2), 121-129. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/viewFile/5568/6993Domínguez, A., Aguilera, S., Acosta T., Navarro, G., y Ruiz Z. (2012). La Deseabilidad Social Revalorada: Más que una Distorsión, una Necesidad de Aprobación Social. Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records.2.(3), 12-13. 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Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/31584/6/Modelo_Sistemico_Enero2016.pdfEstrésEstrés académicoFuncionalidad familiarStressacademic stressfamily functionalityfamily dysfunctionEstrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto IngaboEspecializadaEstudio descriptivoVersión final del autor, Versión aceptada para publicarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/redcol/resource_type/PICTesis/Trabajo de grado - Monografía - PregradospaTEXT2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza .pdf.txt2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza .pdf.txtExtracted texttext/plain101797https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/7cf95855-1ca1-4817-9ec5-0fbfe1be67c4/download717a54883dd8583fecaa341a95ae85f5MD532018_AdrianaBrigithSánchezMendoza_Autorizacion.pdf.txt2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza_Autorizacion.pdf.txtExtracted texttext/plain84https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/ae5d0c32-3ea9-49e0-867e-72c5919a0bc7/downloadf97d7da825a7beacc3316d9946e2947dMD55THUMBNAIL2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza .pdf.jpg2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6692https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/019ba71a-abc4-4f3b-9909-f29859f1d2aa/download035c51e984e938fa6be6ecda00e9e7f3MD542018_AdrianaBrigithSánchezMendoza_Autorizacion.pdf.jpg2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza_Autorizacion.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg20789https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/8e67813a-4827-4efe-aa2e-d615c7e4786b/download53128276da4bdb08e697a9b28b7a92efMD56ORIGINAL2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza .pdf2018_AdrianaBrigithSánchezMendoza .pdfTrabajo de Gradoapplication/pdf1124544https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e32b9cec-0597-475e-8714-4b54e131ee31/downloadee6cde7d11c12d9b5b652de443ebd901MD512018_AdriananSanchez_Autorizacion2Autorización1application/pdf862303https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/03a6cfcb-8109-4e8a-98bd-2b7553a250bb/download209da227fadd3a6640f3d23cfaf6de32MD572018_AdriananSanchez_Autorizacion2Autorizacion2application/pdf599743https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/590ba599-05f7-4642-b5dd-badc38a4d435/downloada671cf6733272f2df06da8e37374d96fMD58123456789/10290oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/102902024-10-24 16:41:51.477https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co