Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria
The article presents an overview of the role played by families in the reading motivation of students and its incidence in school contexts or other learning scenarios. The objective of this systematic review is to identify the importance of family support in strengthening reading skills in elementar...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Antonio Nariño
- Repositorio:
- Repositorio UAN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11478
- Acceso en línea:
- https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1693
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11478
- Palabra clave:
- inclusión educativa
hábito de lectura
relación
padres-escuela
ambiente educacional
Educational inclusion
reading habits
parent-school relationship
educational environment.
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
UAntonioN2_0cb9492ea0dbb143d580fea60beb48b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/11478 |
network_acronym_str |
UAntonioN2 |
network_name_str |
Repositorio UAN |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-11-052024-10-10T12:31:38Z2024-10-10T12:31:38Zhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1693https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11478The article presents an overview of the role played by families in the reading motivation of students and its incidence in school contexts or other learning scenarios. The objective of this systematic review is to identify the importance of family support in strengthening reading skills in elementary school students. Through a documentary review with a systematic design, a search was carried out in specialized databases and 18 research studies were selected through inclusion and exclusion criteria. The results obtained compile the pedagogical strategies implemented to encourage students and their families to read in order to guarantee significant progress in academic achievement. From the studies analyzed, it was concluded that the participants have implemented various strategies that have contributed significantly to the strengthening of reading skills. Therefore, it is necessary to continue deepening in the design of specialized material and the exploration of physical, technological and audiovisual resources that contribute to continue fostering the reading habit in this population.El artículo presenta un panorama sobre el rol que desempeñan las familias en la motivación a la lectura de los estudiantes y su incidencia en contextos escolares u otros escenarios de aprendizaje. El objetivo de esta revisión sistemática es identificar la trascendencia del acompañamiento familiar en el fortalecimiento de la habilidad lectora en estudiantes de básica secundaria. A través de una revisión documental con diseño sistemático, se realizó una búsqueda en bases de datos especializadas y se seleccionaron a través de criterios de inclusión y exclusión, 18 investigaciones. Los resultados obtenidos recopilan las estrategias pedagógicas implementadas para la animación a la lectura en estudiantes y sus familias, para garantizar avances significativos en el logro académico. De los estudios analizados se concluyó que los participantes han implementado diversas estrategias que han contribuido significativamente en el fortalecimiento de la habilidad lectora. Por tanto, resulta necesario seguir profundizando en el diseño de material especializado y la exploración de recursos físicos, tecnológicos y audiovisuales que contribuyan a seguir fomentando el hábito lector en esta población. application/pdfspaUNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑOhttps://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1693/1299https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI2665-203Xinclusión educativahábito de lecturarelaciónpadres-escuelaambiente educacionalEducational inclusionreading habitsparent-school relationshipeducational environment.Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundariainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85López Llorente, Diana MarcelaBuitrago Ramírez, Marisella123456789/11478oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/114782024-10-14 03:50:30.952metadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria |
title |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria |
spellingShingle |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria inclusión educativa hábito de lectura relación padres-escuela ambiente educacional Educational inclusion reading habits parent-school relationship educational environment. |
title_short |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria |
title_full |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria |
title_fullStr |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria |
title_full_unstemmed |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria |
title_sort |
Revisión sistemática sobre la animación a la lectura como estrategia pedagógica en estudiantes de secundaria |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
inclusión educativa hábito de lectura relación padres-escuela ambiente educacional |
topic |
inclusión educativa hábito de lectura relación padres-escuela ambiente educacional Educational inclusion reading habits parent-school relationship educational environment. |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Educational inclusion reading habits parent-school relationship educational environment. |
description |
The article presents an overview of the role played by families in the reading motivation of students and its incidence in school contexts or other learning scenarios. The objective of this systematic review is to identify the importance of family support in strengthening reading skills in elementary school students. Through a documentary review with a systematic design, a search was carried out in specialized databases and 18 research studies were selected through inclusion and exclusion criteria. The results obtained compile the pedagogical strategies implemented to encourage students and their families to read in order to guarantee significant progress in academic achievement. From the studies analyzed, it was concluded that the participants have implemented various strategies that have contributed significantly to the strengthening of reading skills. Therefore, it is necessary to continue deepening in the design of specialized material and the exploration of physical, technological and audiovisual resources that contribute to continue fostering the reading habit in this population. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:38Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-10-10T12:31:38Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1693 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11478 |
url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1693 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11478 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1693/1299 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI |
dc.source.none.fl_str_mv |
2665-203X |
institution |
Universidad Antonio Nariño |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UAN |
repository.mail.fl_str_mv |
alertas.repositorio@uan.edu.co |
_version_ |
1814300303408758784 |