La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación

From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and...

Full description

Autores:
Guacaneme Suárez, Edgar Alberto
Mora Mendieta, Lyda Contanza
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Antonio Nariño
Repositorio:
Repositorio UAN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5277
Acceso en línea:
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/293
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5277
Palabra clave:
Mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
id UAntonioN2_031ccba24319c53156f100909c3f52d4
oai_identifier_str oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/5277
network_acronym_str UAntonioN2
network_name_str Repositorio UAN
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Acceso abiertohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Guacaneme Suárez, Edgar AlbertoMora Mendieta, Lyda Contanza2021-11-10T00:51:52Z2021-11-10T00:51:52Z2011-12-09http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/293http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5277From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and it is noticed the factual emergence of a new field of research. Some existence evidence of that research field are: the existence of some publications, the studies on education of pre-service and in-service mathematics teachers, or the activity of an academic community reflected in the specific treatment of the MTE’s problems in academic events or in the development of events focusing on the mathematics teacher education. The descriptive phenomenology of that field is defining by its specific objects. In this sense, approaches and research acknowledge some items like: the components of the mathematics teacher knowledge (MTK), the sources of MTK, the strategies of education for teachers of mathematics, or the knowledge of teacher trainers. This paper is one of the specific advances that the researching group RE-MATE can be evidenced in the process that has focused her efforts on behalf of research on Mathematics Teacher Education.Desde una perspectiva epistemológica se advierte la especificidad del sistema didáctico de la formación del profesor de matemáticas y se logra diferenciar del sistema didáctico de la formación en matemáticas. En este sentido, se reconoce que la educación matemática no logra abarcar los asuntos de la educación del profesor de matemáticas (EPM) y se advierte el surgimiento factual de un nuevo campo de investigación. Algunas evidencias de la existencia de tal campo de investigación son: la presencia de literatura especializada, la realización de estudios sobre la educación inicial y continuada de los profesores de matemáticas, o la actividad de una comunidad académica reflejada en el tratamiento específico en eventos académicos de los problemas de la EPM o en el desarrollo de eventos centrados en la EPM. La identificación de objetos de estudio específicos también define parte de la fenomenología descriptiva del campo. En este sentido, se reconocen planteamientos e investigaciones en torno a, entre otros objetos: los componentes del conocimiento del profesor de matemáticas (CPM), las fuentes del CPM, las estrategias de educación de los profesores de matemáticas, o la formación de los formadores de profesores. Con el propósito de dar cuenta de lo anterior, se constituye este documento como unode los avances específicos que el grupo de investigación RE-MATE puede hacer evidenteen el proceso en el que ha empeñado sus esfuerzos a favor de la investigación sobre laeducación del profesor de matemáticasapplication/pdfspaUniversidad Antonio Nariñohttp://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/293/2422346-09110123-0670PAPELES; Vol. 3 No. 6 (2011); 18-25PAPELES; Vol. 3 Núm. 6 (2011); 18-25Mathematics teacher educationmathematics teacher knowledgeEducación del profesor de matemáticasconocimiento del profesor de matemáticasLa educación del profesor de matemáticas como campo de investigacióninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85123456789/5277oai:repositorio.uan.edu.co:123456789/52772024-10-09 22:43:04.791https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Acceso abiertometadata.onlyhttps://repositorio.uan.edu.coRepositorio Institucional UANalertas.repositorio@uan.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
spellingShingle La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
Mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
title_short La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_full La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_fullStr La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_full_unstemmed La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
title_sort La educación del profesor de matemáticas como campo de investigación
dc.creator.fl_str_mv Guacaneme Suárez, Edgar Alberto
Mora Mendieta, Lyda Contanza
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Guacaneme Suárez, Edgar Alberto
Mora Mendieta, Lyda Contanza
dc.subject.en-US.fl_str_mv Mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
topic Mathematics teacher education
mathematics teacher knowledge
Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Educación del profesor de matemáticas
conocimiento del profesor de matemáticas
description From an epistemological approach, it is necessary to acknowledge the didactic system of mathematics teacher and differentiate it from the didactic system of the mathematics; in this way it is recognized that Mathematics Education fails to address the issues of Mathematics Teacher Education [MTE] and it is noticed the factual emergence of a new field of research. Some existence evidence of that research field are: the existence of some publications, the studies on education of pre-service and in-service mathematics teachers, or the activity of an academic community reflected in the specific treatment of the MTE’s problems in academic events or in the development of events focusing on the mathematics teacher education. The descriptive phenomenology of that field is defining by its specific objects. In this sense, approaches and research acknowledge some items like: the components of the mathematics teacher knowledge (MTK), the sources of MTK, the strategies of education for teachers of mathematics, or the knowledge of teacher trainers. This paper is one of the specific advances that the researching group RE-MATE can be evidenced in the process that has focused her efforts on behalf of research on Mathematics Teacher Education.
publishDate 2011
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2011-12-09
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-11-10T00:51:52Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/293
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5277
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/293
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5277
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/293/242
dc.rights.none.fl_str_mv Acceso abierto
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Acceso abierto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Antonio Nariño
dc.source.none.fl_str_mv 2346-0911
0123-0670
dc.source.en-US.fl_str_mv PAPELES; Vol. 3 No. 6 (2011); 18-25
dc.source.es-ES.fl_str_mv PAPELES; Vol. 3 Núm. 6 (2011); 18-25
institution Universidad Antonio Nariño
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UAN
repository.mail.fl_str_mv alertas.repositorio@uan.edu.co
_version_ 1814300318654005248