Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior
The purpose of the research was to integrate Moodle with the tools of the web 2.0 most used in the teaching learning processes jointly. Anki, Cmap, Etherpad, Facebook, Google Scholar, Kahoot, Skype, Simple Solver, Twitter, Wolfram Alpha, Wordsift and YouTube were selected for their educational appro...
- Autores:
-
Rodríguez Rodríguez, Claudia
Rodríguez, Roberto Vicente
Cortés Moure, Gisselle
León Pérez, Claudia
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- eng
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/36201
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ITECKNE/article/view/2161
http://hdl.handle.net/11634/36201
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Copyright (c) 2019 ITECKNE
id |
SantoToma2_e6f79d1d22fefab9305eb728a644fe61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/36201 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Rodríguez Rodríguez, ClaudiaRodríguez, Roberto VicenteCortés Moure, GisselleLeón Pérez, Claudia2021-09-24T13:17:53Z2021-09-24T13:17:53Z2019-06-19http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ITECKNE/article/view/216110.15332/.v16i1.2161http://hdl.handle.net/11634/36201The purpose of the research was to integrate Moodle with the tools of the web 2.0 most used in the teaching learning processes jointly. Anki, Cmap, Etherpad, Facebook, Google Scholar, Kahoot, Skype, Simple Solver, Twitter, Wolfram Alpha, Wordsift and YouTube were selected for their educational approach, interdisciplinary and ease of use. It was analyzed the kinds of extensions that can be developed for Moodle and its functionalities and it was determined that the block extension is the appropriate one to integrate Moodle with several technologies at the same time. The block was implemented in the PHP programming language. The plugin “Web Technologies” creates a technological environment focused on the student and guided by the teacher. It incorporates all the tools, contents and people involved in the digital part of the educational process. It also converts Moodle into a Personal learning environment.El propósito de la investigación fue integrar el Moodle con las herramientas de la web 2.0 más utilizadas en los procesos de enseñanza aprendizaje de forma conjunta. Se seleccionaron Anki, Cmap, Etherpad, Facebook, Google Scholar, Kahoot, Skype, Solver Simple, Twitter, Wolfram Alpha, Wordsift y YouTube por su enfoque educativo, ser interdisciplinarias y la facilidad de uso. Se analizaron los distintos tipos de extensiones que se pueden desarrollar para Moodle y sus funcionalidades y se determinó que la extensión bloque es la adecuada para integrar el Moodle con varias tecnologías a la vez. El bloque se implementó en el lenguaje de programación PHP. El plugin “Tecnologías Web” crea un ambiente tecnológico centrado en el alumno y guiado por el profesor. Este incorpora todas las herramientas, contenidos y personas involucradas en la parte digital del proceso educativo. Además, convierte al Moodle en un Entorno Personal de Aprendizaje.application/pdfengUniversidad Santo Tomás. Seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ITECKNE/article/view/2161/1659ITECKNE; Vol 16 No 1 (2019); 48-63ITECKNE; Vol 16 No 1 (2019); 48-632339-34831692-1798Copyright (c) 2019 ITECKNEhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superiorPersonalization of Moodle with the integration of most used web technologies in higher educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/36201oai:repository.usta.edu.co:11634/362012023-07-14 16:21:01.197metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Personalization of Moodle with the integration of most used web technologies in higher education |
title |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
spellingShingle |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
title_short |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
title_full |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
title_fullStr |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
title_full_unstemmed |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
title_sort |
Personalización del Moodle mediante la integración de las tecnologías educativas de la web más empleadas en la educación superior |
dc.creator.fl_str_mv |
Rodríguez Rodríguez, Claudia Rodríguez, Roberto Vicente Cortés Moure, Gisselle León Pérez, Claudia |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Rodríguez Rodríguez, Claudia Rodríguez, Roberto Vicente Cortés Moure, Gisselle León Pérez, Claudia |
description |
The purpose of the research was to integrate Moodle with the tools of the web 2.0 most used in the teaching learning processes jointly. Anki, Cmap, Etherpad, Facebook, Google Scholar, Kahoot, Skype, Simple Solver, Twitter, Wolfram Alpha, Wordsift and YouTube were selected for their educational approach, interdisciplinary and ease of use. It was analyzed the kinds of extensions that can be developed for Moodle and its functionalities and it was determined that the block extension is the appropriate one to integrate Moodle with several technologies at the same time. The block was implemented in the PHP programming language. The plugin “Web Technologies” creates a technological environment focused on the student and guided by the teacher. It incorporates all the tools, contents and people involved in the digital part of the educational process. It also converts Moodle into a Personal learning environment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-06-19 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:17:53Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:17:53Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ITECKNE/article/view/2161 10.15332/.v16i1.2161 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/36201 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ITECKNE/article/view/2161 http://hdl.handle.net/11634/36201 |
identifier_str_mv |
10.15332/.v16i1.2161 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ITECKNE/article/view/2161/1659 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
ITECKNE; Vol 16 No 1 (2019); 48-63 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
ITECKNE; Vol 16 No 1 (2019); 48-63 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2339-3483 1692-1798 |
dc.rights.eng.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ITECKNE |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ITECKNE http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.eng.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás. Seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786410439966720 |