La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia
Textual typology and objective. The present research article is the result of a qualitative study, from an ethnographic approach. Its objective is to characterize the effectiveness of dance as an interdisciplinary strategy.Methodology. The ethnographic approach was applied to educational processes r...
- Autores:
-
Duarte Ustman, Laura Lissette
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35956
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2119
http://hdl.handle.net/11634/35956
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SantoToma2_d7f65fd914aa017522ea7e33b0f36c44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35956 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Duarte Ustman, Laura Lissette2021-09-24T13:06:13Z2021-09-24T13:06:13Z2019-03-15http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/211910.15332/erdi.v8i1.2119http://hdl.handle.net/11634/35956Textual typology and objective. The present research article is the result of a qualitative study, from an ethnographic approach. Its objective is to characterize the effectiveness of dance as an interdisciplinary strategy.Methodology. The ethnographic approach was applied to educational processes related to teaching practice to children in the multigrade pre-school classroom, first and second, under the model called “Escuela Nueva (New School)”, implemented in Colegio Holanda, sede Los Cacaos in the municipality of Piedecuesta, Santander, Colombia. Interviews and class observation were used as instruments, as well as pedagogical moments that highlight some of the representative dances of Colombian folklore as an interdisciplinary strategy. The intervention of this strategy applied to students was evidenced with the participation of parents and managers.Results. This work was developed over a period of two years; its application allowed the generation of spaces of expression and significant learning. It managed to enhance moments of attention and student participation, as well as the discovery of new strategies for teaching and learning related to one of the fine arts.Tipología textual y objetivo. El presente artículo de investigación es el resultado de un estudio de tipo cualitativo, desde un enfoque etnográfico. Tiene como objetivo caracterizar la efectividad de la danza como estrategia interdisciplinar.Metodología. Se aplicó el enfoque etnográfico a procesos educativos relacionados con la práctica docente a niños del aula multigrado de preescolar, primero y segundo, bajo el modelo llamado Escuela Nueva, implementado en el Colegio Holanda, sede Los Cacaos del municipio de Piedecuesta, Santander, Colombia. Se empleó como instrumentos las entrevistas, la observación de clase, así como momentos pedagógicos que resaltan algunas de las danzas representativas del folclore colombiano como estrategia interdisciplinar. Se evidenció la intervención de esta estrategia aplicada a los estudiantes con la participación de los padres de familia y directivos.Resultados. Este trabajo se desarrolló en un período de dos años; su aplicación permitió generar espacios de expresión y un aprendizaje significativo. Se logró potenciar momentos de atención y participación de los estudiantes, además del descubrimiento de nuevas estrategias para la enseñanza y aprendizaje relacionadas con una de las bellas artes.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2119/1648Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 8 Núm. 1 (2018); 65-792389-97192256-151XDerechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, ColombiaThe dance as a interdisciplinary learning strategy in the kids from Holanda School, Headquarters, Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35956oai:repository.usta.edu.co:11634/359562023-07-14 16:28:54.004metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The dance as a interdisciplinary learning strategy in the kids from Holanda School, Headquarters, Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
title |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
spellingShingle |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
title_short |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
title_full |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
title_fullStr |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
title_full_unstemmed |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
title_sort |
La danza como estrategia interdisciplinar de aprendizaje en los estudiantes de 5 a 7 años del colegio Holanda, sede Los Cacaos, Piedecuesta, Santander, Colombia |
dc.creator.fl_str_mv |
Duarte Ustman, Laura Lissette |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Duarte Ustman, Laura Lissette |
description |
Textual typology and objective. The present research article is the result of a qualitative study, from an ethnographic approach. Its objective is to characterize the effectiveness of dance as an interdisciplinary strategy.Methodology. The ethnographic approach was applied to educational processes related to teaching practice to children in the multigrade pre-school classroom, first and second, under the model called “Escuela Nueva (New School)”, implemented in Colegio Holanda, sede Los Cacaos in the municipality of Piedecuesta, Santander, Colombia. Interviews and class observation were used as instruments, as well as pedagogical moments that highlight some of the representative dances of Colombian folklore as an interdisciplinary strategy. The intervention of this strategy applied to students was evidenced with the participation of parents and managers.Results. This work was developed over a period of two years; its application allowed the generation of spaces of expression and significant learning. It managed to enhance moments of attention and student participation, as well as the discovery of new strategies for teaching and learning related to one of the fine arts. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-03-15 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:13Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:13Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2119 10.15332/erdi.v8i1.2119 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35956 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2119 http://hdl.handle.net/11634/35956 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v8i1.2119 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2119/1648 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 8 Núm. 1 (2018); 65-79 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786422030925824 |