La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
This article offers a reflection on education in the 21st century, from the perspective of Thomas Aquinas. Thus, it promotes an updating of the decisive issues of pedagogical practice from a realistic, human and ethical perspective, based on Thomas Aquinas' educational and pedagogical ideology,...
- Autores:
-
García Jara, Rodrigo
Pineda, Edgar
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40905
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497
http://hdl.handle.net/11634/40905
- Palabra clave:
- Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.
Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes.
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_bb90ca7948f400372e5f196e803f508a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40905 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
García Jara, RodrigoPineda, Edgar2022-01-18T17:57:05Z2022-01-18T17:57:05Z2020-11-04https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/549710.15332/2422409X.5497http://hdl.handle.net/11634/40905This article offers a reflection on education in the 21st century, from the perspective of Thomas Aquinas. Thus, it promotes an updating of the decisive issues of pedagogical practice from a realistic, human and ethical perspective, based on Thomas Aquinas' educational and pedagogical ideology, in the context of cyberculture. To this end, the anthropological, epistemological and axiological implications of Thomas Aquinas' thought are presented, with the purpose of applying them to educational practice based on pedagogical realism. With this objective, we have chosen to make a qualitative design of hermeneutic nature, in which the texts of Saint Thomas are triangulated with the classic texts of cyberculture and cybercultural convergence. Based on this, some lines of action are proposed to stimulate the reflection of the curricular design, according to the concepts of person, truth and virtue, distinctive of Saint Thomas, widely emerging in the so-called digital society.En este artículo se ofrece una reflexión sobre la educación en el siglo xxi, desde la perspectiva de Tomás de Aquino. De esta manera, propicia una actualización de las cuestiones decisivas de la práctica pedagógica desde una perspectiva realista, humana y ética, basada en el ideario educativo y pedagógico de Tomás de Aquino, en el contexto de la cibercultura. Para esto, se exponen las implicaciones antropológicas, epistemológicas y axiológicas del pensamiento de Tomás de Aquino, con el fin de aplicarlas a la práctica educativa con base en el realismo pedagógico. Con esta finalidad, se optó por realizar un diseño cualitativo de corte hermenéutico, en el que se triangulan los textos de Santo Tomás frente a los textos clásicos de la cibercultura y la convergencia cibercultural. Con base en esto, se proponen algunas líneas de acción para estimular la reflexión del diseño curricular, según los conceptos de persona, verdad y virtud, propios de Santo Tomás, ampliamente emergentes en la llamada sociedad digital.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497/5964Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-339Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-3392422-409X1794-3841La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la ciberculturaEducation from Thomas Aquinas' perspective in the context of cybercultureinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40905oai:repository.usta.edu.co:11634/409052023-07-14 16:15:44.512metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Education from Thomas Aquinas' perspective in the context of cyberculture |
title |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura |
spellingShingle |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues. Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes. |
title_short |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura |
title_full |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura |
title_fullStr |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura |
title_full_unstemmed |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura |
title_sort |
La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura |
dc.creator.fl_str_mv |
García Jara, Rodrigo Pineda, Edgar |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
García Jara, Rodrigo Pineda, Edgar |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues. |
topic |
Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues. Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes. |
description |
This article offers a reflection on education in the 21st century, from the perspective of Thomas Aquinas. Thus, it promotes an updating of the decisive issues of pedagogical practice from a realistic, human and ethical perspective, based on Thomas Aquinas' educational and pedagogical ideology, in the context of cyberculture. To this end, the anthropological, epistemological and axiological implications of Thomas Aquinas' thought are presented, with the purpose of applying them to educational practice based on pedagogical realism. With this objective, we have chosen to make a qualitative design of hermeneutic nature, in which the texts of Saint Thomas are triangulated with the classic texts of cyberculture and cybercultural convergence. Based on this, some lines of action are proposed to stimulate the reflection of the curricular design, according to the concepts of person, truth and virtue, distinctive of Saint Thomas, widely emerging in the so-called digital society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-11-04 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:05Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:05Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497 10.15332/2422409X.5497 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40905 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497 http://hdl.handle.net/11634/40905 |
identifier_str_mv |
10.15332/2422409X.5497 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497/5964 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-339 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-339 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-409X 1794-3841 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786358567960576 |