El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica

TPACK is a framework that guides the appropriate integration of technology in the classroom. The development of digital teaching skills is essential for teachers in the 21st century. The objective of this research was to analyze the technological knowledge of the TPACK framework used by in-services...

Full description

Autores:
Guzmán González Javier Ricardo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9876
Acceso en línea:
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9876
Palabra clave:
TPACK, competencia digital docente, profesores en servicio, NOOC
TPACK, teaching
digital competence
in-services teachers, NOOC
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
id UAntonioN2_1230afdc9d050579a5a500daf49f438c
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/9876
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Vesga Bravo Grace JudithGuzmán González Javier Ricardo2024-07-04T20:09:44Z2024-07-04T20:09:44Z2024-06-11https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9876TPACK is a framework that guides the appropriate integration of technology in the classroom. The development of digital teaching skills is essential for teachers in the 21st century. The objective of this research was to analyze the technological knowledge of the TPACK framework used by in-services teachers of basic education in the classroom after participating in the NOOC focused on the creation of digital content. The research was developed under the qualitative paradigm through a case study of 4 teachers in service in basic and secondary education in the city of Bogota. The main results indicated that the course helped to strengthen the digital competence of teachers, as well as to identify elements associated with the pedagogical use of technology, such as support for class explanations, the use of multimedia resources to address different learning styles, and the motivation of students through the mediation of the teacher with the digital material developed and implemented in the classroomDoctor(a) en EducaciónDoctoradoDoctoradoPresencialInvestigaciónspaUniversidad Antonio NariñoDoctorado en EducaciónFacultad de EducaciónBogotá - SurTPACK, competencia digital docente, profesores en servicio, NOOCTPACK, teaching digital competencein-services teachers, NOOCEl marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básicaEstudio de casoVersión final del autor, Versión aceptada para publicarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85El TPACK es un marco que orienta la adecuada integración de la tecnología en las aulas de clase y el desarrollo de la competencia digital docente es indispensable para los profesores del siglo XXI. Por lo anterior, la implementación de programas de desarrollo profesional docente en el uso adecuado de la tecnología en las aulas de clase toma un rol preponderante. De esta manera, el objetivo de esta investigación fue analizar los conocimientos tecnológicos del marco TPACK que emplean los docentes en ejercicio de educación básica en el aula después de participar en el NOOC enfocado en la creación de contenidos digitalesCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bebcd129-da05-4939-92b6-28695813f203/download217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06MD51ORIGINAL2024_JavierGuzman 2024_JavierGuzman application/pdf18657938https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5608e539-2539-4f32-80ac-7efbb05589bd/download26e5b8a6705f559d27e55e60062f8ef7MD522024_JavierGuzman_Acta 2024_JavierGuzman_Acta application/pdf249552https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/745901c9-7a0b-47f6-bb5a-55cd6c0b53cb/download2654f8aa4cfd71ed112cfeec9263ba33MD532024_JavierGuzman_Autorización2024_JavierGuzman_Autorizaciónapplication/pdf767265https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e5fc01c0-6bf5-464c-8c4c-48173452d7ea/downloaddadceb88314fd952d03ece419dd34dc6MD54123456789/9876oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/98762024-10-09 23:07:15.011https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoopen.accesshttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.none.fl_str_mv El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
title El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
spellingShingle El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
TPACK, competencia digital docente, profesores en servicio, NOOC
TPACK, teaching
digital competence
in-services teachers, NOOC
title_short El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
title_full El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
title_fullStr El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
title_full_unstemmed El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
title_sort El marco TPACK y la creación de contenidos digitales en las prácticas de aula de docentes de educación básica
dc.creator.fl_str_mv Guzmán González Javier Ricardo
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Vesga Bravo Grace Judith
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Guzmán González Javier Ricardo
dc.subject.none.fl_str_mv TPACK, competencia digital docente, profesores en servicio, NOOC
topic TPACK, competencia digital docente, profesores en servicio, NOOC
TPACK, teaching
digital competence
in-services teachers, NOOC
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv TPACK, teaching
digital competence
in-services teachers, NOOC
description TPACK is a framework that guides the appropriate integration of technology in the classroom. The development of digital teaching skills is essential for teachers in the 21st century. The objective of this research was to analyze the technological knowledge of the TPACK framework used by in-services teachers of basic education in the classroom after participating in the NOOC focused on the creation of digital content. The research was developed under the qualitative paradigm through a case study of 4 teachers in service in basic and secondary education in the city of Bogota. The main results indicated that the course helped to strengthen the digital competence of teachers, as well as to identify elements associated with the pedagogical use of technology, such as support for class explanations, the use of multimedia resources to address different learning styles, and the motivation of students through the mediation of the teacher with the digital material developed and implemented in the classroom
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-04T20:09:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-04T20:09:44Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2024-06-11
dc.type.document.spa.fl_str_mv Estudio de caso
dc.type.version.none.fl_str_mv Versión final del autor, Versión aceptada para publicar
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9876
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9876
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.publisher.program.none.fl_str_mv Doctorado en Educación
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Educación
dc.publisher.campus.spa.fl_str_mv Bogotá - Sur
institution Universidad Antonio Nariño
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/bebcd129-da05-4939-92b6-28695813f203/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/5608e539-2539-4f32-80ac-7efbb05589bd/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/745901c9-7a0b-47f6-bb5a-55cd6c0b53cb/download
https://repositorio.uan.edu.co/bitstreams/e5fc01c0-6bf5-464c-8c4c-48173452d7ea/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 217700a34da79ed616c2feb68d4c5e06
26e5b8a6705f559d27e55e60062f8ef7
2654f8aa4cfd71ed112cfeec9263ba33
dadceb88314fd952d03ece419dd34dc6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1812928351477694464