La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz

This text begins by defining civic education from its connection with a conception of a citizenship that is sensitive, in its very formulation, to the reality of those who suffer. Next, the thesis is argued that victims should be a central reference for civic education. In a third step, as a preparat...

Full description

Autores:
Etxeberria-Mauleon, Xabier
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/15867
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1685
Palabra clave:
Civic Education
Victims
Socio-Political Transition
Peace
Educación cívica
víctimas
transición socio-política
paz
éducation civique
victimes
transition sociopolitique
paix
Educação Cívica
Vítimas
Transição Sócio-Política
Paz
Rights
License
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SantoToma2_ff0012d11f01d7b9a21c4ca58be7bcd5
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/15867
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The participation of victims in civic education in situations of socio-political transition from violence to peace
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv La participation des victims à l'éducation civique dans les situations de transition sociopolitique de la violence à la paic
dc.title.alternative.por.fl_str_mv A participação das vítimas na educação cívica em situações de transição sociopolítica da violência para a paz
title La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
spellingShingle La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
Civic Education
Victims
Socio-Political Transition
Peace
Educación cívica
víctimas
transición socio-política
paz
éducation civique
victimes
transition sociopolitique
paix
Educação Cívica
Vítimas
Transição Sócio-Política
Paz
title_short La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
title_full La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
title_fullStr La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
title_full_unstemmed La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
title_sort La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la paz
dc.creator.fl_str_mv Etxeberria-Mauleon, Xabier
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Etxeberria-Mauleon, Xabier
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Civic Education
Victims
Socio-Political Transition
Peace
topic Civic Education
Victims
Socio-Political Transition
Peace
Educación cívica
víctimas
transición socio-política
paz
éducation civique
victimes
transition sociopolitique
paix
Educação Cívica
Vítimas
Transição Sócio-Política
Paz
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Educación cívica
víctimas
transición socio-política
paz
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv éducation civique
victimes
transition sociopolitique
paix
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Educação Cívica
Vítimas
Transição Sócio-Política
Paz
description This text begins by defining civic education from its connection with a conception of a citizenship that is sensitive, in its very formulation, to the reality of those who suffer. Next, the thesis is argued that victims should be a central reference for civic education. In a third step, as a preparation to apply this thesis to situations of transition, from politically motivated violence in a country to the cessation of it, those transitional contexts are described in those aspects that are relevant for their ethical-educational confrontation. Finally, it specifies how and what benefits the active presence of the victims can bring in civic education, attentive to transitional situations; this is carried out along the lines of the presentation of an educational experience in the Basque Country (Spain), while at the same time keeping in mind the current Colombian transition.
publishDate 2018
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2018-07-02
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1685
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1685
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1685/1532
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 23 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11 No 23 2018-2; 189-217
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786403204792320
spelling Etxeberria-Mauleon, Xabier2018-07-02http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1685This text begins by defining civic education from its connection with a conception of a citizenship that is sensitive, in its very formulation, to the reality of those who suffer. Next, the thesis is argued that victims should be a central reference for civic education. In a third step, as a preparation to apply this thesis to situations of transition, from politically motivated violence in a country to the cessation of it, those transitional contexts are described in those aspects that are relevant for their ethical-educational confrontation. Finally, it specifies how and what benefits the active presence of the victims can bring in civic education, attentive to transitional situations; this is carried out along the lines of the presentation of an educational experience in the Basque Country (Spain), while at the same time keeping in mind the current Colombian transition.En este texto se comienza definiendo la educación cívica desde su conexión con una concepción de la ciudadanía que es sensible a la realidad de los que sufren. A continuación se propone la tesis de que las víctimas deben ser una referencia central para la educación cívica. En un tercer paso, como preparación para aplicar la tesis a las situaciones de transición de la violencia de motivación política en un país al cese de ella, se describen esos contextos transicionales en aquellos aspectos que son relevantes para su afrontamiento ético-educativo. Por  último, se concreta cómo puede ser y qué beneficios puede aportar la presencia activa de las víctimas en la educación cívica atenta a las situaciones transicionales; esto se lleva a cabo al hilo de la presentación de una experiencia educativa en el País Vasco (España), teniendo a la vez muy presente la actual transición colombiana.Ce texte commence par définir l'éducation civique à partir de son lien avec une conception de la citoyenneté étant sensible dans sa formulation même à la réalité de ceux qui souffrent. On propose toute de suite,  de manière argumentée la thèse selon laquelle les victimes devraient être une référence centrale pour l'éducation civique. Dans une troisième étape, afin d´appliquer cette thèse à des situations de transition d'une violence à caractère politique, on  décrit ces contextes de transition dans les aspects qui sont pertinents pour leur confrontation éthique-éducatif. Finalement, on précise comment et quels sont les avantages de la présence active des victimes peuvent apporter une éducation civique attentive aux situations de transition. Cela se fait  à partir  de la présentation d'une expérience éducative au Pays Basque (Espagne), tout en gardant à l'esprit la transition colombienne actuelle.Este texto começa por definir a educação cívica a partir de sua conexão com uma concepção de cidadania que é sensível, em sua própria formulação, à realidade daqueles que sofrem. Em seguida, a tese defende que as vítimas devem ser uma referência central para a educação cívica. Em uma terceira etapa, como preparação para aplicar esta tese a situações de transição da violência politicamente motivada em um país para a cessação da mesma, esses contextos transicionais são descritos naqueles aspectos que são relevantes para o seu enfrentamento ético-educacional. Por fim, especificase como pode ser e que benefícios a presença ativa das vítimas pode trazer na educação cívica atenta às situações de transição; isto é feito seguindo as linhas da apresentação de uma experiência educacional no País Basco (Espanha), ao mesmo tempo em que se tem em mente a atual transição colombiana.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1685/1532Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 23 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11 No 23 2018-2; 189-2172011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La participación de las víctimas en la educación cívica en situaciones de transición sociopolítica de la violencia a la pazThe participation of victims in civic education in situations of socio-political transition from violence to peaceLa participation des victims à l'éducation civique dans les situations de transition sociopolitique de la violence à la paicA participação das vítimas na educação cívica em situações de transição sociopolítica da violência para a pazinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Civic EducationVictimsSocio-Political TransitionPeaceEducación cívicavíctimastransición socio-políticapazéducation civiquevictimestransition sociopolitiquepaixEducação CívicaVítimasTransição Sócio-PolíticaPaz11634/15867oai:repository.usta.edu.co:11634/158672023-07-14 16:27:53.153metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co